Sute de „mici puncte roșii” descoperite în Universul antic. Ce s-a văzut prin lentila Telescopului James Webb

foto: Freepik

Puncte roșii minuscule au apărut în spațiu!

Un nou tip de galaxii a fost identificat în zonele îndepărtate ale Universului de către astronomii care utilizează Telescopul Spațial James Webb. Aceste galaxii, cunoscute sub numele de Little Red Dots, se remarcă prin faptul că sunt de un roșu aprins și, pe deasupra, compacte, aflăm din Live Science.

În urma studiului amănunțit al imaginilor capturate de telescop, cercetătorii au descoperit acest grup distinct de galaxii, conglomerat care nu a mai fost observat până acum. Little Red Dots sunt de-a dreptul fascinante, deoarece ar putea reprezenta fie galaxii masive, fie galaxii mai mici ce găzduiesc găuri negre supermasive în nucleele lor. Deși sunt de dimensiuni reduse, aceste galaxii îi pun pe gânduri pe astronomi, și asta pentru că ar putea adăposti fie miliarde de stele, fie o gaură neagră.

De ce ar fi apărut aceste puncte roșii

Lucruri noi s-au aflat prin examinarea diferitelor frecvențe ale undelor luminoase captate de telescoape, care sunt apoi redate grafic sub forma unui spectru. Datele obținute din spectre și liniile de emisie i-au condus pe astronomi la formularea a două ipoteze distincte pentru a explica natura Micilor Puncte Roșii. Potrivit uneia dintre ipoteze, aceste galaxii ar putea fi extrem de dense și populate de miliarde de stele, în timp ce, pe de altă parte, se sugerează că ele ar putea găzdui găuri negre supermasive.

De remarcat că cele mai multe galaxii arată indicii ale prezenței unei găuri negre în centrul lor, vizibile prin analiza liniilor de emisie din spectre, generate de gazul care orbitează rapid în jurul acestor obiecte. În cazul acestor galaxii, găurile negre sunt surprinzător de masive în raport cu dimensiunea galaxiilor în care se află.

În mod obișnuit, masa unei găuri negre reprezintă aproximativ 0,1% din masa totală a stelelor din galaxia gazdă. Noile descoperiri oferă oportunități importante de a aprofunda înțelegerea acestor galaxii unice și a fenomenelor neobișnuite pe care le manifestă.

Ce a mai descoperit Telescopul Spațial James Webb

Telescopul Spațial James Webb (JWST) continuă să uimească lumea științei cu noi revelații despre univers, oferind imagini detaliate și date care ajută la aprofundarea cunoașterii cosmice.

Una dintre cele mai recente descoperiri include observarea unora dintre cele mai vechi galaxii cunoscute, datând de acum 13,4 miliarde de ani, adică doar la 350 de milioane de ani după Big Bang. Aceste galaxii antice oferă indicii valoroase despre cum s-au format primele stele și structuri în univers​.

În plus, JWST a capturat imagini spectaculoase ale Nebuloasei Serpens, unde au fost identificate jeturi de gaz provenind de la stele nou formate, aliniate într-un mod neobișnuit. Această descoperire confirmă teorii despre procesul de formare a stelelor și cum acestea își eliberează energia în primele stadii ale existenței​, potrivit NASA Science.

Telescopul a surprins și detalii fără precedent în Sagittarius C, o regiune densă din centrul Căii Lactee, aflată la 300 de ani-lumină de gaura neagră supermasivă din mijlocul galaxiei noastre. Aici, JWST a evidențiat structuri stelare și nori de gaz și praf care oferă informații esențiale despre formarea stelelor​(NASA).

Aceste noi descoperiri nu doar că lărgesc orizonturile cunoașterii noastre, dar contribuie și la înțelegerea modului în care au evoluat primele structuri cosmice și a dinamicii formării stelelor.

NoMy - smt4.5.3