Sistemul de apă privatizat din Anglia a fost aspru criticat de profesorul Pedro Arrojo-Agudo, raportor special al ONU pentru dreptul la apă curată. Acesta a subliniat că apa ar trebui să fie gestionată ca un serviciu public, deținut de stat, și nu ar trebui să fie operată de companii private al căror scop principal este obținerea de profituri pentru acționari.
Într-un raport recent, Arrojo-Agudo a evidențiat lipsa de transparență și ineficiența sistemului de reglementare din Anglia, reprezentat de Ofwat, organismul responsabil de supravegherea furnizorilor de apă.
Potrivit profesorului, Ofwat a manifestat o atitudine de complezență față de strategiile financiare ale companiilor de apă, care adesea prioritizează beneficiile acționarilor în detrimentul consumatorilor.
Matthew Topham, reprezentant al grupului de campanie „We Own It”, care susține reîntoarcerea gestionării apei în proprietatea publică, a descris raportul lui Arrojo-Agudo ca fiind "o condamnare dură" a strategiei guvernului britanic în ceea ce privește industria apei.
Criticile au venit la doar o zi după ce organismul responsabil de supravegherea furnizorilor de apă, Ofwat, a dispus ca firmele de apă din Anglia să returneze 158 de milioane de lire clienților, ca urmare a celei mai grave perioade de poluare din 2020 până în prezent, notează The Guardian.
Cu toate acestea, secretarul pentru mediu, Steve Reed, a respins apelurile de a readuce industria apei sub control public, susținând că o astfel de măsură ar costa zeci de miliarde de lire.
Acesta și-a susținut poziția citând un raport al Social Market Foundation, finanțat de companiile de apă, și a continuat să promoveze atragerea de noi investiții private, organizând întâlniri cu investitori din întreaga lume.
În raportul său, Pedro Arrojo-Agudo a evidențiat faptul că modelul privatizat din Anglia este agravat de lipsa de transparență și de participarea redusă a publicului. Companiile private au posibilitatea de a ascunde informații despre strategiile lor corporative, iar instituțiile locale nu au capacitatea de a reglementa eficient aceste firme din cauza dezechilibrului de putere și a lipsei de voință politică: „Ofwat este o instituție de reglementare costisitoare, dar netransparentă”, a afirmat profesorul Arrojo-Agudo.
„Lipsa de transparență și de implicare publică, precum și atitudinea sa de complezență față de strategiile financiare ale companiilor private, pun sub semnul întrebării eficiența sa”, a mai subliniat acesta.
Arrojo-Agudo a mai spus că operatorii de apă ar trebui să funcționeze pe un model non-profit, cu parteneriate între instituțiile publice și implicarea societății civile în management. Acesta a adăugat că peste 90% dintre orașele din lume administrează apa în regim public, oferind tot mai mult o voce publicului în deciziile de conducere ale companiilor de utilități.
În raport, Arrojo-Agudo a menționat Parisul ca un exemplu remarcabil al proprietății publice: „Parisul a demonstrat puterea transformatoare a proprietății publice, prioritizând drepturile omului, reinvestind profiturile în sistem, asigurând o guvernanță transparentă, reducând tarifele și sporindu-și capacitatea de autofinanțare”, a declarat acesta.
Rata de satisfacție a clienților pentru serviciul public de apă din Paris, Eau de Paris, se situează între 90% și 96%, mai notează The Guardian.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News