Una dintre cele mai dese întrebări pe care le aud vânzătorii auto este legată de prezenţa sau absenţa ştergătorului de pe haion la diverse maşini.
Dacă ai condus pe timp de ploaie, cu siguranță ai observat și motivul: în cazul unui SUV, break sau hatchback, luneta se acoperă rapid cu murdărie și devine imposibil să mai vezi ceva prin ea. Noroc cu ștergătorul de parbriz, care trebuie folosit frecvent la deplasările pe timp de ploaie.
În cazul unui sedan lucrurile stau complet diferit: La viteză de croazieră nu doar că mizeria de pe șosea nu ajunge pe lunetă, dar nici chiar picăturile de ploaie nu ajung acolo. Poți merge ore în șir pe un drum național sau autostradă având în tot acest timp luneta complet uscată – nicio picătură de ploaie nu poate ajunge pe aceasta.
Explicația este fluxul de aer din jurul mașinii. În cazul unei mașini în două volume, turbioanele se formează imediat în spatele lunetei/hayonului. Practic, vortexul care se formează în spatele mașinii „adună” toată mizeria de pe drum și o acumulează pe lunetă. În cazul modelelor în trei volume, forma portbagajului întârzie apariția turbioanelor, care se formează la distanță de lunetă, în zona în care se termină mașina.
Mai mult, curentul de aer care „îmbracă” mașina acționează ca un scut care nu va lăsa picăturile de ploaie și mizeria să atingă luneta. Asta nu a împiedicat unii producători să ofere, de-a lungul timpului, ștergătoare spate chiar și în cazul sedanurilor.
Motivul, în acest caz, este pur și simplu marketing. Ștergătorul este o componentă relativ ieftină care poate influența decizia de cumpărare. Este și motivul pentru care modelele moderne nu au renunțat la ștergător spate, cu toate că studiile aerodinamice permit astăzi devierea fluxului de aer astfel încât să fie evitată depunerea mizeriei pe lunetă, scrie promotor.ro.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu