Wizz Air a anunţat că va reduce capacitatea de transport de la Aeroportul Cluj-Napoca cu 26%. Operaţiunile vizate urmează să fie mutate la Aeroportul Tîrgu Mureş.
Decizia a fost luată în urma recentelor divergenţe cu managementul Aeroportului Cluj-Napoca, care a deschis discuţia referitoare la contractul existent şi a anunţat introducerea unor noi taxe de aeroport. Compania a punctat clar faptul că noile condiţii vor determina reducerea operaţiunilor din Cluj şi alocarea respectivei capacităţi de transport în Tîrgu-Mureş. În acelaşi timp, Wizz Air va reduce flota compusă din trei aeronave de la baza operaţională din Cluj cu un aparat Airbus A320, pe care îl va muta la Aeroportul Tîrgu-Mureş pentru a devansa deschiderea celei de-a 15-a baze acolo, aceasta urmând să devină operativă pe 5 mai, faţă de 16 iunie, data anunţată iniţial. Astfel, destinaţiile Weeze-Dusseldorf, Roma Fiumicino şi Dortmund nu vor mai fi disponibile din Cluj, conexiunea cu Londra va pierde un zbor pe săptămână, iar cea cu Paris va pierde trei zboruri pe săptămână.
Iată și reacția oficială a administrației aeroportului din Cluj:Faţă de situaţia creată prin decizia companiei WizzAir de a reloca un avion de pe Aeroportul Cluj-Napoca pe Aeroportul Târgu Mureş şi de a renunţa la o serie de destinaţii oferite de pe aeroportul din Cluj, dorim să precizăm următoarele:
1. Motivele invocate de compania WizzAir nu sunt întemeiate. În conformitate cu comunicatul de presă al companiei, decizia a fost doar de devansare a poziţionării unui avion pe Aeroportul din Târgu Mureş. Decizia de poziţionare a unui avion pe Aeroportul Târgu Mureş fusese deja anunţată la începutul anului 2011 anterior şi independent de negocierile aflate in curs de derulare.
2. Pe agenda negocierilor, printre alte puncte, s-a aflat deopotrivă propunerea Aeroportului pentru colectarea unui tarif de 2 €/bagaj procesat, ca urmare a creşterii costurilor generate de operarea sistemelor de procesare şi securitate a bagajelor, şi a unei taxe de 0,6 €/pasager impusă de Ministerul Transporturilor prin Ordonanţa 26/2009 şi Legea 55/2010. În legătură cu tariful pe bagaj, menţionăm că acesta este perceput de majoritatea aeroporturilor europene care deţin sisteme de procesare şi securitate similare. Cerinţele relative la sistemele de procesare şi securitate a bagajelor au fost impuse pe parcursul derulării contractului dintre Aeroportul Cluj şi compania WizzAir prin legislaţia naţională şi europeană. Precizăm că tariful solicitat de noi se află la cel mai scăzut nivel faţă de majoritatea aeroporturilor europene care deţin sisteme de procesare şi securitate similare cu al nostru. Acesta este un cost pentru un serviciu suplimentar care a fost impus şi care este menit deopotrivă a eficientiza şi spori securitatea, atât pentru aeroport cât şi pentru avioanele şi pasagerii companiei WizzAir. Taxele impuse prin acte normative reprezintă obligaţii fiscale pe care Aeroportul Cluj-Napoca nu are cum să le evite şi trebuie să le reflecte şi să le acopere prin activităţile comerciale pe care le prestează. Ele pot fi aduse în discuţie doar de la momentul adoptării lor şi în acest sens au fost propuse spre discuţie partenerilor noştri contractuali.
Ne exprimăm nedumerirea faţă de decizia WizzAir de a se retrage de la masa negocierilor înaintea finalizării acestora şi de a recurge la un atac mediatic prin convocarea simultană în trei locaţii diferite de conferinţe de presă prin care să anunţe unilateral propriile decizii.
În opinia noastră, încercarea WizzAir de a obţine prin acest atac mediatic avantaje pe care nu le-ar fi putut dobândi cu argumente credibile la masa negocierilor este lipsită de fair-play şi nu ţine seama de susţinerea şi deschiderea pe care Aeroportul Cluj-Napoca
le-a manifestat faţă de companie pe tot parcursul acestor ani.
Avînd în vedere că negocierile nu erau finalizate în momentul în care a fost luată decizia anulării unor zboruri de pe Aeroportul Cluj-Napoca şi că sumele în discuţie pentru procesarea unui bagaj sunt de aproximativ de 0,5% din preţul mediu al unui bilet, considerăm că WizzAir este cea care nu îşi respectă angajamentele faţă de pasageri şi îi tratează pe aceştia cu totală lipsă de respect provocîndu-le inconveniente şi costuri foarte mari.
Ne menţinem în continuare disponibilitatea pentru continuarea dialogului cu compania WizzAir cu respectarea legislaţiei naţionale şi europene în vigoare şi a unui nivel minim de rentabilitate în activitatea desfăşurată pentru ambii parteneri contractuali. În paralel, în situaţia în care aceste minime cerinţe nu vor putea fi respectate, Aeroportul Cluj-Napoca îi asigură pe cetăţenii interesaţi de serviciile lui de faptul că va demara consultări cu alte companii aeriene pentru acoperirea rutelor lăsate libere de compania WizzAir, existînd semnale certe de interes din partea altor companii similare.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu