Astăzi, Ecommerce Europe, EuroCommerce și Independent Retail Europe au prezentat rezultatele unui studiu despre „Echitatea digitală în comerțul online”. Studiul, realizat de prof. dr. Jürgen Kühling și dl. Cornelius Sauerborn, concluzionează că actualul cadru juridic este, în mare parte, adecvat pentru a asigura echitatea digitală, fără a fi necesară o revizuire majoră a reglementărilor existente pentru a aborda preocupările legate de „modelele întunecate” (dark patterns). În schimb, sunt propuse o serie de recomandări care pun accent pe aplicarea mai fermă a regulilor actuale și pe ajustări treptate.
Studiul a evaluat cazuri de așa-numite „modele întunecate” (1), semnalate inițial de Comisia Europeană și organizațiile de protecție a consumatorilor, analizând care dintre acestea apar cel mai frecvent în comerțul online și în ce măsură legislația UE în vigoare poate aborda eficient aceste situații.
În ultimii ani, modelele întunecate și echitatea digitală au atras atenția factorilor de decizie din UE, care au căutat să modifice legislația europeană privind protecția consumatorilor aplicabilă tuturor comercianților, inclusiv celor 3,5 milioane de comercianți din Europa. Totuși, cele mai problematice exemple invocate implică, de regulă, alte sectoare decât cel al comerțului cu amănuntul. Această tendință ar putea duce la introducerea unor restricții inutile pentru comercianți, limitând inovația și concurența în sector, precum și reducând diversitatea și accesibilitatea produselor pentru consumatorii din UE.
În cadrul evenimentului de lansare, cele trei asociații au subliniat că UE dispune deja de cel mai ridicat nivel de protecție a consumatorilor. Legislația europeană, precum GDPR, Directiva privind confidențialitatea în mediul electronic (e-Privacy Directive), Actul privind Inteligența Artificială (AI Act), DMA și DSA, asigură protecția consumatorilor în mediul online. Mai mult, principiile generale ale Directivei privind practicile comerciale neloiale (UCPD) oferă o plasă de siguranță cuprinzătoare. Interacțiunea dintre aceste legi abordează în mod eficient modelele întunecate. În locul unor noi reglementări, cele trei asociații cer o aplicare mai eficientă și mai riguroasă a regulilor actuale pentru a garanta protecția consumatorilor.
Un alt aspect evidențiat de studiu privește propunerea unor părți interesate de a transfera sarcina probei de la consumator la comerciant în ceea ce privește acuratețea unei afirmații. Studiul a constatat că o astfel de măsură ar submina drepturile fundamentale ale comercianților în acest context specific.
Studiul „Echitatea digitală în comerțul online” concluzionează că nu este necesară o revizuire majoră a cadrului juridic pentru a asigura echitatea digitală în contextul „modelelor întunecate”, deoarece reglementările actuale sunt, în mare parte, adecvate. În schimb, se propune o serie de recomandări axate pe:
1. Mecanisme de aplicare îmbunătățite: Deși închiderea unor lacune juridice ar putea aduce un plus de certitudine legală, aplicarea corespunzătoare a regulilor existente este mai eficientă în combaterea practicilor actuale.
2. Ajustări specifice sectoarelor: Orice modificări viitoare ar trebui realizate punctual, vizând sectoarele unde apar probleme, fără a fragmenta cadrul de reglementare. O astfel de abordare ar fi deja în conformitate cu UCPD, care face distincții sectoriale, iar riscul de fragmentare ar fi redus. O ajustare punctuală a Anexei I a UCPD ar putea fi o soluție rezonabilă.
3. Intervenție proporțională: Drepturile fundamentale includ și libertatea antreprenorială; prin urmare, este esențială găsirea unui echilibru între aceasta și drepturile consumatorilor. Soluțiile propuse ar trebui să protejeze consumatorii fără a impune restricții care să interfereze semnificativ cu libertățile de afaceri.
4. Bazare pe dovezi: Este necesar ca sarcina probei să demonstreze suficient necesitatea unei legislații restrictive, pentru a justifica astfel o intervenție intruzivă în sectorul comerțului online.
5. Legislație flexibilă și autoreglementare: Ghiduri mai bune pot ajuta companiile să fie și mai conforme, iar măsuri precum certificarea voluntară a conformității pot încuraja cele mai bune practici în domeniul echității digitale, oferind o abordare flexibilă și evitând costurile generate de noi legi rigide.
6. Evoluție, nu revoluție: Certitudinea juridică este esențială într-un mediu de afaceri. Pașii evolutivi în cadrul legislației existente vor ajuta atât companiile, cât și consumatorii să se adapteze la noul mediu digital. Raportul arată că există deja o legislație cuprinzătoare aplicabilă modelelor întunecate, iar noi intervenții legislative riscă să perturbe profund coerența acestora.
Ecommerce Europe reprezintă vocea unificată a sectorului european de comerț digital, susținând interesele companiilor care vând produse și servicii online consumatorilor europeni. Misiunea organizației este de a colabora cu factorii de decizie politică pentru a crea un cadru de reglementare mai bun pentru toți comercianții online. EuroCommerce reprezintă principala organizație europeană din sectorul comerțului cu amănuntul și en-gros, incluzând 28 de asociații naționale și 5 milioane de companii. Independent Retail Europe este vocea grupurilor de comercianți independenți și a IMM-urilor din Europa, reprezentând peste 501.000 comercianți și 764.000 de puncte de vânzare.
EuroCommerce este principala organizație europeană care reprezintă sectorul comerțului cu amănuntul și en-gros. Aceasta include asociații naționale din 28 de țări și 5 milioane de companii, printre care se numără atât jucători globali de top, cât și numeroase afaceri mici. În fiecare zi, de peste un miliard de ori, comercianții și distribuitorii oferă bunuri și servicii esențiale milioanelor de clienți, fie că sunt persoane fizice sau afaceri. Sectorul generează 1 din 7 locuri de muncă, oferind cariere variate pentru 26 de milioane de europeni, dintre care mulți sunt tineri. De asemenea, sprijină milioane de alte locuri de muncă pe întreg lanțul de aprovizionare, de la furnizori locali mici până la afaceri internaționale. EuroCommerce este partenerul social european recunoscut pentru sectorul comerțului cu amănuntul și en-gros.
Independent Retail Europe reprezintă vocea grupurilor de comercianți independenți și a IMM-urilor locale din Europa. Membrii noștri includ grupuri de comercianți independenți, asociații care îi reprezintă, precum și organizații mai mari care oferă suport acestora. Independent Retail Europe reprezintă 24 de grupuri care însumează peste 501.000 de comercianți independenți. Aceștia gestionează mai mult de 764.000 de puncte de vânzare, generând împreună o cifră de afaceri din retail de peste 1.411 miliarde de euro și o cifră de afaceri din en-gros de 604 miliarde de euro. Acest lucru susține un total de peste 6.400.000 de locuri de muncă. Mai multe informații pot fi găsite pe site-ul nostru web, pe X și pe LinkedIn.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News