Mii de pasageri din întreaga lume află, pe aeroport, că zborurile lor au fost anulate. Fie din cauza crizelor de personal, fie din cauza grevelor angajaţilor! Ce urmează pentru ei, când şi cum îşi pot recupera banii, vedeţi mai jos.
Aproximativ 30 de zboruri care transportă până la 5.000 de pasageri au fost anulate pe aeroportul Heathrow din cauza unor probleme tehnice care afectează bagajele. Aeroportul a cerut luni de zile companiilor aeriene să reducă 10% din zborurile din orarul terminalelor doi și trei.
Totul vine după probleme la zonele de recuperare a bagajelor, după ce săptămâna trecută au apărut imagini cu bagaje îngrămădite și manevrate necorespunzător, scrie BBC.
CITEŞTE ŞI ANPC: Blue Air a anulat peste 11.200 de zboruri, fără a plăti compensații. Răspunsul companiei
Pe de altă parte, EasyJet a anunțat planuri de a reduce 7% din cele 160.000 de zboruri programate între iulie și septembrie. Inițiativa a venit după ce Gatwick, principalul aeroport al EasyJet, a declarat că va reduce numărul de zboruri care decolează de pe aeroportul său în timpul sezonului de vară din cauza lipsei de personal.
Unele companii aeriene ar putea combina destinația zborurilor la Heathrow, ceea ce înseamnă că unii pasageri nu vor avea călătoriile amânate. Heathrow a spus că reducerea numărului de zboruri „minimizează” impactul problemelor tehnice care afectează sistemele de bagaje.
„Ne cerem scuze pentru perturbările cu care s-au confruntat pasagerii în acest weekend”, a spus compania.
Ramona Colea, CEO Flight Claim, a vorbit la DC NEWS despre cazurile în care pasagerii se trezesc pe nepusă masă cu un zbor anulat, incident care le afectează nu doar vacanța sau deplasarea în interes de serviciu, dar și portofelele, asta pentru că banii nu sunt ușor de recuperat.
"Pasagerul află că zborul este anulat. Ce să facă? Va suna la compania aeriană. Se trezește că sunatul la compania aeriană e un număr cu supra-taxă, dar o să sune. Stă vreo 20 de minute, timp în care el înmulțește peste un euro cu numărul de minute pe care le-a stat în apel. La un moment dat renunță, intră pe site, încearcă să îşi găsească un alt zbor. Surprinzător, își dă seama că există un alt zbor cu aceeași companie, astfel că ei cumpără un alt zbor cu aceeași companie din cauza căreia se află în această situație. Avem pasageri care ne-au spus: Am cumpărat astăzi un bilet, zborul a fost anulat, ne-am cumpărat alt bilet cu aceeași companie și l-au anulat și pe ăla. Și la un moment dat renunță, încep să își ia taxiuri, se adună câte 3-4, nu mai au bani pentru a continua drumul.
Este o întreagă experiență, după care urmează calvarul recuperării sumelor. Unii vin și spun: Și dacă nu i-aș primi eu banii ăia, dar nu vreau să rămână sumele astea la companiile aeriene. Deci sunt atât de supărați. Uneori îi mai întrebăm, pentru că nu întotdeauna sunt sume foarte mari și îi întrebăm de ce vor să facă o cerere de despăgubire pentru suma aceasta. Și ei ne spun că pentru felul cum au fost tratați. (...) Sunt oameni care cumpără un zbor dus-întors pentru întreaga familie, după cum companiile low-cost nu zboară doar din punctul A în punctul B. Oamenii se duc și își iau zbor de aici până în Italia, stau 2-3 zile, își mai iau cu aceeași companie din Italia către nu știu unde... Ori odată ce a fost zborul de aici anulat, lor toată vacanța le-a fost anulată și au pierdut foarte mult. Sumele care se adună de la low-cost în situații de genul ăsta sunt foarte mari, o să aveți surprize", a explicat Ramona Colea într-un interviu pentru DC NEWS.
"Există circumstanţe extraordinare când compania aeriană nu este responsabilă să ofere compensaţii. Vremea este una dintre aceste circumstanţe, dar trebuie să punem mereu în balanţă ce fel de condiţii meteo am avut. Dacă plouă şi aeroportul e deschis, se justifică o întârziere, dar nu se justifică o anulare a zborului.
Fiecare dintre aceste variabile trebuie puse într-un anumit context. Dacă vorbim de condiţiile meteo de săptămâna trecută de la Atena sau Istanbul, atunci are sens, e de înţeles. Dar dacă a fost o rafală de ploaie, dacă a fost chiar şi zăpadă sau o furtună, dar aeroportul a fost deschis şi s-a putut zbura în câteva ore. Nu am auzit vreodată ca iarna să nu se zboare, sau să nu se zboare pe ploaie. Se pot înţelege situaţii de întârziere, dar nu şi anulări, unde pasagerii sunt abandonaţi în aeroport şi dorm pe jos. Mulţi nu îşi permit să se ducă la un hotel, sunt cu copii după ei, cu bătrâni. De aceea, aceste circumstanţe extraordinare trebuie judecate în măsura a ceea ce s-a întâmplat!", a declarat Ramona Colea la DC NEWS.
Una dintre aceste cauze, însă, este fix printre cele care anulează zborurile în această perioadă. Astfel, pasagerii nu doar că au pierdut cursele, ci ar putea rămâne şi fără bani.
"Cauzele care determină plata unor compensaţii sunt, de exemplu, probleme tehnice, greva angajaţilor companiilor aeriene, situaţii în care nu a existat avion, el fiind blocat pe alt aeroport, să zicem. Chiar dacă acele condiţii meteo sunt exceptate de la plata compensaţiilor, există o întreagă listă de motive pentru care companiile aeriene trebuie să plătească compensaţii pasagerilor. Lista asta, de-a lungul timpul, a fost dată de jurisprudenţă. În timp, pasagerii au dat companiile în judecată, iar CJUE a tot suplimentat lista", a mai punctat Ramona Colea.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu