Studiu alarmant: 56% dintre români petrec cel mult 5 ore pe zi cu familia. Situația financiară, creșterea prețurilor și lipsa somnului, factorii principali de stres

Sursă foto: Pexels
Sursă foto: Pexels

Conform celui mai recent studiu realizat de Asociația CIPRA - Centrul de Informare, Prevenire Risc și Analiză – echilibrul din viața personală și cea profesională se află pe locul 3 în topul celor mai importante aspecte cu impact asupra calității vieții românilor, după alimentație și odihnă, cu 45 de procente (reprezentând prima mențiune pentru 20% dintre respondenți), în special pentru categoria de vârstă 35-54 de ani (49%) și pentru persoanele cu un venit ridicat (51%).

Anul acesta, doar 50% dintre respondenți au declarat că sunt mulțumiți de echilibrul dintre viața lor personală și cea profesională (iar 17% sunt total nemulțumiți), comparativ cu 58% (respectiv 14% nemulțumiți) în anul 2021, când a fost realizat primul studiu CIPRA.

Cel mai mare grad de mulțumire (58%) este legat de modul de petrecere a timpului cu familia, urmat de de interacțiunea cu prietenii (49%), relația și colaborarea cu colegii (46% ) și de relația și colaborarea cu șeful (42%).

La polul opus, cele mai mari nemulțumiri sunt cauzate de trafic (38%), aglomerație (38%) și  nivelul de stres (34%).

Cu privire la principalii factori de stres în viața cotidiană, aceștia sunt:

  • creșterea prețurilor (74%), în special pentru persoanele între 55 și 65 de ani (82%)
  • contextul economic actual (61%)
  • situația financiară (55%) lipsa timpului (44%)
  • conflictul armat din Ucraina (41%)
  • responsabilitățile familiale (33%)
  • activitatea profesională în sine (31%).

Pentru 25% dintre respondenți, relația cu partenerul de viață este un motiv important de stres, pentru 20% drumul până la locul de muncă, pentru 18% șeful și pentru 17% colegii.

„Cercetarea de piață realizată de CIPRA a pus în evidență o scădere vizibilă a echilibrului dintre viața personală și cea profesională pentru români în anul 2023. 37% dintre ei petrec între 3 și 5 ore pe zi cu familia, 16% doar 1-2 ore, iar pentru 3% acest timp nu există deloc. Tendința actuală pare a fi  neglijarea a tot ceea ce ține de timpul liber, redus la minimum în favoarea activităților profesionale, care oferă un venit constant și garanția de a putea face față provocărilor financiare din ce în ce mai mari. Este însă esențial să se acorde mai multă importanță factorilor de echilibru personal. Desigur, aportul angajatorilor este esențial, prin implementarea unei culturi organizaționale care să protejeze angajatul, dar stabilirea unor priorități sănătoase ține de fiecare dintre noi. Pentru a facilita acest proces, oferim constant pe platforma CIPRA informații furnizate de experți pentru diminuarea riscului de epuizare și a nivelului de stres și creșterea bunăstării personale“, spune Constantin Bratu, Președinte CIPRA.

„Deși echilibrul dintre viața profesională și cea personală se află pe locul 3, după alimentație și odihnă, în topul aspectelor care influențează calitatea vieții românilor, îndrăznesc să spun că el poate fi principala cauză pentru cele două. Mănânci haotic și te odihnești prea puțin tocmai pentru că te afli sub presiunea jobului. Atunci când neglijăm viața personală, petrecem din ce în ce mai puțin timp cu familia și nu ne mai rămân resurse pentru activitățile care ne relaxează, toate celelalte aspecte ale vieții au de suferit. Randamentul scade, frustrările cresc și astfel  ajungem la  burnout, depresie, stres cronic, anxietate, comportamente compulsive și probleme de sănătate adiacente, la care se adaugă degradarea relațiilor. Este esențial să alocăm timp suficient familiei, odihnei, hobby-urilor, mișcării și, dacă este cazul, să luăm în calcul schimbarea locului de muncă sau reorganizarea totală a programului zilnic, astfel încât să ne menținem în primul rând echilibrul mintal“, subliniază Matei Stănculescu, psiholog, trainer și coach ACC, cofondator Centru Eka, expert CIPRA.

Dezvoltarea personală este unul dintre aspectele pe care românii își doresc să le îmbunătățească.  Astfel, conform studiului CIPRA, gradul de satisfacție cu privire la lucrurile pe care le fac românii pentru dezvoltare personală este de 41% (comparativ cu 44% în anul 2021), iar 36% doresc să investească în activități pentru dezvoltarea personală.

În acest sens: 45% dintre respondenți citesc cărți de dezvoltare personală, 38% urmăresc podcast-uri, 19% fac cursuri sau specializări, 9% apelează la consiliere și 8% merg la psiholog (în special tinerii de 18-24 de ani – 14%).

Factori de echilibru și activități preferate

46% dintre respondenți și-ar dori să aibă mai mult timp pentru pasiuni, 44% simt nevoia să se organizeze mai bine, iar pe 43% i-ar ajuta să aibă curajul să ia decizii care să le îmbunătățească viața, precum schimbarea locului de muncă sau a partenerului. 40% dintre români își doresc mai multe vacanțe și 37% să aibă o viață mai activă.

Când vine vorba de activitățile preferate, pe locul 1 sunt plimbările în aer liber (64%), pe locul 2 mersul la cumpărături (51%), iar pe locul 3 vizionarea de filme (48%), urmate de citit (45%), întâlniri cu prietenii (40%) și ieșiri în oraș (22%).

Realizat de Reveal Marketing Research pe baza metodologiei CAWI (chestionare autoaplicate online), studiul CIPRA din luna martie a acestui an a vizat un eșantion reprezentativ la nivel național format din 1003 respondenți, bărbați și femei, utilizatori de internet, cu vârste între 18 și 65 ani, din mediul urban sau rural. Studiul a depistat, comparativ cu octombrie 2021, diferențe semnificative de percepție asupra aspectelor care influențează calitatea vieții, precum odihna, alimentația, răsfățul cu moderație, sportul sau echilibrul între viața personală și cea profesională. Astfel, conform noului studiu, în topul celor mai importante aspecte cu impact asupra calității vieții se află: alimentația (importantă pentru 67% dintre respondenți), somnul/odihna (cu un procent de 54%), echilibrul dintre viața personală și cea profesională (45%), activitatea sportivă (menționată de 34% dintre români) și răsfățul cu moderație (28%).

Despre CIPRA

Cei trei membri fondatori au dezvoltat CIPRA cu misiunea de a contribui la îmbunătățirea calității vieții românilor prin informare corectă, validată de către experți. Calitatea vieții românilor este afectată de lipsa de informare, care poate conduce la alegeri greșite de consum. Astfel, CIPRA pune la dispoziția consumatorilor o platformă informativă care să îi ajute în luarea unor decizii în privința obiceiurilor zilnice, astfel încât riscurile care ar putea avea un impact negativ asupra calității vieții lor să fie diminuate. Pentru a se adapta permanent nevoilor curente de informare ale românilor, CIPRA va stabili un dialog permanent cu consumatori, companii și autorități.

Despre Reveal Marketing Research

Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piață full-service, specializată în marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development. Cu o expertiză în peste 20 de industrii, Reveal Marketing Research crede că cercetarea de piață reprezintă baza deciziilor corecte și a poziționării brandurilor. Soluțiile calitative și cantitative ajută de 14 ani companii din România și Europa.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Cele mai noi știri
Cele mai citite știri

Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel