Unii șoferi pot deveni un real pericol în trafic dacă se încăpățânează să rămână la volan.
Peste 200.000 de şoferi din ţara noastră au peste 70 de ani şi nimeni nu ştie dacă aceștia mai au capacitatea de a conduce sau dacă a venit timpul să renunțe la condus, relatează Antena 3 CNN. Deși evaluarea medicală trebuie făcută o dată la 10 ani, din păcate, în țara noastră, de multe ori este doar o formalitate, nu o examinare în adevăratul sens al cuvântului, așa că uneori ajung în trafic și acei șoferi care ar trebui să renunțe la permisul de conducere.
Recent, o bătrână din Târgu Jiu care are nevoie de cadru metalic pentru a se deplasa a fost surprinsă în timp ce se urca la volan, iar imaginile au făcut înconjurul internetului, fiind intens comentate de internauți. Medicii spun că femeia ar putea să nu mai aibă reflexe la fel de bune.
„Pacienţii nu mai au aceeași capacitate de a vedea, aceleași performaţe vizuale ca atunci când sunt tineri. Acelaşi lucru se întâmplă pe sistemul osteomuscular, pe sistemul nervos şi atunci cumva înţelegem de ce totul se întâmplă mai încet”, a declarat medicul Daciana Toma.
Totuși, este important de menționat că în legislaţia noastră nu există o limită maximă de vârstă pentru deţinerea unui permis de conducere. Identificarea șoferilor care nu mai sunt capabili să conducă ar trebui făcută atunci când carnetul trebuie reînnoit, o dată la 10 ani, moment în care se face şi reevaluarea medicală, dar aceasta de multe ori este superficială. În acest context, Titi Aur, fost pilot și expert în conducere defensivă, atrage atenția că sistemul are multe lipsuri.
„Sistemul are multe lipsuri. Pentru că, dacă verificarea medicală, fişa medicală, trebuie să o faci o dată la 10 ani, s-ar putea ca după un an după ce ai făcut această fişă medicală să ai o problemă medicală”, spune și Titi Aur, specialist în conducere defensivă.
Anul acesta poliţiştii din București şi din Ilfov au descoperit 3 clinici private care eliberau fișe medicale necesare pentru reînnoirea permisului de conducere fără a face un control propriu zis al pacientului. Tot procesul dura mai puțin de 10 minute, așa că în trafic ajungeau inevitabil și șoferi care nu ar mai fi trebuit să aibă dreptul de a conduce.
„E clar că poliţiştii rutieri întâlnesc şoferii în trafic şi constată că nu văd bine, încearcă să se semneze procesul verbal şi se apropie foarte mult de el fără a avea ochelari de vedere. Sunt multe afecţiuni medicale la care noi nu avem acces, dar medicii de familie au acces”, a spus Cosmin Andreica, preşedintele sindicatului Europol.
„Avem o problemă generală de sistem, de educaţie, de înţelegere. De a înţelege pericolul la care ne expunem când conducem. Maşina este o armă sau se transformă în armă dacă nu o mai pot controla”, a mai spus Titi Aur.
Comisia Europeană a propus mărirea perioadei de valabilitate a permisului de conducere la 15 ani. Însă, persoanele care depăşesc vârsta de 70 de ani ar urma să primească un document valabil doar câţiva ani, tocmai pentru a încuraja reevaluarea medicală periodică și identificarea acelor șoferi care nu mai au capacitatea de a conduce în siguranță.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu