Un studiu desfășurat pe parcursul a 50 de ani a dezvăluit secretul succesului financiar.
Publicitate
Un studiu desfășurat pe parcursul a 50 de ani a dezvăluit secretul succesului financiar, iar acesta nu are nicio legătură cu performanțele academice, relațiile profesionale sau etica muncii.
Psihologii au urmărit viețile a 1.000 de copii din orașul Dunedin, Noua Zeelandă, începând din 1972, colectând informații despre creșterea, dezvoltarea și succesul lor de la naștere până la maturitate.
Cel mai bun indicator al succesului financiar și profesional viitor s-a dovedit a fi inteligența emoțională și capacitatea de a-și controla propriile acțiuni.
Oamenii de știință au denumit această abilitate „coeficient emoțional” (EQ), iar persoanele cu EQ ridicat aveau tendința de a se concentra pe aspectele pozitive, de a asculta înainte de a lua decizii, de a-și recunoaște greșelile, de a manifesta empatie și de a gestiona emoțiile negative într-un mod adecvat.
În schimb, copiii cu EQ scăzut aveau mai multe șanse să întâmpine „rezultate nefavorabile în privința averii” la maturitate, incluzând venituri mici, obiceiuri slabe de economisire, probleme cu creditele și dependență de sistemul de asistență socială.
Până la vârsta de 30 de ani, acest grup era mai puțin probabil să fi economisit bani și acumulase mai puține active financiare esențiale pentru viitor, cum ar fi deținerea unei locuințe, fonduri de investiții sau planuri de pensionare.
Studiul Multidisciplinar de Sănătate și Dezvoltare din Dunedin, condus de Universitatea din Otago, este încă în desfășurare.
De-a lungul anilor, a devenit o adevărată mină de aur de date și a condus la publicarea a peste 1.000 de lucrări de cercetare, rapoarte și cărți.
Psihologii au evaluat inteligența emoțională a copiilor din Dunedin, pe care o denumesc „autocontrol”, la vârstele de trei, cinci, șapte, nouă și unsprezece ani.
Evaluările au fost realizate prin observarea directă a comportamentului copiilor, interviuri cu părinții lor și completarea unui chestionar de către profesorii acestora.
„Toți copiii manifestă lipsă de autocontrol din când în când, dar această măsurătoare a asigurat că scorurile scăzute reflectă un autocontrol slab în diverse situații și pe parcursul mai multor ani”, au raportat cercetătorii în revista American Scientist.
Ulterior, cercetătorii i-au intervievat pe participanți la maturitate, evaluându-le statutul financiar și stabilitatea economică.
Rezultatele au evidențiat o legătură clară între capacitatea unui copil de a înțelege, a-și regla și a acționa adecvat în funcție de emoțiile sale și succesul financiar la maturitate.
Acest lucru se datorează parțial faptului că persoanele cu EQ ridicat posedă abilități și trăsături căutate de angajatori, precum abilitatea de a lucra bine cu ceilalți, competențe eficiente de comunicare și conștientizare socială.
Astfel, inteligența emoțională creează premisele pentru succesul la locul de muncă, oferindu-le persoanelor o mai mare securitate profesională și crescând probabilitatea de a primi o promovare sau o mărire salarială, au remarcat cercetătorii.
În plus, persoanele cu EQ ridicat au un control mai mare al impulsurilor și tind să gândească înainte de a acționa. Acest lucru poate contribui la o gestionare responsabilă a banilor prin economisire, bugetare și planificare pentru viitor.
Dar ce determină EQ-ul unei persoane? Cercetătorii au identificat mai mulți factori care par să aibă o influență puternică asupra inteligenței emoționale a unui copil.
Analiza a arătat că nivelurile medii de „autocontrol” erau mult mai ridicate în rândul fetelor decât al băieților, precum și în cazul copiilor proveniți din familii înstărite.
Copiii cu o inteligență emoțională mai dezvoltată aveau, de asemenea, IQ-uri semnificativ mai mari.
Cu toate acestea, EQ-ul nu este neapărat o abilitate cu care copiii se nasc.
Această competență poate fi cultivată, au descoperit cercetătorii, de către părinți, educatori și programe de intervenție timpurie.
Există numeroase modalități prin care părinții își pot ajuta copiii să-și dezvolte inteligența emoțională, cum ar fi modelarea acestor abilități prin propriul comportament, încurajarea comunicării deschise, validarea emoțiilor și ghidarea lor prin situații care necesită rezolvarea problemelor, conform Weston Family Psychology.
Copiii încep să-și dezvolte inteligența emoțională foarte devreme, motiv pentru care este important să se stabilească aceste practici încă din perioada copilăriei timpurii.
În primii ani de viață, părinții pot promova conștientizarea emoțională prin etichetarea și validarea sentimentelor copiilor lor. De exemplu, spunând: „Pari fericit când vezi jucăria colorată” îi ajută pe copii să asocieze emoțiile cu experiențele, conform Weston Family Psychology, conform Daily Mail.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu