Consiliului Național al Elevilor a reacționat cu privire la introducerea sistemelor de supraveghere video-audio în interiorul sălilor de clasă.
Publicitate
Consiliul Național al Elevilor se opune introducerii sistemelor de supraveghere în sălile de clasă fără acordul părinților sau, în funcție de caz, al elevilor majori. „În ultimii ani, au devenit din ce în ce mai des întâlnite cazurile în care conducerile unităților de învățământ preuniversitar au decis că este necesară supravegherea video și/sau audio a orelor de curs, fără a ține cont de faptul că introducerea acestor instrumente de control nu rezolvă, cu adevărat, cauzele problemelor dintre elevi sau dintre elevi și cadrele didactice, și fără a realiza că o astfel de monitorizare a procesului didactic nu relevă calitatea relației stabilite între actorii educaționali.
În primă instanță, o hotărâre a Curții Europene a Drepturilor Omului, emisă în data de 28 noiembrie 2017, stabilește că supravegherea video a sălilor de curs încalcă dreptul la viață privată și la protecția datelor cu caracter personal, ceea ce pune la îndoială legalitatea măsurii în cauză. În plus, introducerea acestor mecanisme de supraveghere sfidează modul natural de administrare a clasei și poate afecta modul în care se desfășoară actul de predare-învățare, creând o stare de lipsă de confort în rândul elevilor și cadrelor didactice deopotrivă.
Deși înțelegem raționamentul din spatele implementării măsurii: creșterea siguranței în sala de clasă și eliminarea comportamentelor ce denotă agresivitate, considerăm că soluția reală este cultivarea timpurie a unor valori precum toleranța, solidaritatea, acceptarea, spiritul de echipă, depunerea unor eforturi reale în scopul transformării mediului școlar într-unul incluziv, dezvoltarea unor metode de prevenire a violenței fizice și verbale, precum consilierea psihopedagogică și efectuarea orelor de dirigenție”, se precizează într-un comunicat al Consiliului Național al Elevilor.
„Suntem de părere că trebuie să renunțăm la toate aceste practici care nu fac posibil un act educațional centrat pe nevoile beneficiarului primar al educației - elevul. Cu camere de supraveghere și elevi care să se simtă oricum, numai în largul lor nu, nu vom putea nici măcar să sperăm la un act educațional bazat pe încredere și colaborare elev-profesor. Camerele de supraveghere trebuie să fie instalate în clase doar ca urmare a unei consultări prealabile cu colectivul clasei, în caz contrar, să nu ne mai mire faptul că elevii, părinții și profesori sunt mai degrabă dezbinați decât uniți pentru o educație incluzivă de calitate", a declarat Antonia Pup, președintele Consiliului Național al Elevilor.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu