În urma unui studiu realizat de platforma Resume Builder, dintre cei 650 de manageri intervievați, 40% au recunoscut că firmele lor au postat anunțuri de angajare fantomă în ultimul an. Scopurile anunțurilor ar fi fost să crească productivitatea angajaților existenți, sub amenințarea că oricine ar putea fi demis, precum și să creeze o bază de date cu CV-uri de luat în calcul atunci când companiile în cauză chiar vor avea nevoie de recrutări.
Conform studiului, astfel de anunțuri sunt folosite ca o modalitate de a transmite un mesaj implicit angajaților actuali: există concurență pe piața muncii și, în orice moment, ei ar putea fi înlocuiți. Astfel, companiile speră să stimuleze productivitatea și să îmbunătățească rezultatele echipelor existente. Într-un fel, aceste anunțuri devin un instrument de manipulare, menit să motiveze angajații prin frica de a-și pierde locul de muncă.
Anunțurile-fantomă nu se limitează la locuri de muncă pentru începători. Potrivit sondajului, aceste anunțuri acoperă toate nivelurile de expertiză, de la joburi entry-level până la poziții executive. În unele cazuri, companiile nu doar că postează astfel de anunțuri, dar chiar merg mai departe și simulează interviuri de angajare, pentru a face întregul proces cât mai credibil. În cele din urmă, niciun candidat intervievat nu mai ajunge să se angajeze pentru postul scos la concurs, dar nicio instituție a statului nu verifică acest aspect, candidații nu se cunosc între ei pentru a-și da seama că au fost înșelați, iar platformele de recrutare sunt interesate doar de trimiterea CV-urilor către companii verificate.
Un alt aspect relevat de sondaj este că, deși companiile nu intenționează să angajeze în urma acestor anunțuri, multe dintre ele păstrează CV-urile candidaților pentru eventuale oportunități viitoare. Aproximativ 60% dintre managerii intervievați au declarat că CV-urile colectate prin intermediul acestor anunțuri false sunt arhivate „pentru o dată ulterioară”. Cu adevărat distopic este faptul că aproape jumătate nici măcar nu mai păstrează aceste CV-uri, ci folosesc tactica anunțurilor fantomă doar pentru a-și manipula angajații.
Ceea ce ridică semne de întrebare în privința acestei practici este faptul că majoritatea managerilor consideră că nu fac nimic greșit din punct de vedere moral. Șapte din zece manageri intervievați au afirmat că anunțurile de angajare fantomă sunt acceptabile din punct de vedere etic și aduc beneficii afacerii. Ei argumentează că astfel de tactici contribuie la controlul cheltuielilor, menținând angajații actuali motivați și, de asemenea, că reprezintă o formă de publicitate pentru companie.
Pentru a ne da seama cât de răspândit e fenomenul și în România, redacția noastră a intrat în contact cu platforma eJobs.
„În acest moment, noi nu vedem acest tip de comportament ca fiind foarte răspândit. În primul rând, pentru că atunci când postezi trebuie plătești niște bani, te costă. Deci orice anunț pe care îl postează un angajator, costă. În 2024 rețetele de HR-ul au fost destul de strict monitorizate din punct de vedere financiar, au avut bugetele mult mai bine calculate decât în anii trecuți și au fost puțini cei care au putut să se joace, dacă vreți, cu astfel de experimente, să postezi anunțuri false, doar ca să vadă cam care este profilul candidaților care aplică. Se poate întâmpla și asta, doar că pentru noi e destul de complicat să vedem dacă un angajator face asta. În schimb, putem să garantăm faptul că un anunț nu este o fraudă.
Companiile care postează anunțuri doar pentru a crește productivitatea actualilor angajați și pentru a colecta CV-uri în baza de date cred că descoperă destul de repede că stârnesc o reacție adversă în rândul candidaților. Una dintre cele mai mari nemulțumiri ale candidaților din România, și nu cred că doar din România, este aceea că nu primesc feedback în urma unei aplicări și, de multe ori, nici măcar în urma unui interviu. Situația aceasta le creează o stare de frustrare într-atât de mare cât mulți ajung să nu mai aplice a doua oară la acea companie. Și există inclusiv unele platforme unde companiile primesc recenzii referitoare la modul în care s-a desfășurat interviul. Deci, făcând astfel de experimente, ei pierd foarte mult. Și în special în industriile în care există un deficit de candidați sau în care rata de fluctuații este foarte mare. Sunt puțini cei care sunt dispuși să
se joace cu reputația lor în felul ăsta. Orice companie care angajează știe cât de complicat este să încerci să angajezi și să nu găsești oamenii potriviți, sau să nu îi găsești suficient de repede. Și este foarte ușor să pierzi un candidat pe care ți-l dorești mai încolo”, a declarat Ana Călugăru, Head of Communications, la eJobs Group.
Este incert cât de protejați sunt oamenii de anunțuri de angajare unde ajung doar într-o bază de date, fără să fie contactați vreodată, pentru că platformele de angajare nu monitorizează etapele de recrutare după ce CV-ul a fost deja trimis. Cu toate acestea, eJobs susține că reușește să îi protejeze pe utilizatorii persoane fizice de alte „țepe”. Întrebată ce fel de fraude au loc cel mai des, Ana Călugăru a precizat:
„Anunțurile sunt verificate manual. Respectiv fiecare angajator, înainte de a apărea cu anunțul în platformă, este verificat la Oficiul Național al Registrului Comerțului. Îi ferim pe candidați de anunțurile unde li se spune, de exemplu, că vor fi personal de curățenie, dar apoi ajung să facă cu totul altceva; de situații în care sunt promovate niște salarii, dar realitatea e alta; sau de acele cazuri în care angajatorii le cereau bani angajaților pentru întocmirea de acte. Toate aceste tipuri de fraudă au existat în România pentru foarte mult timp.”
Întrebată dacă statul ar putea regula piața în așa fel încât procesele de recrutare să fie urmărite, iar practici precum înșelarea candidatului să fie pedepsite, Ana Călugăru a declarat:
„Sincer, în acest moment nu știu dacă statul ar putea face ceva. E, pur și simplu, o problemă de educare a pieței în ceea ce privește modul în care angajatorii își desfășoară campaniile de recrutare. Dacă nu au o relație corectă cu candidații, atunci reputația oricum o să le fie pătată”.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News