Assa Abloy este lider mondial în domeniul soluțiilor de deschidere a ușilor, iar sucursala din România a multinaționalei a ajuns un model pentru filialele din lumea întreagă. Managerul Kaizen, Florian Bădulescu, prezintă, într-un interviu, rețeta de succes implementată în cadrul Assa Abloy România: Sistemul de Management Kaizen, al Îmbunătățirii Continue a Performanței.
Assa Abloy este lider mondial în domeniul soluțiilor de deschidere a ușilor. Ce v-a determinat să apelați în România la implementarea Sistemului de Management Kaizen, al Îmbunătățirii Continue a Performanței?
Grupul ASSA ABLOY concentrează din 2008 în România o parte importantă din producția de broaște destinată piețelor din EMEA (Europa, Orientul Apropiat, Africa). Este vorba de seriile de broaște cu volume mici și mijlocii, dar cu complexitate ridicată – destinate, în principal, proiectelor cu valoare adăugată ridicată.
Din acest considerent, adoptarea Sistemului de Management Kaizen a fost o decizie firească și necesară pentru a crea flexibilitatea și a asigura timpul de livrare cerut de client. Îmbunătățirea Continuă a Performanței a fost și este impusă de necesitatea scăderii costurilor de producție și a creșterii calității - în faza imediat următoare a asimilării produselor pe fluxul de fabricație, iar ulterior integrării - ca factor determinant în eficientizarea tuturor costurilor și asigurarea calității cerute de client.
Implementarea Sistemului de Management Kaizen continuă pentru că ASSA ABLOY România este în plin proces de dezvoltare a operațiunilor sale; în 2013 creșterea ei organică a fost de 33%, păstrând acest trend și în 2014 și în anii următori.
Când ați început efectiv implementarea metodelor Kaizen și după cât timp au apărut primele rezultate?
O să fac o scurtă prezentare a modului de abordare a implementării metodelor KAIZEN în ASSA ABLOY România, mod care poate constitui un “one point lesson” pentru alte organizații ce doresc să adopte Managementul Îmbunătățirii Continue.
ASSA ABLOY România a început programul de creare a culturii KAIZEN încă de la finalul anului 2005. La acea vreme modul de organizare în Centre de Profit și Centre de Cost și inconsecvența managementului companiei în a aplica coerent metodele KAIZEN au condus la eșec. Implementarea efectivă a Sistemului de Management Kaizen a început în 2009, atunci când compania și-a restructurat modul de organizare în Business Unit-uri orientate către client, alături de Departamente Suport integrate într-un mod de lucru standardizat. Principalul factor de schimbare a fost implicarea managementului companiei, nu doar la nivel declarativ, stabilind o strategie coerentă și în concordanță cu cerințele actuale ale pieței. La scurt timp, în anul 2011, standardizarea principalelor procese era finalizată cu creșteri importante ale indicatorilor de performanță, iar în 2012, în urma aplicării primilor trei piloni ai Sistemului de Management KAIZEN, compania devenise benchmark al sistemelor de producție de tip Kaizen - Lean al regiunii EMEA, din 34 de companii ASSA ABLOY. Așadar, crucial pentru succes ca implementarea metodelor KAIZEN să fie susținută de un management creativ și orientat spre schimbare, alături de o organizație pregătită pentru această schimbare.
Ne puteți prezenta câteva măsuri concrete pe care le-ați adoptat în cadrul Assa Abloy România, ca parte a Sistemului de Management Kaizen?
Prima măsură a fost înțelegerea clară, comună și coerentă a principiilor filozofiei KAIZEN (în măsura în care o cultură europeană o poate face) și, în acest sens, aplicarea programului KAO (KAIZEN pentru angajați si organizație) cu sprijinul KAIZEN Institute România. A doua măsură importantă a fost adoptarea unei strategii în care s-au pus bazele implementării Sistemului de Management Kaizen. În baza strategiei, s-au dezvoltat programe pentru baza sistemului: H&S, 5S, Management Vizual și apoi pentru toți pilonii: Managementul Total al Calității, al Fluxului, Mentenența Total Productivă și Managementul Total al Serviciilor. Măsuri importante de consolidare a construcției nou create au constituit realizarea Manualului Rolurilor și Responsabilităților, precum și a Sistemului de Apreciere și Recompensare în baza performanțelor atinse.
La ce rezultate v-a condus Sistemul de Management Kaizen? Ne puteți prezenta evoluția celor mai importanți indici economici - cifră de afaceri, profit - din momentul în care ați început implementarea metodelor Kaizen până în prezent?
Parte integrantă a strategiei, Scorecardul principalilor indicatori de performanță arată evoluția acestora în timp. Vizibilitatea și actualizarea lunară a acestuia menține ASSA ABLOY România ancorată în realitate, în mod permanent, prin reflectarea rezultatelor operaționale ale companiei. Implementarea Sistemului de Management Kaizen a dus la atingerea Ratei de Profitabilitate de +5%, față de -17%, realizată înainte de demararea implementării. Față de anul 2008, cifra de afaceri s-a dublat, de la 49 M lei la 99 M Lei. În realizarea acestor performanțe, Managementul Strategic a jucat un rol hotărâtor.
În urma rezultatelor înregistrate în România, ați recomandat sau vă gândiți să recomandați Sistemului de Management Kaizen și altor filialele Assa Abloy din lumea întreagă?
Unul din criteriile de evaluare a companiei ca benchmark KAIZEN, la nivel de regiune ASSA ABLOY, îl reprezintă Cultura și Comunicarea activităților KAIZEN ca “best practice” între toate companiile din Grup.
ASSA ABLOY România a recomandat, încurajează și propune activ adoptarea Sistemului de Management Kaizen pentru toți clienții și furnizorii ei. Programele de benchmark derulate atât în cadrul ASSA ABLOY, dar și între companiile ce aplică Managementul KAIZEN în România sau regiunea Europei de Est, prin KAIZEN Institute România, aduc un aport important în crearea culturii KAIZEN, prin învățare și schimbare.
De ce să opteze firmele pentru implementarea Sistemului de Management Kaizen, al Îmbunătățirii Continue a Performanței?
ASSA ABLOY România a urmat prin implementarea Sistemului de Management Kaizen o cale “clasică” pentru atingerea dezideratelor sale. Dacă acele firme care doresc să aibă un management și o organizație în stare să facă față schimbărilor din piață, în mod eficace și eficient, atunci recomand, prin puterea exemplului, a urma calea implementării Sistemului de Management Kaizen. Însă această “călătorie” a implementării trebuie să fie făcută atent, mergând pe premize personalizate situației lor.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News