Înțelegerea modului în care sunt făcute și a ceea ce se întâmplă atunci când o mașină electrică va lua foc îi va menține pe oameni în siguranță la incendiile în care sunt implicate mașinile electrice.
Pompierii se confruntă cu o nouă provocare: incendiile la mașinile electrice. Datorită acumulatorilor pe Li în cazul unui accident mașinile electrice au tendința de a lua foc mult mai rapid decât cele cu motor termic.
Problema bateriilor litiu-ion nu este nouă. Cu mulți ani în urmă, s-au demarat cercetări asupra problemei bateriilor litiu-ion ale mașinilor electrice. Aceste cercetări au inclus o serie de teste pe vehicule cu baterii litiu-ion. Una dintre concluzii fost precizată în mod clar în următorul fragment din acel raport:
”În fiecare dintre cele șase teste de ardere la scară largă, pompierii de la locul de testare au descoperit că trebuie să administreze cantități mari de apă pe baterii, deoarece focul a continuat să se aprindă chiar și după ce părea să fie stins”, scrie Fire Rescue.
Într-un test, un incendiu a bateriei s-a reaprins la 22 de ore după ce se credea că a fost stins: ”Totul părea normal”, își amintește Andrew Blum, cercetător la firma Exponent, care a efectuat testele. ”Când ne-am uitat la baterie printr-o cameră termică, totul a revenit la temperatura ambiantă; focul a fost stins așa cum l-am defini noi. Dar s-a întâmplat ceva în interior, în modul. În două dintre teste, pompierii au rămas fără aer și au fost nevoiți să schimbe rezervoarele din cauza timpului necesar pentru a stinge complet bateria”, potrivit lui Blum.
Celina J. Mikolajczak, senior manager Tesla Motors pentru calitatea celulelor și ingineria materialelor, a explicat că litiu-ion este o soluție pe bază de sare de litiu și nu litiu metal în sine.
Mai exact, bateriile Tesla sunt celule de baterie care sunt încapsulate separat și au un lichid de răcire cu etil-glicol (anti-îngheț) care răcește în mod independent fiecare celulă.
Sistemul de răcire este proiectat astfel încât, în condiții normale de funcționare, dacă o celulă ar intra în defecțiune termică, nu ar începe un lanț de reacții termice de la o celulă la alta.
Potrivit sursei mai sus menționată iată care ar fi câteva sfaturi utile pompierilor pentru stingerea unui incendiu la vehiculele cu baterii litiu-ion:
- Identificați tipul de vehicul implicat - vehicul standard, EV, HEV, HF etc.
- Utilizați o cameră termică
- Stabiliți o structură adecvată de comandă a incidentelor
- Stabiliți priorități tactice (incendiu, descarcerare, îngrijirea victimelor)
- Stabilizați vehiculul
- Opriți alimentarea, dacă este posibil
- Asigurați aprovizionare cu apă
- Utilizați un volum mare de apă
- Luați în considerare că acesta ar putea fi un incident combinat: descarcerare și substanțe periculoase
- Aveți suficient personal și echipamente de pompieri la fața locului pentru o operațiune prelungită pentru a monitoriza căldura bateriei sau posibila reaprindere
- Când predați vehiculul către o companie de depanare sau de remorcare, informați personalul cu privire la pericole
- Dacă este posibil, urmăriți depanatorul până la zona de depozitare și plasați vehiculul alimentat cu baterii într-un spațiu departe de alte vehicule, clădiri sau combustibili
Primul pas în caz de accident este să anunți autoritățile la numărul de urgență 112. Autoritățile îți vor cere niște detalii pe care e bine să le dai cât mai corect posibil. În funcție de detaliile astea ei știu cum să acționeze mai departe. Detaliile sunt importante pentru că ei evaluează rapid ce echipamente să trimită la fața locului.
Al doilea pas este să încerci să eviți să se mai producă alte accidente din cauza asta, adică trebuie marcat locul. De obicei asta se face cu triunghiurile reflectorizante.
Dacă a izbucnit un incendiu e recomandat să folosești stingătorul cu spumă. Atenție, apa nu e recomandată mai ales în cazul mașinilor electrice sau hibride. Acestea au acumulatori cu Li care reacționează violent în contact cu apa și te poți electrocuta, potrivit Știri Logistic.
Al treilea pas este să încerci să ajuți victimele în măsură în care asta e posibil. Pasul acesta se poate face înaintea stingerii incendiul sau după, în funcție de evaluarea de la fața locului. Aici trebuie mare grijă pentru că victimele e posibil să aibă leziuni care prin mișcare să le agraveze starea. De obicei pasul acesta e bine să fie făcut de specialiști.
În mod evident la mașina electrică apa nu este recomandată de a fi folosită de către neprofesioniști. Acumulatorii cu Li reacționează violent cu apa, iar pe lângă asta exista riscul de electrocutare. De acea, se recomandă, pentru a stinge incendiile la o mașină electrică, substanțele chimice (stingătorul cu spumă din datoarea mașinii e util).
Se apreciază că o mașină electrică poate fi stinsă cu de 5 ori mai multă apă decât una clasica.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News