Institutul Naţional de Statistică spune că vânzările de carburanţi au scăzut în luna aprilie cu peste 16% faţă de luna anterioară. Şi faţă de aprilie 2013 s-a înregistrat o scădere de peste 6 procente.
Motivul îl reprezintă taxa de 7 eurocenţi pe litrul de carburant, taxă care nu a generat efectul anticipat de Guvernul Victor Ponta, acela de a aduna mai mulţi bani la buget. Cum era de așteptat, transportatorii au găsit o metodă simplă pentru a evita preţul mai mare – alimentează din ţările vecine, în special din Ungaria şi Bulgaria.
Motivele nu ţin neapărat de scăderea consumului, cât de faptul că transportatorii au găsit soluţii pentru a plăti un preţ mai mic decât cel suprataxat de autorităţi.
Potrivit lui Ion Lixandru, vicepreşedintele Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România, scăderea vânzărilor este atât de mare în primul rând pentru că operatorii din transporturi şi-au făcut stocuri de carburanţi înainte de introducerea taxei.
"În martie, mulţi dintre transportatori au cumpărat carburanţi în avans. Era normal ca în aprilie să se vadă acest recul în vânzări", a declarat acesta.
Pe de altă parte, transportatorii au trecut la soluţia deja anticipată de KeysFin – alimentarea în exteriorul ţării.
"Noi la firmă avem o flotă de 100 de camioane. Am ajuns să facem plinul numai în Ungaria. Astfel că, în loc să plătim 440 de euro acciză către statul român, lăsăm 400 de euro taxe în Ungaria", a declarat vicepreşedintele UNTRR, relatează realitatea.net.
Omul de afaceri spune că cei mai mulţi transportatori au procedat la fel în aprilie, iar statisticile privind vânzările de carburanţi din mai şi iunie vor demonstra acest lucru.
Potrivit analiştilor de la KeysFin, încasările din taxe ar putea continua acest trend negativ, influenţate pe de o parte de rata de schimb valutar şi de apropierea sezonului concediilor, fapt care va reduce activitatea multor companii.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News