Dulciurile ocupă primul loc într-un top al cadourilor oferite de români în 2010, locul secund fiind ocupat de îmbrăcăminte şi accesorii vestimentare, la mare căutare fiind promoţiile din magazine, arată un studiu online realizat de firma de cercetare GfK România.
Astfel, 84% dintre persoanele intervievate aleg dulciurile, iar peste trei sferturi dintre români cumpără obiecte de îmbrăcăminte şi accesorii vestimentare. Românii mai oferă de Crăciun produse şi servicii cosmetice (67%), jocuri sau jucării (peste 50%), dar şi ceasuri şi bijuterii (27%), relevă studiul HfK, citat de Mediafax.
În acelaşi timp, pentru echipamente electronice, IT, telecom şi accesorii optează aproape două treimi dintre persoanele participante la studiu.
Referitor la destinaţia acestor tipuri de cadouri, 93% dintre respondenţii online chestionaţi au afirmat că oferă cadouri celor apropiaţi de sărbători, 82% dintre aceştia cumpără articole şi pentru uz propriu, iar 79% merg la cumpărături pentru casă în această perioadă.
Astfel, articolele vestimentare şi de încălţăminte sunt cumpărate în special pentru uz propriu, iar pentru casă sunt preferate produse pentru curăţenie, de patiserie şi cofetărie, dar şi decoraţiuni de sezon. Dulciurile şi cosmeticele sunt preferate în pachete promoţionale, pentru prieteni, în timp ce partenerilor de viaţă li se oferă articole, accesorii vestimentare, încălţăminte, dar şi cosmetice, la fel în pachete promoţionale.
Pe fondul crizei, mulţi români aleg pachetele promoţionale, în special pentru dulciuri (57%) şi produse cosmetice (48% dintre cei chestionaţi).
În Moldova, mai mult decât în alte regiuni ale ţării, patru din zece utilizatori de internet se orientează către bijuterii sau ceasuri pentru cadoul de Crăciun. Cu toate acestea, din totalul respondenţilor care achiziţionează aceasta categorie de produse, 63% nu alocă mai mult de 200 de lei.
Şi bucureştenii se deosebesc de locuitorii din alte zone ale României, însă prin preferinţa pentru cărţi şi pentru gadget-uri audio. Astfel, aproape 45% aleg să ofere cadou sau să cumpere pentru ei cărţi, faţă de o medie de 35% în restul ţării, în timp ce 17% dintre internauţii din Bucureşti achiziţionează în preajma Crăciunului playere portabile MP3/MP4 sau I-Pod-uri, în condiţiile în care media la nivelul întregii ţări este de 10%.
Dacă bărbaţii cumpără în special telefoane mobile (36%) şi televizoare digitale LCD, plasma sau LED (24%), peste jumătate dintre femei se îndreaptă spre produse utile în gospodărie (54%), dar şi către produse sau servicii cosmetice (75%).
În privinţa tipului de magazin de unde românii cumpără cadouri pentru Crăciun, 73% dintre aceştia aleg hipermarketurile, 44% ajung şi în magazinele specializate din cadrul galeriilor comerciale sau a mall-urilor, iar 39% din respondenţi cumpără de pe internet. Totuşi, din totalul cumpărăturilor, cele făcute pe internet reprezintă 8%.
Studiul a analizat şi sursa de finanţare la care apelează românii pentru cumpărăturile de Crăciun. Majoritatea persoanelor intervievate (93%) au declarat că le achiziţionează din bugetul propriu, 11% apelează la cardul de credit sau la descoperirea de cont de pe cardul de salariu şi doar 4% recurg la rate pentru bunuri de folosinţă îndelungată.
Categoria de persoane care apelează mai des la cardul de credit sau la descoperirea de cont este cea cu vârsta între 35 şi 44.
Studiul online a fost realizat de GfK în perioada 24-29 noiembrie şi este reprezentativ pentru populaţia urbană utilizatoare de internet, cu vârsta între 15 şi 55 de ani. Eşantionul este format din 543 de respondenţi.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu