Titi Aur, instructor de conducere defensivă, a explicat la DC Conducem de ce scaunul auto este un important element de siguranţă.
"Pe lângă centura activă, acum avem şi scaun auto activ. Adică în caz de impact, corpul pleacă cu centura în faţă, dar vine şi spătarul scaunului după tine, şi se dă înapoi după ce maşina se opreşte în punct fix. Ca să diminueze foarte mult şocul corpului. Cei care cred că scaunul la maşină este doar un fotoliu pus acolo nu ştiu nimic despre siguranţa pasivă.
La scaune s-a lucrat şi se lucrează în continuare foarte mult. O companie americană a fost printre primele care au implementat un sistem rapid. Aveau o echipă în Europa, una în SUA şi una în Asia. Fusul orar făcea în aşa fel încât se lucra 24 ore din 24. La acelaşi proiect lucrau şi cei din Europa, şi cei din Asia şi cei din SUA. Asta ca să meargă partea de cercetare, evoluţie, mai repede. Şi ei se ocupau doar de scaune, să le facă cât mai sigure.
Dacă vom compara un scaun de maşină de acum 40 de ani cu unul din zilele noastre, nu mai e nicio legătură. Acum 40 de ani, era ca banca din faţa porţii. Era comună cu pasagerul, era alunecoasă. Din punct de vedere al siguranţei, era zero absolut. În ziua de astăzi, nu ai accepta aşa ceva într-o maşină modernă. Portiera, partea metalică, a crescut mult peste umăr. Scaunul are o formă prin care te cuprinde. A fost copiat din motorsport, ca să zic aşa. A crescut pe lateral, a devenit mult mai aderent, s-a lucrat mult să nu aluneci de pe el în cazul unui impact, indiferent cu ce eşti îmbrăcat. Pentru că pe stradă e mai greu decât la curse. La curse faci scaunul special pentru fiecare pilot şi nu contează confortul. La maşina de stradă trebuie să faci compromisul între siguranţă, ergonomie, preţ. Scaunul din maşină este unul dintre elementele principale de siguranţă pasivă.
Dar oamenii nu ştiu asta. Mulţi nu ştiu nici să îşi regleze scaunul. Şi aici ar trebui să vină sistemul de educaţie, care să explice în şcoala de şoferi ce rol are scaunul, de ce trebuie reglat într-un anumit fel, care e poziţia corectă. Când eşti în maşină, urmăreşti trei lucruri: să ai vizibilitate, să ajungi la comenzile maşinile şi să stai într-o poziţie sigură în caz de accident. Ca să faci asta, scaunul trebuie reglat într-un anumit fel. Şi asta nu se învaţă", a declarat Titi Aur la DC Conducem.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu