Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor, a făcut mai multe declaraţii la finalul negocierilor cu liderii protestatarilor din transporturi.
"Am şi semnat o minută împreună cu reprezentanţii lor. Sunt lucruri pe care le putem face. Alte chestiuni, care nu ţin de Ministerul Transporturilor, vor fi discutate cu cine trebuie. Legat de RCA se merge la ASF, lucrurile care ţin de Ministerul Finanţelor vor fi discutate mâine de domnul ministru. Să ştiţi că majoritatea covârşitoare a participanţilor de astăzi a fost doritoare de soluţii. Am văzut dorinţa de a rezolva punctele, ca lucrurile să se detensioneze. Ţin să fac această precizare pentru că nu vreau să fie interpretat altfel.
Astăzi s-a căutat obţinerea de soluţii. Eu zic că putem duce la bun sfârşit lucrurile pe care ne-am pus cu toţii semnătura", a declarat Sorin Grindeanu.
Astfel, în urma întâlnirii de astăzi, 13 ianuarie 2024, dintre reprezentanții MTI și cei ai transportatorilor și fermierilor s-au stabilit următoarele 6 puncte care, din perspectiva MTI, pot fi implementate, în termen de 30 de zile, transmite Digi24:
1. Stabilirea unor culoare dedicate la frontiere și în Portul Constanța care să permită doar tranzitarea autocamioanelor din statele membre ale Uniunii Europene (cele din afara UE vor trece pe un flux separat);
2. Reglementarea aplicării amenzii pentru lipsa rovinietei, în cazul în care timpii petrecuți în așteptare pentru trecerea frontierei depășesc valabilitatea rovinietei pentru ziua respectivă;
3. Stabilirea unor limite, în conformitate cu legislația europeană și din alte state membre ale UE, privind toleranțele pentru depășirea greutății camioanelor la maximum 5%;
4. Stabilirea unor limite, în perioada campaniilor agricole, pentru autocamioanele care transportă cereale colectate din câmp către zonele de depozitare (distanțele se mențin în limita de 70 km, conform legii, iar tonajele pot fi depășite cu maximum 10%- raportat la tonajele legal premise);
5. Obligativitatea expeditorilor de a prezenta la licențiere o asigurare de risc financiar sau orice altă formă de garanție bancară, în limita căreia se poate încheia tranzacția;
6. Identificarea unei soluții privind sancționarea doar a furnizor și a destinatarului în cazul depăşirii încărcării camioanelor.
"A fost o întâlnire undeva în jurul orei 3 (15:00 - n. r.), la Guvern, cu premierul şi cu vicepremierul Neacşu. Ştiu că au fost reprezentanţi ai celor care protestează. E foarte bine că există acest dialog. Mi-aş fi dorit ca lucrurile astea să se întâmple înainte, nu să se înceapă direct cu acţiuni, să zicem, de acest tip. Cel puţin în ceea ce priveşte Ministerul Transporturilor, eu n-am primit în ultimele 2 - 3 săptămâni cereri de a ne vedea, de a discuta, de a avea anumite consultări. Sigur, eu am periodic cu asociaţiile de transportatori, dar să începi direct cu acţiuni de tipul acesta e cel puţin ciudat, dar e mai puţin important acest lucru. Cel mai important lucru ar fi ca să se înţeleagă şi să se găsească...", a susţinut Grindeanu la Digi TV.
Făcând referire la faptul că transportatorii şi fermierii protestatari nu au fost lăsaţi să intre în Bucureşti, şeful de la Transporturi a subliniat că toată lumea trebuie să respecte legea, iar aceştia nu au autorizaţie pentru a protesta.
"Toată lumea în această ţară - şi atâta timp cât suntem ţară membră a Uniunii Europene - trebuie să respecte legea. Aţi văzut că îşi doresc să intre în Bucureşti fără a avea autorizaţie. Eu cred că atunci când vrei să fii conform legii, când vrei să fii ascultat şi respectat, în primul rând trebuie să respecţi cadrul legal. Înţeleg că au fost tot felul de discuţii între prefect în ultimele zile şi aceşti protestatari. Eu am avut discuţii văzând direct, vă spun sincer, văzând direct că există această acţiune - până la urmă - de a veni spre Bucureşti. Am întrebat colegii: 'Am fost contactaţi, s-a dorit înainte să avem un dialog, înainte de treaba aceasta?' şi mi s-a spus că 'Nu, nu înţelegem de ce e aşa'. Am contactat o parte din asociaţii. Zic; 'Ok, veniţi să vedem'. Parte dintre ei erau un pic miraţi că s-a ajuns direct la acţiuni aşa, mai radicale, aşa cum le vedem acum", a afirmat Sorin Grindeanu.
În ceea ce priveşte revendicările protestatarilor, ministrul a precizat că vămile nu ţin de Ministerul Transporturilor, însă cântăririle din vămi da, iar la cântare nu se va renunţa.
"Vămile nu ţin de Ministerul Transporturilor, cântăririle din punctele de trecere a graniţei da, numai că n-o să le desfiinţăm niciodată, aşa cum unii îşi doresc, fiindcă nu e legal şi nu e corect. (...) Nici nu putem să nu facem cântăriri, eu cred că nu se poate lucrul acesta într-o ţară membră a Uniunii. Nu cred că putem să nu plătim rovinietă. Dacă ni se spune că pe camioane noile reglementări vor cere să avem GPS sau vom avea GPS nu înţeleg de ce nu se vrea. N-aş vrea să speculez, dar nu înţeleg de ce nu se vrea acest lucru. Am văzut că parte dintre cei din transporturi nu vor aceste lucruri", a arătat Grindeanu, citat de Agerpres.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News