Antonia Matei, profesor la Facultatea de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării din Bucureşti, a tras un semnal de alarmă cu privire la răspândirea ştirilor false prin grupurile de whatsapp, în cadrul Conferinţei "PRESA DIN ROMÂNIA ÎN ERA DIGITALĂ", organizată de DC MEDIA GROUP.
"Publicul nu consideră că merită să plătească pentru ştiri, ci mai degrabă ar plăti pentru alt tip de conţinut. În ceea ce priveşte România se urmăreşte tendinţa globală şi publicul se îndepărtează de mediile de informare intens polarizare şi încearcă să ocolească ştirile potenţial false. Astfel, oamenii sunt mai atenţi la brandurile pe care le aleg. Totuşi, această schimbare de comportament a celor care sunt mai atenţi la brandurile pe care le aleg este vizibilă în rândul tinerilor şi a celor cu o educaţie mai crescută. Această tendinţă nu se regăseşte la grupurile mai în vârstă şi mai puţin privilegiate din punct de vedere educativ.
Ca sursă de informaţie, facebookul rămâne principala sursă de informaţie. Whatsapp are o creştere foarte mare în doar cinci ani, în timp ce Twitterul se menţine la acelaşi nivel de cinci ani.", a declarat Antonia Matei.
"În România, încrederea în presă este foarte scăzută, a scăzut cu 7 procente din 2018 în 2019. De la 42 la sută la 35 la sută. Ceva s-a întâmplat! Sigur că şi climatul socio-politic şi economic al momentului a influenţat mult această încredere. La fel şi atacurile unor redacţii, una la adresa celeilalte, influenţează încrederea în presă. Nu putem uita de fenomenul de fake news, care nu este nou, dar care scade încrederea în presă. România are cea mai mare scădere la nivel global, unde media e de 2 la sută scădere. Mai mult de jumătate dintre utilizatorii digitali spun că nu au încredere nici măcar în sursele pe care ei le aleg. Această neîncredere ţine şi de fake news, dar oamenii declară că evită ştirile, pentru că le dau o stare proastă şi cumva simt că sunt incapabili să influenţeze evenimentele despre care li se vorbeşte în presă.", a mai spus profesorul universitar.
"În România, Facebook rămâne principala poartă de acces pentru informare, deşi procentul a scăzut cu 1 la sută, şi deşi cresc Youtube şi Whatsapp. Există totuşi această tendinţă în creştere de a folosi grupurile de whatsapp pentru a răspândi informaţia. Ăsta este un pericol, pentru că ştirile false se pot răspândi rapid la scară largă. Creatorii de conţinut nu mai au niciun fel de control asupra ştirilor false care se pot răspândi prin intermediul acestor grupuri. Acest lucru se întâmplă în special în ţările cu alfabetizare digitală redusă. Avem nevoie de educaţie media petnru ca oamenii să nu mai cadă în plasa acestor dezinformări.", a încheiat Antonia Matei.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu