Un grafic șocant dezvăluie cum vânzările de vehicule electrice s-au prăbușit în întreaga lume.
Vehiculele electrice (EV) au fost promovate ca o soluție ecologică pentru criza climatică, oferind pasagerilor o experiență plăcută, fără emisii.
Însă se pare că revoluția electrică – considerată esențială pentru reducerea emisiilor de carbon – se află într-un impas.
Un grafic și studiu al MailOnline arată că vânzările globale de EV-uri au scăzut în ultimele luni pentru trei mari producători, pe măsură ce publicul se luptă să se acomodeze cu noua tehnologie.
În ciuda creșterii pe termen lung, Tesla lui Elon Musk a văzut vânzările de EV-uri scăzând de la un maxim de 484.500 în trimestrul 4 2023 la doar 386.800 în primul trimestru din 2024.
Între timp, producătorul auto chinez BYD – cel mai mare vânzător de vehicule electrice din lume – a înregistrat o prăbușire a vânzărilor globale de EV-uri la începutul acestui an.
În primul trimestru al acestui an, a vândut puțin peste 300.000 de EV-uri – o scădere dramatică față de 526.000 în ultimul trimestru al anului trecut.
În mod similar, producătorul auto german Volkswagen a vândut 239.500 de EV-uri în T4 2023, dar a ajuns la doar 136.400 în trimestrul următor, deși vânzările s-au remediat puțin la 180.800 în T2 din acest an.
Aceasta vine în contextul în care Volkswagen a fost nevoit să închidă trei dintre fabricile sale și să reducă locurile de muncă, în parte din cauza unei tranziții mai lente decât era de așteptat către vehicule electrice.
Doi experți afirmă că există o „tendință clară de scădere” pe piața globală a vehiculelor electrice.
Vehiculele electrice funcționează pe baza energiei dintr-o baterie încărcată, la fel ca un smartphone, dar vin cu prețuri considerabile – în jur de 46.000 de lire sterline în medie în Marea Britanie.
„Vehiculele electrice costă, de obicei, mai mult inițial”, spun Milad Haghani, lector în analize urbane la UNSW Sydney, și Hadi Ghaderi, profesor de logistică la Universitatea Swinburne de Tehnologie, într-un articol pentru The Conversation.
„Vânzările au încetinit în unele părți ale Europei și Statelor Unite, adesea din cauza reducerii stimulentelor, dar creșterea puternică a vânzărilor continuă în alte regiuni, cum ar fi China și India.”
Cei doi experți spun că un „val de vehicule chinezești mai ieftine” reduce bariera de cost.
Cu toate acestea, aceste exporturi din Est au generat temeri legate de supraveghere și spionaj.
O altă „problemă majoră” pentru cumpărătorii de mașini este incertitudinea cu privire la valoarea de revânzare a unui model electric comparativ cu o mașină pe benzină sau motorină, subliniază cercetătorii.
„Consumatorii sunt îngrijorați că vehiculele electrice se depreciază mai repede decât mașinile tradiționale... aceste îngrijorări sunt legate în special de degradarea bateriilor, care afectează autonomia și performanța unei mașini în timp.”
Între timp, incendiile de EV-uri au făcut titluri la nivel global – inclusiv un incendiu de baterie de mare amploare într-un parc auto din Coreea în august – creând îndoieli în rândul consumatorilor.
În Marea Britanie, guvernul intenționează să încheie toate vânzările de mașini și furgonete noi pe benzină și motorină până în 2030, pentru a ajuta la reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră. Mașinile pe benzină și motorină folosesc motoare cu ardere internă, care produc emisii de gaze cu efect de seră (GES) și particule – provocând schimbări climatice și afectând sănătatea umană.
La sfârșitul lunii septembrie 2024, există aproximativ 1,25 milioane de mașini complet electrice în Marea Britanie – doar 3,75% din cele 34 de milioane de mașini de pe drumurile britanice, conform Zap-Map. Conform National Grid, ne putem aștepta la 10 milioane de vehicule electrice pe drumurile din Marea Britanie până în 2030 și la până la 30 de milioane până în 2040.
Producători de automobile precum Aston Martin, Bentley, Range Rover și Toyota se numără printre cei care fabrică EV-uri în Marea Britanie, deși majoritatea (80%) sunt exportate.
„Majoritatea merg pe piețe care elimină treptat vânzarea de mașini pe benzină și motorină și se mută pe electric,” a spus Colin Walker, șeful transportului la Energy & Climate Intelligence Unit (ECIU).
„Dacă industria noastră auto nu își va modifica producția pentru a se alinia acestor tendințe, atunci se va confrunta cu un viitor foarte incert”, a completat Colin Walker.
Un raport recent realizat de CBI Economics a constatat că neîntreținerea industriei auto din Marea Britanie în tranziția către electrificare ar putea conduce la o scădere a producției economice cu 73%, sau 34 miliarde de lire sterline, și peste 400.000 de locuri de muncă fiind astfel pierdute.
La fel ca orice tehnologie emergentă, tranziția la EV-uri nu este lipsită de probleme – nu doar cursa pentru implementarea infrastructurii de încărcare.
Există, de asemenea, îngrijorări în rândul publicului cu privire la epuizarea încărcării în timpul călătoriilor, deși cercetările analizează modalități de prevenire a acestui fenomen.
Vehiculele electrice nu rezolvă problema uzurii anvelopelor, care produce particule mici de cauciuc invizibile cu ochiul liber, ce pot ajunge în plămânii noștri. De fapt, poluarea cu particule de cauciuc ar putea fi mai gravă în EV-uri, deoarece anvelopele lor apasă mai tare pe drum din cauza greutății mari a bateriilor cu litiu-ion.
Anul trecut, actorul și pasionat de mașini Rowan Atkinson a stârnit controverse când a criticat conducerea electrică, spunând că nu este „panaceul ecologic care se pretinde că este.”
El a susținut că EV-urile sunt alimentate de baterii cu ioni de litiu care necesită „multe metale rare” – deși mai mulți oameni de știință au demontat afirmația starului din Mr. Bean. Tom Stacey, expert în industria auto de la Școala de Economie a Universității Anglia Ruskin, a confirmat că nu sunt folosite metale rare în bateriile EV, care folosesc în schimb litiu, aluminiu, nichel, mangan și cobalt.
Atkinson – care are o diplomă în inginerie electrică și electronică – a mai spus că emisiile de gaze cu efect de seră în timpul producției unei mașini electrice sunt cu aproape 70% mai mari decât atunci când se fabrică o mașină pe benzină.
Cu toate acestea, academicienii au citat cercetări pentru MailOnline sugerând că actorul a greșit în afirmații, bazându-se pe surse nesigure, conform Daily Mail.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu