Șerban Puiu, directorul Teatrului Elisabeta, a fost invitat la DC News unde a vorbit despre „șmecheriile" care pot elimina publicul din sală.
În ultimii ani, în România, s-a putut observa o scădere a interesului pentru teatru. Teatrul se confruntă cu provocări legate de atractivitatea, accesibilitatea și schimbările în preferințele culturale ale publicului. Șerban Puiu, directorul Teatrului Elisabeta, a explicat, în exclusivitate pentru DC News, cum este eliminat publicul din sală fără ca cineva să fie interesat de această problemă.
„Nu interesează pe nimeni că s-au golit sălile. S-a creat o schemă. Este extraordinar! Din punctul ăsta de vedere mi se pare o dibăcie mondială. Au creat o schemă de festivaluri în care nu contează câți spectatori ai avut, oricum la festival intrarea e nișă.
Spun că au avut sala plină, dar e normal pentru că a venit un spectacol din Germania care joacă o dată și normal că iubitorii de teatru au umplut sala. Dar nu ai sălile pline, săli pline înseamnă la a 50-a reprezentație, înțelegi care e șmecheria? Spun: „Am jucat cu sala arhiplină de 3 ori.” Păi să joci în București de 3 ori...
Sau fac un experiment într-o sală cu 40 de locuri și spun că au vândut 10 spectacole. Adică au vândut 400 de locuri.
Au inventat o chestie extraordinară: juriul, critica și nișa. Deci ei nu mai au nevoie de spectatori în momentul ăsta. Ultimul argument, primarul zice: „Eu finanțez cultură, o subvenționez.” Din ce bani o subvenționează? Din banii contribuabilului, deci pe mine mă interesează ca contribuabilul să vină la teatru.
Spun: „Noi facem educație și dacă contribuabilul nu are nivelul e problema lor. Noi facem cultură înaltă.” Dar primarul nu a fost votat de cei 5 care fac cultură înaltă, el a fost votat de sute de mii de cetățeni. Ei trebuie să vină la teatru. Aici nu se înțelege și e o mare problemă. Tu nu poți să fii liber pe banii altuia, iar banii sunt ai oamenilor care vor să vină. Nu sunt numai elita care vrea teatru, ei sunt 4% din spectatori. Banii pe care tu i-ai băgat în decor sunt și ai taximetristului, ai doctorului, sunt ai tuturor.", a spus Șerban Puiu.
„E rău și pentru viitor pentru că ai nevoie de public. Trebuie cultivat pentru că se tot împuținează, mulți se plictisesc, pleacă și rămâi tu cu doi critici.", a completat Val Vâlcu.
„Pe ei nu îi interesează pentru că banii nu vin de la spectatori, ci vin de la spectatori prin intermediul bugetului. Spectatorul nu decide să vină la acel spectacol.
Și la festival e o șmecherie. La festival dacă nu reușești să umpli sala la un spectacol, ceea ce e foarte greu, pentru că dacă mergi la un festival în provincie oamenii vor să vadă. Dar să zicem dacă nu o umpli, nu este nicio problemă. Este mare instituție a voluntariatului pentru că fiecare festival are 80-100 de voluntari și dacă vezi că nu e lume suni voluntarii și ai umplut 10 rânduri numai cu voluntari, dar ăla nu e public real.
Tot felul de șmecherii de genul ăsta care pot elimina publicul. Au inventat această chestie extraordinară: au eliminat publicul din sala fără să se simtă.", a spus Șerban Puiu la Dc News.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News