Statele Unite ale Americii propun un nou acord global prin intermediul căruia corporațiile să fie taxate la nivelul internațional.
Statele Unite negociază în acest moment pentru impunerea unei taxe pentru corporațiile americane, în funcție de profitul realizat în diferite țări ale lumii. De asemenea, a mai fost emisă propunerea pentru o taxă globală pentru companiile cu profil multinațional. Dacă se dorește transformarea propuenrii în concret, echipa de negociere a Washingtonulu ar trebui să se axeze pe echilibrarea propunerii, coordonarea partenerilor și comunicarea clară și concisă, pentru a asigura succesul acestui plan, consideră Ioana Maria Petrescu și Alvaro Renedo Zaba în articolul publicat în The Hill.
În primul rând, acordul ar trebui calibrat, întrucât în momentul de față este mai mult vag. Detaliile sunt minuțioase, iar miza este mare. În unii parametri din acord, țările ar trebui să se asigure că anumite anumite multinaționale vor fi lăsate în afara acordului, că vor avea libertate pentru manevre fiscale și vor primi o partedin taxele corporate, dar și că vor putea extrage beneficii din conflictul geopolitic. În acest moment, propunerea nu deține detalii. Țările lumii vor încerca să își construiască legislația din jurul acestui acord astfel încât să nu aducă atingere propriilor corporații strategice. De aceea, Statele Unite ar trebui să publice o „listă albă”, unde să fie specificați actorii care se angajează indirect la acord, alocând în același timp bani pentru proiecte valoroase, stabilite de criteriile unanime.
Nivelul taxei minime ar trebui stabilit sub linia unui prag comun, astfel încât țările cu impozit pe vânzări să poată mări rata marginală de impozitare. În acest caz s-ar putea afla Irlanda, care ar putea cere o taxă mai scăzută în timpul negocierilor. Chiar și la 2 luni de la emiterea propunerii acestei taxe, SUA reduce procentul taxei globale pentru corporații de la 21% la 15%. SUA ar mai trebui să țină cont de faptul că noua taxă va crește taxele naționale pentru corporații cu 25% și până la 28%. Acest lucru ar putea pune SUA în dezavantaj, dacă prăpastia din rata minimă globală a noii taxe este prea mare.
Un alt dezavantaj perceput ar putea fi acela că taxele strânse s-ar putea împărți între Europa și Statele Unite ale Americii, făcând noul acord părtinitor pentru celelalte țări ale lumii. Pentru ca pachetul oferit de acord să fie perceput ca unui just, toate țările ar putea extrage beneficii. Dacă recipienții taxelor se angajează să folosească banii în susținerea obiectivelor de dezvoltare globală ale ONU, atunci și țările rămase în afara acordului ar putea beneficia de acești bani, făcând acordul unul mult mai echitabil pentru toată lumea.
În al doilea rând, coordonare dintre toți actorii acordului, state, companii mulținaționale și coordonatori geopolitici, nu va fi ușaoră. Corporațiile ar putea fi îngrijorate pe bună dreptate că taxa le va afecta profiturile. În prognozele financiare, giganți corporate precum Microsoft și Apple ar putea fin printre cele mai afectate companii. Paradisurile fiscale sunt alta categorie pusă la risc de noua propunere, putând să piardă din taxele favorabile și determinând firmele să se relocheze.
Alte state s-ar putea opune propunerii deoarece asta ar face SUA, din nou, unul dintre cei mai influenți jucători la nivel global, iar argumentul genenral folosit va fi cel al „soft power”, susținând că SUA nu are capacitatea să își transpună prioritățile în obiectivele altei țări.
Acordul arată determinarea pe care Statele Unite o au pentru întoarcerea la un sistem bazat pe reguli multilaterale, în contrast cu administrația precedentă, care se axase pe minimizarea unor astfel de reguli. În poziția de lider al lumii liberea SUA vor să definească regulile jocului, în contrast cu China, care ține să definească un sistem global cu propriile caracteristici.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu