Suspendare zboruri Blue Air. Grindeanu recunoaşte că "erau semnale de câteva săptămâni". TAROM îi va aduce pe români acasă, dar nu se ştie cum

Sursă foto: Inquam Photos / Octav Ganea
Sursă foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a recunoscut că existau semnale cu privire la anulări de zboruri de către Blue Air de câteva săptămâni. Cu toate astea, nu s-a făcut nimic pentru a preveni o astfel de situaţie sau pentru ca statul român să fie pregătit să intervină. Acum, ministrul anunţă că TAROM îi va repatria pe românii abandonaţi de Blue Air pe aeroporturi, numai că nu se ştie exact cum. 

Publicitate

Blue Air a anulat toate zborurile din și spre București, în urma unei popriri pe conturi. Vezi anunțul companiei AICI

În acest sens, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anunțat că Tarom va aduce înapoi românii blocați pe aeroporturile pe care opera Blue Air, argumentând că au fost ”semnale” de anulare a zborurilor încă de acum câteva săptămâni. 

”Putea fi sau nu putea fi evitată această situație? Sunt mulți români care au rămas fără aeroporturi, în aeroporturi departe de țară. Care este situația acestei companii?”, a întrebat jurnalistul Radu Tudor, moderatorul emisiunii de la Antena 3. 

”Eu am să vă spun câteva lucruri și câteva decizii pe care, în seara asta, împreună cu primul-ministru, deci și cu coordonarea primului-ministru, le-am luat la nivel de guvern. În primul rând vorbim de o companie privată, nu vorbim de compania națională Tarom, care se află într-o situație economică pe care o știți, nu tocmai fericită, ba chiar din contră, cu datorii foarte, foarte mari. De asemenea, vorbim despre o companie care în anul 2020 a beneficiat de un ajutor de la Guvernul României de câteva sute de milioane, tocmai pentru a-i veni în ajutor, Guvernul a luat acestă decizie la acel moment, să vină în ajutorul companiei, să o salveze, fiind vorba de o perioadă în care, știm cu toții că era pandemie, era COVID-19 și tot transportul aerian căzuse. Decizia pe care au luat-o colegii mei de la Ministerul Mediului eu nu pot să o comentez, sunt convins, că am vorbit de câteva ori în seara asta cu Tanczos Barna, când mi-a spus că a aplicat legea și că au fost nenumărate discuții între Fondul de Mediu și această companie și că nu se mai putea face altceva. Pe noi ne-a preocupat, după această hotărâre a Blue Air, de a bloca toate zborurile până luni, pe noi la nivel guvernamental și la Ministerul Transporturilor, ne-a preocupat, în primul rând să găsim soluții imediate”, a spus Sorin Grindeanu. 

Tarom va readuce românii blocați pe aeroporturi. Dar nu se ştie cum

”Și ce faceți? Potrivit estimărilor noastre, sunt peste 3.000, aproape 4.000 de pasageri români, care sunt blocați în aeroporturi și care așteaptă să vină acasă”, a intervenit cu întrebarea Radu Tudor. 

”În primul rând, știu sigur că s-au comunicat hotărârile pe care le-am luat ferm în acea ședință pe care am avut-o în această seară. Va fi o hotărâre a CNSU în această seară, pe care o vom adopta, iar mâine, în ședința de Guvern vom aproba o hotărâre prin care vom aloca 5 milioane de lei, de la Ministerul Transporturilor, către Tarom, astfel încât, oamenii aflați în această situație să poată fi transportați cu ajutorul Tarom înapoi acasă”, a spus Grindeanu. 

”Aveți suficiente aeronave la Tarom pentru a-i aduce pe toți?”, a întrebat Tudor. 

”Vom găsi soluții. De asta, în ultimele ore, deși mă întorceam în această după-masă împreună cu președintele Ciolacu de la Vrancea, unde, de asemenea, a fost un eveniment important, s-au semnat contracte de execuție pe autostrada A7, în această seară, asta am făcut cu cei din Guvern”, a afirmat Grindeanu. 

”Guvernul va da un milion de euro către Tarom ca să îi aducă pe români acasă. Ei trebuie să aștepte până se dă mâine hotărârea de Guvern sau de mâine dimineață zboară avioanele?”, a pus problema moderatorul emisiunii. 

”Mâine vom da la ora 10, în ședința de Guvern, hotărârea”, a răspuns Grindeanu. 

”Și până atunci? Pleacă avioanele Tarom să îi aducă acasă?”, a continuat Tudor. 

Regulamentul european, aplicabil și în cazul Blue Air, spune Grindeanu

”Da. Mai vreau să subliniez ceva. Avem un regulament european, care se aplică tuturor companiilor aeriene, inclusiv companiei Blue Air, iar acest regulament european spune că în momentul în care sunt anulate curse, când există întârzieri foarte mari, cei care au achiziționat biletele pot acționa compania și să își recupereze banii. Acest lucru se aplică și Blue Air”, a spus Grindeanu

”Putea să evite Administrația Fondului de Mediu poprirea conturilor, astfel încât să evite această problemă? Putea să găsească o soluție, să pună sechestru pe un avion. Înțeleg că această companie are datorii de aproape 200 de milioane de euro către diferite entități ale statului român”, a notat Radu Tudor. 

”Și nu doar către entități ale statului român. Am discutat de câteva ori cu ministrul Tanczos Barna despre această soluție pe care au adoptat-o, care este urmarea unui lung șir de discuții pe care le-au avut cu cei de la Blue Air, dar Blue Air nu era forțat să întrerupă zborurile”, a spus Grindeanu. 

”Dacă nu mai au acces la conturi, nu mai au cu ce să plătească zborurile”, a argumentat jurnalistul. 

”Nu vreau să fac reclamă negativă, că nu e rolul meu, dar știți că pe marea majoritate a aeroporturilor din Europa unde operau, acestei companii i se cerea dinainte să achite taxele și tot ce însemna contracostul kerosenului și a tuturor lucrurilor pe care ei trebuiau să le achite, pentru că altfel ei nu erau primiți, iar situația la Blue Air nu a apărut peste noapte, au existat semnale în ultimele săptămâni legate de anulările de zboruri”, a adăugat Grindeanu. 

”Așadar să concluzionăm: Taromul primește niște bani printr-o hotărâre de Guvern, va aduce toți românii acasă, pasagerii Blue Air și după ce vor fi recuperați vă veți îndrepta către Blue Air pentru a lămuri situația datoriilor”, a concluzionat Tudor. 

”Și să recuperăm acele sume de bani legate de costurile pe care statul român le are în acest moment. Asta este o sumă mică în comparație cu ce a dat statul român în urmă cu doi ani ca ajutor către această companie”, a continuat Grindeanu. 

”Au o datorie uriașă la ANAF, una la aeroportul Henri Conadă, una la Romatsa, alta în alte companii. E o situație financiară complicată și mă întreb dacă au zburat cu avioanele pline atâta timp, unde s-au dus banii pe care călătorii i-au plătit pe bilete”, a conchis Tudor. 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Cele mai noi știri
Cele mai citite știri

Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel