În scandalul generat de Hotărârea de Guvern nr. 1588 din 12 decembrie 2024, publicată în Monitorul Oficial din 16 decembrie, referitoare la așa-zisa „modernizare” a DN 71 între localitățile Aninoasa și Sinaia, FACIAS intervine în procesul exproprierilor celor 1.849 de proprietari de imobile și terenuri.
Hotărârea de Guvern emisă pe 12 decembrie are la bază utilitatea publică invocată de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) pentru așa-zisa „modernizare” a DN 71 între localitățile Aninoasa și Sinaia nu poate fi justificată prin beneficiile pe care le-ar aduce interesului național, mai ales în contrapondere cu prejudiciile uriașe pe care le va crea acest proiect. Abuzul statului, în cazul stabilirii listei exproprierilor și a unor prejudicii de câteva sute de lei celor care urmează să-și piardă inclusiv casele în care locuiesc, se bazează pe modificări legislative anticonstituționale extrem de grave, potrivit jurnalul.ro.
"Având în vedere dispoziţiile Hotărârii Guvernului nr. 1.416/2008 pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiţii "Modernizare DN 71 Bâldana-Târgovişte-Sinaia, km 0 + 000-44 + 130 lărgire la patru benzi de circulaţie şi km 51 + 041-109 + 905 drum de două benzi", cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 5 alin. (1) şi (11) din Legea nr. 255/2010 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică, necesară realizării unor obiective de interes naţional, judeţean şi local, cu modificările şi completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. -Se aprobă amplasamentul lucrării de utilitate publică de interes naţional "Modernizare DN 71 Bâldana- Târgovişte-Sinaia, km 0 + 000-44 + 130 lărgire la patru benzi de circulaţie şi km 51 + 041-109 + 905 drum de două benzi", sector II km 51 + 041-km 109 + 905 - drum la două benzi de circulaţie, conform variantei finale a studiului de fezabilitate, prevăzut în anexa nr. 1.
Art. 2. -(1) Se aprobă declanşarea procedurilor de expropriere a tuturor imobilelor proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional "Modernizare DN 71 Bâldana-Târgovişte-Sinaia, km 0 + 000-44 + 130 lărgire la patru benzi de circulaţie şi km 51 + 041-109 + 905 drum de două benzi", sector II km 51 + 041-km 109 + 905 - drum la două benzi de circulaţie, situate pe amplasamentul prevăzut la art. 1, expropriator fiind statul român, reprezentat de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, prin Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere - S.A.
(2) Se aprobă lista cuprinzând imobilele proprietate privată supuse exproprierii, potrivit alin. (1), situate pe amplasamentul prevăzut la art. 1, aflate pe raza localităţilor Aninoasa, Doiceşti, Vulcana-Pandele, Brăneşti, Pucioasa, Moţăieni, Fieni, Buciumeni, Pietroşiţa şi Moroeni din judeţul Dâmboviţa şi Sinaia din judeţul Prahova, proprietarii sau deţinătorii acestora, precum şi sumele individuale aferente despăgubirilor, în conformitate cu anexa nr. 2", potrivit HG nr. 1588 din 12 decembrie.
În aceste condiții, FACIAS, prin avocații săi, se pregătesc să se alăture locuitorilor din județul Dâmbovița care urmează să fie expropriați conform Hotărârii de Guvernmenționate și publicate în Monitorul Oficial din 16 decembrie. La baza acestei HG nu stă niciun fel de studiu tehnic, nu există expertize, studii de prefezabilitate și de fezabilitate, dar oamenii vor fi deposedați de case și terenuri înainte de existența acestor studii, în mod totalmente abuziv.
FACIAS vor demonta inclusiv principiul de „utilitate publică” invocat de CNAIR, Ministerul Transporturilor și Guvernul României care stă la baza exproprierilor, pentru că beneficiile pe care le-ar aduce „modernizarea” nu justifică prejudiciile – mai exact, dezastrul creat în urma implementării acestui proiect.
Potrivit sursei citate, la baza acestor abuzuri stă o lege specială (Legea 255/2010) scrisă de juristul CNAIR care e convins că a făcut o treabă bună, dublând prin aceasta o altă lege, 33/1994, despre care crede că era „greoaie” și „greu de aplicat”. Practic, Ministerul Transporturilor și Guvernul României, prin CNAIR, și-au modificat cadrul legal, ignorând Constituția României, ca să exproprieze fără a mai respecta normele legale anterioare și fără despăgubiri.
Înalta Curte de Casație și Justiție și Curtea Constituțională a României au clarificat situația creată de Legea 255/2010 în privința exproprierilor abuzive, în sensul că s-au dat trei decizii – prima a ÎCCJ, celelalte două ale CCR – care trimit tot la Constituția României, respectiv la aplicarea Art. 44, alin. (3) care spune foarte clar că se poate face expropriere doar în scop de utilitate publică și doar cu prealabila și justa despăgubire.
Criticile expuse de ÎCCJ în motivarea Deciziei arată, efectiv, că Legea 255/2010 conține foarte multe erori și probleme de logică, nu doar interpretări eronate ale prevederilor Constituției, ceea ce presupune despăgubirea. Clarificările s-au dat în legătură cu Articolul 22 alin (6) din Legea 255/2010, cu modificările și completările ulterioare, care efectiv ar fi redus cuantumul despăgubirilor la niște valori stabilite de notari, în funcție de prețurile de vânzare ale proprietăților pe anul anterior. ÎCCJ și CCR nu au acceptat această prevedere și ambele Curți spun că se va calcula prejudiciul real, mai ales în privința locuințelor.
Însă Legea 255 mai conține și alte aberații, cum ar fi modificarea de dată recentă a Art. 5, alin. (3), unde practic se elimină prevederile alin. (1) și (2) care impun efectuarea prealabilă a expertizelor, studiilor de prefezabilitate și de fezabilitate, a documentației tehnico-economice care trebuie să stea la baza stabilirii exproprierilor, introducând prin „sau” modificarea planurilor de urbanism ca alternativă la expertizele necesare.
Astfel s-a ajuns la proiecte de infrastructură rutieră cum este cel care „modernizează” DN 71 prin demolarea a jumătate de județ, cu scopul unic de a cosmetiza trotuarele, pentru că lărgirea carosabilului de la 2 la 4 benzi nu se face, iar regimul de viteză prin localitățile pe care le străbate DN 71 nu se poate decide.
În aceste condiții, prejudiciu locuitorilor care ar uma să fie expropriați este enorm, dintre care unii urmează să fie lăsați pe drumuri de statul român, confiscându-li-se efectiv locuințele, fără despăgubirile prevăzute de Constituția României (prealabile și juste), pentru lățirea unor trotuare pe porțiuni cu denivelări de teren din zona submontană și montană din județul Dâmbovița.
Pe lângă acestea ar fi vorba și de alte prejudicii care vor fi create prin nevoia de mutare a conductelor de gaz metan, de apă potabilă și a rețelelor de electricitate, de refacere a șanțurilor de scurgere pentru apă pluvială și a fortificațiilor care acum țin dealurile, pentru a nu se produce alunecări de teren.
Dar asta nu aveau cum să afle cei de la CNAIR, pentru că nu au făcut mai întâi studiile de prefezabilitate și de fezabilitate, în baza acelui alin. (3) modificat de juristul Companiei, cu scopul de a evita studiile tehnice și de a trece direct la exproprieri „cu japca”.
De asemenea, pentru a nu avea timpul necesar pentru depunerea conestațiilor s-a schimbat și Legea Contenciosului Administrativ, în aprilie 2023 (chiar în perioada în care s-au semnat proiectul pentru DN 71 și alte proiecte de infrastructură rutieră la fel de demolatoare). Astfel, s-a redus termenul de depunere a contestațiilor de la 6 luni la 30 de zile calendaristice, ca să devină aproape imposibilă acțiunea în instanță și cetățenii să fie abuzați de stat fără drept de apel.
În cazul DN 71, pentru care încep efectiv exproprierile pe 15 ianuarie, dacă nu se anulează HG 1588/2024 sau dacă instanța nu va suspenda măcar acțiunea, situația este tragicomică, pentru că păgubiților încă li se spune că nu e nevoie să depună nicio contestație, pentru că nu vor fi expropriați. Autoritățile locale mint populația, pentru a determina proprietarii să nu recurgă la apărare, până trece termenul de 30 de zile în care ar putea să depună acțiunile în instanță.
Dacă în instanță se va demonstra că „utilitatea publică” nu se justifică, HG 1588 se va considera, în mod automat, lovită de nulitate. Cum Art. 44 din Constituția României prevede posibilitatea de a se ajunge la expropriere doar în baza unor proiecte de utilitate publică, exproprierile vor fi anulate de însăși nerespectarea principiului de bază.
La situația absurdă a exproprierilor fără studii de fezabilitate s-a ajuns prin modificările legislative anticonstituționale pe care le-au făcut juriștii CNAIR și MT, inversând efectiv acțiunile în întocmirea documentației pentru proiecte, potrivit sursei citate mai sus.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Anca Murgoci
de Anca Murgoci