Substanța care provoacă îmbătrânire prematură și afectează ADN-ul. Ce au descoperit cercetătorii japonezi

Sursa foto: https://www.freepik.com/, @freepik

Îmbătrânirea este un proces natural pe care o mare parte a societății actuale pare să îl accepte cu greu. Obiceiurile nocive, cum ar fi consumul de alcool sau fumatul, pot provoca o îmbătrânire prematură.

Există modalități de a combate îmbătrânirea, care nu necesită niciun fel de tratament estetic sau chirurgical, bazându-se pe obiceiuri sănătoase și pe controlul expunerii la anumiți factori. O cercetare recentă indică o substanță prezentă în unele produse de uz zilnic care, pe lângă faptul că accelerează îmbătrânirea, afectează negativ ADN-ul.

Ce este îmbătrânirea prematură

Îmbătrânirea prematură, numită și îmbătrânire timpurie, este un fenomen care accelerează apariția semnelor și simptomelor bătrâneții. Toate persoanele experimentează un proces natural de îmbătrânire pe măsură ce înaintează în vârstă, acest proces fiind reflectat atât în exterior, cât și în interior.

Pielea este principalul indicator extern al acestui proces natural, deoarece pe ea apar schimbări semnificative precum riduri, pete și lăsare. Organismul nostru experimentează, de asemenea, o degradare graduală care afectează întregul ansamblu: scăderea imunității, pierderea calității osoase, diminuarea capacităților auditive și vizuale... Din aceste motive, persoanele în vârstă sunt mai vulnerabile în fața majorității bolilor.

Îmbătrânirea prematură implică faptul că persoana afectată începe să experimenteze simptome fizice și emoționale caracteristice unor vârste mai înaintate. Deși există o anumită componentă genetică care poate fi responsabilă pentru acest fenomen, cert este că factorii de mediu și obiceiurile de viață sunt determinante când vine vorba de îmbătrânirea prematură.

Printre semnele de alarmă cele mai notabile ale îmbătrânirii premature se numără: oboseala generalizată, pierderea apetitului, lipsa de echilibru, uscăciunea pielii, problemele de memorie și depresia. Întregul ansamblu de simptome implică o scădere semnificativă a calității vieții persoanei afectate.

Un studiu relevă cei 15 factori de risc pentru demența precoce: obiceiurile care pot ajuta la încetinirea acesteia.

O alimentație nesănătoasă accelerează procesul de îmbătrânire prematură, la fel ca lipsa de odihnă, stresul și expunerea excesivă la soare și la poluarea mediului.

Substanța descoperită de cercetătorii japonezi care contribuie la îmbătrânirea prematură

Descoperirea reprezintă un avans important în ceea ce privește metodele de combatere a semnelor timpurii ale îmbătrânirii la persoanele sănătoase. De fapt, deși nu este tema principală, studiul publicat în revista științifică Nature Cell Biology include diverse strategii pentru încetinirea procesului de îmbătrânire.

Protagonistul cercetării este un compus numit aldehid, prezent în numeroase produse, precum alcoolul. Conform studiilor efectuate de cercetătorii de la Universitatea Nagoya din Japonia, aldehidul ar putea deteriora în mod semnificativ ADN-ul celor care îl consumă și ar favoriza îmbătrânirea prematură.

Cercetarea a dezvăluit, de asemenea, informații relevante legate de îmbătrânirea timpurie, cum ar fi progeria, o boală care afectează diferite organe simultan, implică un risc ridicat de cancer și are o rată mare de mortalitate. Conform cercetării, aldehidul provoacă o îmbătrânire celulară ireversibilă deoarece reacționează cu ADN-ul și proteinele organismului, împiedicând astfel realizarea proceselor necesare pentru o îmbătrânire sănătoasă.

Descoperirea care leagă mahmureala de aldehidă

Cercetătorii japonezi au ajuns la o concluzie importantă legată de sindromul AMeD, cea mai frecventă tulburare genetică în societatea japoneză, care se referă la înroșirea pielii la persoanele care consumă alcool. Acest fenomen are loc din cauza activității contraproductive a enzimei aldehid dehidrogenază, responsabilă cu descompunerea aldehidelor, pentru ca, odată ce ficatul le metabolizează, toxicitatea lor să fie eliminată în cele din urmă.

Când nivelurile enzimei aldehid dehidrogenază sunt insuficiente, acetaldehidele se acumulează, explicând disconfortul resimțit în caz de mahmureală. În plus, aceste nivele scăzute ale enzimei, combinate cu consumul de alcool, cresc semnificativ riscul de cancer la gură, esofag sau stomac.

Cercetările trebuie să continue, în special în ceea ce privește tratamentele și medicamentele destinate îmbătrânirii premature și altor patologii asociate. Cu toate acestea, s-a ajuns la o concluzie foarte clară care indică necesitatea evitării expunerii la fum și poluare ambientală, precum și eliminarea completă a obiceiurilor de fumat și consum de alcool pentru a preveni și/sau încetini îmbătrânirea prematură, potrivit 20minutos.es