Societatea Navrom Delta SA din Tulcea a anunțat că va opri complet toate cursele de pasageri și marfă către Delta Dunării.
Printr-un comunicat făcut public în data de 24 iunie 2022, societatea Navrom Delta SA din Tulcea anunță că este pe punctul de a opri complet toate cursele de transport pasageri și marfă către localitățile din Delta Dunării.
Începând cu dta de 26.06.2022, Navrom Delta SA Tulcea se va afla în imposibilitatea operării navelor de transport pasageri și mărfuri de strictă necesitate între municipiul Tulcea și localitățile situate în delta Dunării, din cauza lipsei resurselor financiare.
Situația a fost generată independent de voința noastră, până la momentul actual Navrom Delta SA Tulcea îndeplinindu-și în totalitate obligațiile din contractul ce prevede asigurarea mobilității persoanelor izolate din Delta Dunării
În speranța unei rezolvări rapide a situației, ne cerem scuze pentru disconfortul creat, se arată în documentul semnat de Nicolae Chichi, directorul executiv al Navrom Delta SA Tulcea.
9.850 de locuitori din Delta Dunării depind de serviciile oferite de Navrom Delta SA, fie că este vorba despre transportul de persoane, fie că este vorba despre transportul de marfă. În 24 de localități din Delta Dunării, unde trăiesc acești 9850 de oameni, singura cale de acces este pe apă, air principalul transportator este Navrom Delta SA.
Datorită faptului că efectuează un serviciu de utilitate publică și pentru că altfel costul transportului de persoane și de mărfuri ar deveni prohibitiv pentru oamenii din Deltă, Navrom Delta Sa primește o subvenție din partea statului român. Această subvenție permite un preț cât de cât accesibil pentru localnici și un preț accesibil pentru transportul mărfurilor de strictă necesitate, cele mai multe alimente care se comercializează în delta Dunării fiind transportate de către Navrom.
Situația la care s-a ajuns astăzi a fost cauzată de modul în care a ales Ministerul Transporturilor, condus de către Sorin Grindeanu, să negocieze și să tergiverseze noul contract de subvenție. Deși achiziția publică s-a finalizat la sfârșitul lunii aprilie, contractul de subvenție a fost semnat de-abia pe 28 martie, iar ministerul a refuzat să facă vreo plată aferentă lunii în care a întârziat semnarea contractului.
Până în acest moment, în lipsa subvenției de la guvern, Navrom Delta SA și-a utilizat toate resursele financiare proprii și a apelat și la liniile de credit deschise pentru reparațiile curente ale navelor, pentru a putea asigura funcționarea neîntreruptă a transportului public în Deltă.
Dacă Navrom Delta SA își suspendă activitatea începând din data de 26.06.2022, acest lucru înseamnă că mai ales 9.850 de localnici rămân fără principala variantă de transport și aprovizionare.
Nicolae Chichi, directorul executiv al Navrom Delta SA, ne-a declarat:
Pe data d 16 iunie, conform contractului pe care îl avem, și pe care noi îl onorăm, am notificat ministerul că ne apropiem de momentul în care nu ne vom mai putea desfășura activitatea din lipsa banilor. Nu am primit nici un răspuns.
Pe data de 9 iunie am solicitat deschiderea unei prime linii de finanțare. De obicei, în ceilalți ani, o astfel de deschidere a finanțării dura maxim 3 zile. Astăzi, la 15 zile de la acea solicitare, am sunat la minister, la ora 10.00, ca să verific dacă s-a făcut vreun virament către noi. Nu doar că nu se făcuse, dar mai cereau clarificări.
Am epuizat toate resursele financiare proprii și atrase: împrumuturi, credite de la bănci pentru reparatii, linie de credit
Nu mai avem în conturi bani de motorină sau de salarii.
Consumul de motorină al navelor Navrom este, ca medie anuală, de 2,2 tone de motorină pe zi. În sezon, însă, când numărul curselor este mult mai mare, consumul crește.
De exemplu, astăzi, 24 iunie, Navrom Delta a efectuat 4 curse, consumând 4,5 tone de motorină.
Cum prețul motorinei crește constant de la începutul anului, nevoia acordării la timp a subvenției de către statul român era și mai presantă.
Dacă Navrom Delta își încetează cursele începând cu data de 26 iunie, va avea de suferit și turismul din Delta Dunării, care nici așa nu se simte prea bine în acest sezon din cauza temerilor provocate de apropierea războiului din Ucraina.
Din 1999, de la înființare, și până astăzi, nu am întrerupt niciodată activitatea de transport în Delta Dunării, cu excepția zilelor în care Dunărea a fost înghețată, făcând imposibilă navigația, ne-a mai declarat Nicolae Chichi.
Într-adevăr, asigurând un serviciu vital pentru populația Deltei, este necesar ca activitatea Navrom să se desfășoare fără sincope. Acest lucru pare însă să nu mai fie posibil zilele acestea, fiind pe punctul de a pune sub semnul întrebării o activitate neîncetată timp de 23 de ani.
Din cauza războiului, de exemplu, navigația pe brațul Chilia a fost interzisă timp de aproape 3 luni. Imposibilitatea Navrom de a efectua cursele spre Chilia Veche-Periprava a însemnat dificultăți sporite pentru locuitorii din zonă, obligați să se aprovizioneze și să circule via Sulina, unde tot cu navele Navrom ajungeau. Situația în care Navrom își încetează toate cursele este, însă, aproape de neimaginat, scrie TLGraf.ro.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu