Tarifele impuse de benzinari sunt în continuare crescute și în acest context, fostul premier al României, Theodor Stolojan, avertizează românii că acesta este abia începutul.
”Iată că prețul barilului de petrol a scăzut. În mod normal, ar trebui să vedem și o scădere a prețului la pompă, dar n-o vedem. Companiile își fac socoteală că a scăzut barilul, dar va crește din nou, și atunci de ce să se mai încurce. Lumea vede că prețurile nu mai sunt la 9 lei și ceva, ci la 8 lei. Toată lumea pare mulțumită. De fapt, nimeni nu e mulțumit. Pe fond, economic discutând, ajungem la următoarea concluzie: nu este vorba despre o creștere temporară a prețului la țiței. Asistăm la o nouă realitate economică”, a declarat Theodor Stolojan, într-un interviu potrivit RTV.
În opinia economistului, statul ar trebui să găsească alte metode pentru a ajuta exclusiv românii cu cele mai modeste venituri, în contextul valului de scumpiri.
„Nu poți să o ignori și nu poți să izolezi România, populația, firmele de această realitate economică nouă. Din moment ce știm că această creștere a prețului la țiței nu este temporară, ci pe termen lung, e nevoie ca economia să se ajusteze la noua realitate economică (…). Statul trebui să ajute, dar punctual. Nu mai poți considera populația România ca fiind o masă de aceeași putere. Nu! Avem circa 1 milion de angajați care câștigă peste 1.000 de euro net în mână. Bașca alte bonusuri. Pe cine ajută subvenția la mașină acordată pentru toată lumea? Pe cei care au mașini SUV.
(…) Vedeți unde ajungem? Vreau să-i ajut pe cei cu venituri modeste, dar, de fapt, îi ajut pe cei care au super-mașini care consumă foarte mult. Politica de subvenție pentru toată lumea e cea mai proastă politică”, a mai punctat Stolojan.
În România, toată distribuția de carburanți aparține companiilor străine.
Citește și:
Potrivit lui Hernadi, Ungaria se confruntă cu o situaţie 'extrem de periculoasă' în condiţiile în care plafonarea preţurilor la carburanţi a stimulat consumul.
'Apare întrebarea cât timp poate dura situaţia aceasta?', a spus Hernadi. MOL, care deţine cea mai mare reţea de benzinării din Ungaria, a cerut şi în trecut eliminarea plafonului la preţul carburanţilor. Acest plafon, care a fost introdus în luna noiembrie a anului trecut, fixează o limită de 480 de forinţi (1,20 dolari) pentru litrul de benzină şi motorină.
Plafonul ar urma să înceteze la sfârșitul lunii octombrie
Guvernul condus de Viktor Orban a introdus acest plafon, care conform planurilor actuale ar urma să înceteze la finele lunii octombrie, în ideea de a proteja consumatorii de efectele inflaţiei, care a atins cel mai ridicat nivel din ultimele două decenii.
Ulterior, Guvernul de la Budapesta a decis că de preţurile plafonate vor beneficia numai automobilele înmatriculate în Ungaria, o decizie care a provocat o dispută cu Uniunea Europeană. Luna trecută, MOL a decis să limiteze, la 50 de litri pe zi, cantitatea de combustibil care poate fi achiziţionată în fiecare zi la benzinăriile sale de automobilele înmatriculate în Ungaria, înjumătăţind practic limita anterioară.
Zsolt Hernadi a mai spus că Ungaria ar trebui să înceapă să stocheze carburanţi încă de pe acum
Duminică, Zsolt Hernadi a mai spus că Ungaria ar trebui să înceapă să stocheze carburanţi încă de pe acum deoarece 65% din capacităţile rafinăriei MOL din Ungaria urmează să fie oprite în luna august pentru lucrări de mentenanţă în timp ce rafinăria MOL din Slovacia nu funcţionează în prezent şi urmează să fie repornită după data de 20 iulie, când se vor încheia lucrările de mentenanţă. Din aceste motive, refacerea stocurilor va fi mai lentă decât se preconiza, ceea ce înseamnă că MOL va cere autorităţilor ungare să elibereze o parte din rezerva strategică de carburant a ţării, a precizat Hernadi.
Luna trecută, Gergely Gulyas, directorul de cabinet al premierului ungar, a spus că în condiţiile în care lanţurile globale de aprovizionare nu mai sunt la fel de sigure ca înainte, o penurie de carburant nu poate fi exclusă. Dar Gergely Gulyas a spus că o astfel de penurie este puţin probabilă având în vedere că Ungaria are rezerve de carburant suficiente pentru o perioadă de până la şase luni.
Grupul MOL, companie internaţională integrată de petrol, gaze naturale, petrochimie şi retail, cu sediul central în Budapesta, are operaţiuni în peste 30 de ţări, 25.000 de angajaţi în întreaga lume şi controlează... citește mai mult AICI.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu