Se apropie sezonul rece, iar șoferii trebuie să înceapă să își pregătească mașina pentru drumurile înghețate. Iată care este procesul de schimbare al anvelopei, importanța sa și prețul de taxare.
Anvelopele de iarnă trebuie schimbate înaintea sezonului rece, de la data de 1 noiembrie, conform normelor legale. Amenzile pot să fie usturătoare pentru cei care nu respectă această condiție. Așadar, atât pentru siguranța conducătorilor, cât și pentru bunăstarea buzunarelor acestora, este important să înceapă să își pregătească mașinile încă de pe acum.
După cum am menționat anterior, pentru a conduce regulamentar, schimbarea anvelopelor, din cele de vară în cele de iarnă, este esențială la sosirea sezonului rece și a zăpezii pe drumuri. Anvelopele de vară folosite în timpul iernii, când șosele sunt înghețate, îi pot aduce șoferului o pendalizare de la 9 la 20 de puncte de amendă, suma fiind cuprinsă între 1.305-2.900 de lei.
Un alt motiv este pentru a evita situațiile în care ne punem în pericol. Diferența dintre anvelopele de vară și cele de iarnă este una foarte mare, fiind că în momentul în care cineva conduce cu anvelopele de vară pe un drum cu zăpadă sau mâzgă, autovehiculul va patina. De multe ori, așa apar accidentele sau întâmpinarea altor situații neplăcute în care mașina nu va funcționa corespunzător.
Anvelopele de iarnă, spre deosebire de cele de vară, are niște lamele, asemănători unor dinți de fierăstrău, și multe muchii care aderă la suprafață. Astfel, cu cauciucuri de iarnă, mașina nu va patina.
„Este extrem de important ca șoferii să schimbe anvelopele pentru simplul motiv că între noi, cum conducem și pământul acesta, există o singură legătură fizică, care este anvelopa. Aderența ei, capacitatea de a opune rezistență frecării este dată de tipul anvelopei. Dacă eu am o anvelopă de vară și am condiții de iarnă, cu temperaturi foarte scăzute, cauciucul din anvelopă va pierde foarte mult din aderență și frecțiunea va fi foarte mică între ea și sol pentru că nu este gândită pentru temperatură scăzută și nu are acele tăieturi pe care le vedem pe anvelopele de iarnă”, declară Vlad Macarie, director tehnic al firmei de anvelope din Cluj, Adax Com, pentru Monitorul de Cluj.
Procesul de schimbare al anvelopelor este unul destul de complex, dar nu durează atât de mult timp cât ne-am aștepta. Schimbarea tuturor celor patru cauciucuri din cele de vară, în cele de iarnă, se poate face în 40-45 de minute. Astfel, primul lucru care trebuie făcut este ridicarea autovehiculului cu un cric auto (echipament de ridicare), după care se scoate roata de la mașină. Ulterior, se demontează cauciucul de pe jantă și se asigură dacă janta este funcțională, fără a fi îndoită sau fisurată.
Mai apoi, se ia cauciucul de iarnă și se montează pe janta respectivă. După efectuarea acestui lucru, se trece la echilibrare roții. Printr-un aparat de echilibrare se verifică dacă roata nu este dezechilibrat. Aparatul respectiv rotește roata, lucru prin care se poate observa dacă este total funcțională, prezentând sau nu anumite vibrații. Pentru a anula acele vibrații, se adaugă niște greutăți de plumb, după care se montează înapoi pe mașină.
„Anumite vibrații pot ajunge ulterior la volan și ne pot deranja foarte tare în rulare. Când le punem în aparat, le anulăm echilibrându-le și punând niște mici greutăți de plumb în anumite zone unde ne indică aparatul, pentru a asigura o funcționare bună a anvelopei. Ulterior, luăm aceste roți și le montăm pe autovehicul”, spune directorul tehnic.
Pentru a schimba anvelopele într-un mod cât mai eficient, se folosește și un lichid de lubrifiere pentru care mecanicului i se permite să schimbe mai ușor anvelopa.
„Este un lichid special care permite o mult mai ușoară ficțiune între suprafețe și ne permite să demontăm mai ușor anvelopa de pe jantă și ulterior să montăm anvelopa nouă înapoi pe jantă. E un lubrificator mai special pentru că ulterior el trebuie să întărească atunci când autovehiculul pornește, să nu se învârtă janta”, adaugă Vlad Macarie.
În funcție de fiecare mașină, prețurile pentru schimbarea anvelopelor poate să difere, o mașină cu o dimensiune mai mică, având prețuri mai scăzute decât în cazul unei mașini cu o dimensiune mai mare precum un SUV.
Astfel, pentru un autovehicul cu o dimensiune normală, prețurile oscilează între 150 – 350 lei o anvelopă. În schimb, în cazul mașinilor mari (precum un SUV sau jeep) prețurile încep de la 400 de lei și pot ajunge chiar la 1.000-1.500 de lei pe anvelopă. Dacă ai deja anvelopele și trebuie să plătești doar manopera, schimbarea unei roți oscilează între 30-40 de lei pe roată. Procesul include demontare, dejantare, echilibrare, montare la loc.
„E un cost mic având în vedere că îl facem doar de 2 ori pe an și dacă e să îl punem în context, e mai puțin decât pe un plin de carburant și ne oferă siguranța rulării în continuare în condiții bune”, susține Vlad Macarie, potrivit Monitorul de Cluj.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu