Cancelarul german Olaf Scholz s-a angajat să schimbe modul în care ţara sa tratează cu China şi a promis ' discuţii sincere' în vizita pe care o va întreprinde la Beijing, transmite dpa.
'Căutarea securităţii naţionale - sinonimă cu stabilitatea sistemului comunist - şi autonomia naţională vor continua mai semnificativ. Şi, pe măsură ce China se schimbă, modul în care tratăm cu China trebuie să schimbe şi el', a scris Scholz joi într-un articol pentru Politico.
Deşi războiul din Ucraina a schimbat multe aspecte ale relaţiilor internaţionale, 'chiar şi în condiţii schimbate, China rămâne un important partener de afaceri şi comerţ pentru Germania şi Europa - nu vrem să ne decuplăm de la el', afirmă Scholz.
În acelaşi timp însă, Germania va 'demonta dependenţele unilaterale' de China în anumite produse sau tehnologii.
'În privinţa investiţiilor chineze în Germania, vom face de asemenea diferenţe în funcţie de faptul dacă acestea creează sau exacerbează dependenţe riscante', a adăugat cancelarul, referindu-se la recenta controversă legată de o investiţie chineză în portul Hamburg.
Potrivit dpa, achiziţia a primit aprobarea să continue, însă sub condiţii care limitează orice control asupra operaţiunilor portuare.
'Vom continua să insistăm pe reciprocitate (în afacerile cu China). Şi, acolo unde China refuză să permită această reciprocitate, nu poate rămâne fără consecinţe', mai spune cancelarul german.
În sfârşit, Olaf Scholz afirmă că, în discuţiile pe care le va avea, nu va evita 'subiectele dificile' precum statutul Taiwanului sau situaţia din provincia chineză Xinjiang.
Joi, purtătorul de cuvânt al diplomaţiei chineze a afirmat că SUA nu au 'niciun drept' să se amestece în cooperarea economică dintre China şi Germania, după ce Washingtonul 'a sugerat puternic' ca Beijingul să nu obţină un pachet de control în tranzacţia legată de un terminal din portul Hamburg, transmite Reuters.
Interferenţa Statelor Unite este simptomatică pentru practica acestora de diplomaţie coercitivă, a declarat Zhao Lijian într-un briefing de presă la Beijing.
'Cooperarea pragmatică dintre China şi Germania este o chestiune a două state suverane, iar Statele Unite nu ar trebui să o atace fără motiv şi nu au dreptul să se amestece şi interfereze', a declarat Zhao, cu o zi înaintea vizitei lui Scholz la Beijing, în care acesta este aşteptat să se întâlnească cu preşedintele chinez Xi Jinping.
Cosco, gigantul chinez de transport maritim şi logistică, a făcut o ofertă anul trecut de a prelua 35% din acţiunile la unul din cele trei terminale ale firmei de logistică HHLA în cel mai mare port german, dar coaliţia de guvernare de la Berlin este divizată în ce priveşte autorizarea tranzacţiei.
Germania ar putea permite Cosco să preia o participaţie mai redusă decât era prevăzut iniţial, în ceea ce Ministerul Economiei a descris săptămâna trecută ca fiind o 'soluţie de urgenţă' pentru a aproba tranzacţia, dar a-i reduce impactul.
Ceea ce desparte SUA și Uniunea Europeană este Actul de Reducere a Inflației, planul de investiții de 370 de miliarde de dolari al Washingtonului care oferă subvenții directe companiilor americane care operează în sectorul verde și care conține stimulente pentru a cumpăra vehicule electrice doar dacă sunt fabricate în SUA, scrie Europa Today.
Pentru statele UE, acestea sunt ”măsuri discriminatorii”, în special pentru producătorii europeni de automobile. "Voi fi sincer: este inacceptabil pentru UE. În prezent, acest text este extrem de protecționist, în detrimentul exporturilor europene. Acest punct trebuie clarificat", a subliniat Jozef Sikela, ministrul Industriei și Comerțului al Republicii Cehe, țara care deține președinția rotativă a Uniunii Europene pe marginea Consiliului de Comerț informal care a avut loc la Praga și la care a fost prezentă, în calitate de invitat, și reprezentantul comercial al SUA, Kathrine Tai.
Furia statelor UE, în special, este stimulentul, de până la 7.500 de dolari, rezervat celor care doresc să cumpere o mașină electrică nouă. Pentru a-l obține, consumatorul trebuie să cumpere un vehicul riguros asamblat în America de Nord și care conține o baterie cu un anumit procent de metale extrase sau reciclate în Statele Unite, Canada sau Mexic. De fapt, mașinile produse în UE sau Asia sunt excluse din stimulent.
”Este o problemă care îngrijorează multe țări și companii, pe care am discutat-o cu partenerii noștri din SUA în ultimele săptămâni și a fost în fruntea discuțiilor de astăzi. S-ar părea că multe dintre subvențiile verzi cerute de lege ar putea discrimina împotriva industriilor UE în sectoarele auto, energiei regenerabile, bateriilor și consumatoare de energie”, a confirmat vicepreședintele Comisiei Europene, Valdis Dombrovskis, care se ocupă de comerțul internațional.
Pentru a face față riscului unui nou remorcher cu SUA la Organizația Mondială a Comerțului, UE a înființat un grup operativ care ar trebui să se întrunească în zilele următoare.
China a început să-și livreze modelele de mașini electrice la prețuri mai mult decât competitive pe piața europeană, într-un moment în care producătorii din UE se chinuie să livreze mașini clienților lor din cauza problemelor din lanțul de aprovizionare cu componente esențiale, cum ar fi microcipurile sau bateriile în sine.
Pentru a pune capăt acestei invazii, grupul Stellantis și-a propus creșterea tarifelor la importurile de mașini chinezești, dar marii producători auto germani (de la Wolkswagen la Mercedes, trecând prin BMW) se tem de represalii comerciale de la Beijing care le-ar compromite puternic producția care depinde de piese asamblate în China (cum ar fi Tesla de altfel).
Emmanuel Macron și-ar dori un pumn mai dur, chiar și împotriva măsurilor protecționiste ale SUA și se temea de posibilitatea unui Buy Act European, adică o lege europeană care favorizează achiziționarea de bunuri produse acasă. Cancelarul german, Olaf Scholz, nu a comentat ideea colegului francez, dar la Berlin nu exclud revenirea unui război de tarife cu Washington ca pe vremea lui Trump.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Roxana Neagu