Suspendarea zborurilor de către Blue Air din cauza popririi puse pe conturi de către AFM naşte controverse, dar dă curs şi unor întrebări la care, momentan, nu răspunde nimeni.
Jurnalistul Val Vâlcu se întreabă de ce ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, este complet absent de la izbucnirea acestui scandal şi cere intervenţii pentru protejarea călătorilor.
Acesta a lansat şi un scenariu prin care companiile aeriene îşi pot limita pierderile din pandemie, şi se întreabă dacă nu cumva aceasta este şi acum situaţia.
"Dacă avioanele sunt luate în leasing, firma de leasing poate schimba contractul de pe o firmă pe alta. Pe ideea că firma x nu mai poate plăti, contractul e preluat de firma y. Practic, îşi mută afacerea pe altă firmă, şi lasă bugetul fondului de mediu, bugetul statului, dar şi câţiva furnizori cu buza umflată. Spun că asta e, nu mai pot plăti, intră în faliment. Se judecă şi, la final, oricum firma e închisă, la revedere. Şi atunci datoria, pagubele din pandemie sunt transferate bugetului public şi câtorva furnizori care au prestat servicii.
Este foarte probabil ca furnizorii de kerosen să îşi fi luat măsuri de siguranţă. Să nu îi mai alimenteze dacă nu plătesc în avans sau imediat, ca să nu se strângă datorii. Cei cu hangare, reparaţii, etc, la fel. Dacă din mai nu au mai fost plătite datoriile către bugetul statului, funcţionarul este obligat să intervină. În cazul de faţă, AFM. Pentru că nu există nicio garanţie în spate. AFM şi-a făcut datoria, pentru că altfel intervenea DNA", a transmis Val Vâlcu.
"Întrebarea este ce a făcut ministerul Transporturilor. Nu ştia situaţia din domeniu? Nu ştia că firmele de transport aerian au datorii? Nu s-a întrebat dacă avioanele sunt închiriate, ce se întâmplă? Nu s-au asigurat că pasagerii nu rămân abandonaţi? De aia trebuie să intervină statul, prin reglementări, măsuri, să nu se întâmple situaţii din acestea. Oamenii stau acum pe aeroport de dimineaţă, probabil vor sta până mâine, până vor găsi alt bilet, pe care îl plătesc la preţul zilei, care e mult mai mare decât dacă şi-ar fi rezervat din timp. Aici ministerul Transporturilor trebuia să intervină în piaţă, ca să nu se întâmple astfel de situaţii.
În cazul firmelor din turism, a intervenit ministerul când o agenţie de turism a dat recent faliment. Erau mecanisme prin care se asigura un fond de garantare. În cazul transportului aerian, nu există. Cetăţeanul care călătoreşte cu avionul e călător la noroc. Practic, dacă firma la care are bilet îl mai aduce şi înapoi, foarte bine. Dacă se închide între timp, că are datorii, călătorul e pe cont propriu.
Repet, ministerul Mediului nici nu avea ce să facă, că venea DNA şi întreba de ce nu s-au luat măsuri. Dar, gândindu-ne că vorbim de o companie cu o importantă cotă de piaţă, ministerul Transporturilor trebuia să reglementeze piaţa, să intervină în general pentru protecţia călătorilor, iar în cazul specific al Blue Air să vadă dacă nu se încearcă exact scenariul acesta. Pentru că în acest caz, ministerul Transporturilor trebuia să intervină. Dl Grindeanu pare spectator în situaţia asta. Altminteri, la inaugurări pe hârtie e în permanenţă", a mai precizat Val Vâlcu.
*acest articol prezintă o opinie
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News