Prof. univ. dr. Mircea Duțu a vorbit, în cadrul emisiunii DC Edu, despre meseriile viitorului și modul în care se poate face tranziția către acestea.
Prof. univ. dr. Mircea Duțu, directorul Institutului de Cercetări Juridice „Andrei Rădulescu” din cadrul Academiei Române, a vorbit la DC Edu despre ”meseriile viitorului”, dar și cum trebuie făcută tranziția către acestea, în contextul în care Inteligența Artificială este tot mai prezentă în viețile noastre.
”Cred că suntem la un moment de cumpănă. Nu trebuie să ignorăm tranziția digitală, revoluția pe care o anunță Inteligența Artificială și în context mai larg tranziția ecologică.
Deja în context european și occidental se vorbește foarte mult că suntem în prezența unui proces în curs de tranziție de la un model de dezvoltare la un model de a produce, de a consuma și de a exista chiar care se transformă.
Trecem de la un anumit tip de energie la energiile fosile spre o perioadă în care consumul trebuie să fie unul economic, să ne îndreptăm spre surse slabe de emisii de gaze cu efect de seră, spre energie renovabilă și în același timp, totul cuplat cu digitalizarea și cu introducerea utilizărilor tehnologiilor avansate legate de inteligența artificială.
Cred că din această perspectivă școala românească, spre a se ridica și a se afirma deplin integrată în ecuația unional europeană și occidentală are nevoie de accentuarea preocupărilor în această direcție.
Se vorbește de pildă, din perspectiva ecologică, de croirea noului învățământ superior din perspectiva tranziției ecologice.
Sunt studii care ne arată că meseriile viitorului vor fi legate de digitalizare, Inteligența Artificială și tranziția ecologică”, a declarat univ. dr. Mircea Duțu la DC Edu.
”Iar această tranziție și pregătire a tuturor profesiilor, nu doar a unui sau altui domeniu, înseamnă un soclu comun de formare, de pildă la nivelul licenței. Pentru primii ani, indiferent de viitoarea specializare în domeniul tranziției ecologice, de asimilare a avantajelor pe care le reprezintă digitalizarea în promovarea valorilor învățământului și de racordare la provocările pe care le va prezenta Inteligența Artificială, pentru că este vorba despre o tranziție majoră.
Vedeam zilele trecute că se anunțau mai multe etape de dezvoltare a Inteligenței Artificiale. De la simplă, care a fost până acum doi ani, la cea generativă, anunțată în noiembrie 2022, prin Chat GPT, apoi la perspectivă 2030, Inteligența Artificială generalizată, iar într-un orizont de timp nu prea îndepărtat al super-Inteligenței Artificiale.
Fără îndoială că lucrurile sunt prezentate, acum, prea spectaculos. Dar clar este că ne îndreptăm într-o atare direcție. Impacturile sunt devastatoare. De pildă, robotul inteligent, și am auzit știri că în 2040 vom avea un miliard de asemenea exemplare, va face distincția între munca intelectuală și munca manuală zero. În același timp, robotul care va fi pus să exercite o profesie manuală va avea nivelul de pregătire și eficiența de acțiune a unui inginer supra-specializat”, a mai spus prof. univ. dr. Mircea Duțu.
Mai multe în video:
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News