Ce se va întâmpla cu Tarom?
Analistul politic Bogdan Chirieac i-a adresat o întrebare pilotului Cezar Osiceanu, pe fondul întârzierilor record de pe aeroporturile din România din ultimele ore, dar și al multelor și diverselor probleme mai vechi, care, de la un an la altul, știrbesc imaginea unei companii românești care cândva înflorea.
"Domnule Osiceanu, vă pun o întrebare fundamentală în această chestiune: Dumneavoastră, care cunoașteți foarte bine și aviația și Taromul, credeți că Taromul mai poate fi salvat, adică se mai poate avea încredere în stat după atâta amar de ani? Sau credeți că Tarom trebuie privatizat cu orice preț și de acolo să fie o companie la fel cum sunt toate companiile din Europa, așa cum trebuie? Fiindcă mai e o problemă - am înțeles tot de la dvs: sunteți 60 de piloți astăzi, 400 au plecat. Normal, personalul de la sol ar trebui să fie cam de trei ori cât personalul navigant, nu doar piloții. Ori, la 60 de piloți și nu știu cât personal navigant este, aveți 2.000 de angajați la Tarom.
Pe actualul contract colectiv de muncă este imposibil ca o companie să facă profit. Și de aici vin și salariile sensibil diminuate... știți bine și cum e cu compania care repară avioanele... Dacă eu repar aeronava Tarom astăzi, apoi două zile repar pe nașpa aeronava Blue Air, dar pe mine mă plătește Taromul și în zilele când n-am fost în medical... și sunt multe alte aberații în contractul colectiv de muncă cu care nicio companie n-are cum să supraviețuiască. Vina este a statului!" a spus Bogdan Chirieac.
Pilotul Cezar Osiceanu a intervenit: "Am să răspund la întrebarea dvs. în felul următor: Ceea ce spuneți dvs. este o activitate din trecut care a avut aceste rezultate negative. În Tarom s-au băgat din '90 până astăzi cel puțin 2 miliarde de dolari. Acele lucruri au fost. În momentul de față nu mai sunt decât 1.100 de angajați în Tarom și aceia sunt mini minimorum, pentru că au multe departamente. Pentru un sistem de business normal care este în afara aviației mi se pare mult, dar pentru un sistem de aviație care are alte reguli... este la limita suportabilității.
Toate companiile mari nu sunt privatizate decât la pasat. Uitați-vă la Air France etc... sprijină direct aceste companii. În momentul de față există posibilitatea ca Tarom să dispară. Este ultimul "tren" național neprivatizat, nenimic. Eu și colegii mei încercăm să facem tot ce este posibil să-l salvăm. Numai că noi ne luptăm să-l salvăm și cei care vin ne îngroapă. Uitați-vă, pur și simplu, la măsurile care au fost impuse".
Niels Schnecker a intervenit: Au fost închise curse foarte bine, acum vor să închidă și Londra, vorba aia - avem companie privată din Republica Moldova care a redeschis linia București-New York și care reușește să zboare destul de plin, cu performanță, de două ori pe săptămână. Noi am renunțat la rutele de Asia, la Beijing... adică rute care aduceau bani grei.
Cezar Osiceanu: Noi nu am vrut să facem bani pe ruta de Londra. A fost trimis avion de 114 locuri în locul avionului Boeing cu 189 de locuri și din diferența de patru bilete vândute se acoperea diferența de costuri de survol ș.a.m.d. Deci n-am vrut! Nu putem să facem împotriva voinței celor care ne conduc.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu