Eurodeputata PSD Adriana Țicău a prezentat săptămâna aceasta, în cadrul Comisiei de Transport și Turism din Parlamentul European, în calitate de raportor al Parlamentului European, propunerea de revizuire a regulamentului privind tahografele digitale, informează un comunicat de presă.
Europarlamentarul PSD consideră că ”la nivelul Uniunii Europene au fost identificate două probleme principale care trebuie abordate și care fac necesară revizuirea regulamentelor în domeniu: nerespectarea, în continuare, a normelor sociale și faptul că sistemul de tahografe nu este destul de eficient. Nerespectarea perioadelor minime de repaus și de pauză și a perioadelor maxime de condus de către conducătorii auto, reprezintă un pericol pentru siguranța rutieră. De asemenea, societățile care nu respectă legislația pot obține un avantaj concurențial semnificativ prin reducerea prețurilor, deoarece cheltuielile cu personalul reprezintă 30-50% din costurile totale de exploatare.”
Ca urmare, în prezentarea propunerii de raport, Adriana Țicău a subliniat că "niciunul dintre obiectivele propunerii nu va fi realizat dacă statele membre nu își iau angajamentul de a crește gradul de punere în aplicare a prezentului regulament. Nu putem obliga companiile de transport să investească în noua generație de tahografe digitale dacă autoritățile de control ale statele membre nu au dotarea necesară pentru a verifica utilizarea corectă a noilor tahografelor digitale. În acest sens, consider esențiale o serie de măsuri precum dotarea agenților/autorităților de control cu aparatură de control adecvată și software omologat pentru a putea utiliza cât mai bine noile facilitați ale tahografului inteligent, armonizarea formării agenților de control peste tot în Europa și certificarea dobândirii competențelor tehnice adecvate de către aceștia printr-o examinare și, nu în ultimul rând, pentru uniformizarea controalelor în trafic, o clasificare comună a încălcărilor foarte grave ale regulamentului privind tahograful."
”Respectarea legislației sociale în domeniul transportului rutier, de către conducătorii auto profesioniști, este verificată prin utilizarea tahografelor. În momentul de față sunt utilizate două tipuri de tahograf: tahograful analogic, în uz din 1985 şi încă utilizat în vehiculele înmatriculate înainte de 1 mai 2006, şi tahografului digital, care este obligatoriu în vehiculele înmatriculate după 1 mai 2006. Regulamentul privind tahograful prevede standardele tehnice și stabilește normele privind utilizarea, omologarea de tip, instalarea și inspecția tahografelor. Acesta creează o serie de obligații legale pentru producători, autorități, dar și pentru operatorii de transport și conducătorii auto. Regulamentul și anexele sale conțin indicații tehnice foarte detaliate privind aparatura de înregistrare și, în special, informații tehnice și funcționale detaliate privind tahograful digital. În cadrul revizuirii regulamentului, propusă de Comisia Europeană, sunt prevăzute măsuri tehnice precum: îmbunătățirea funcțiilor tahografului (înregistrare automată și manuală); comunicații fără fir pentru reducerea controalelor în trafic; înregistrarea automată a localizării exacte prin GNSS; interfață armonizată cu alte aplicații STI. Aceste măsuri ar lărgi în mod substanțial funcționalitățile tahografului digital, ducând la un nou tip de tahograf digital. Comisia a propus totodată și un set de măsuri fără caracter tehnic: îmbunătățirea credibilității atelierelor; sporirea protecției cardului conducătorului auto împotriva manipulării frauduloase; ameliorarea formării agenților de control; un nivel minim de armonizare a sancțiunilor; integrarea cardurilor conducătorilor auto și a permiselor de conducere; modernizarea normelor de utilizare”, se susține în comunicat.
De asemenea, Adriana Țicău "consideră că introducerea „tahografului inteligent” va contribui la îmbunătățirea punerii în aplicare a legislației sociale și va fi un mijloc de reducere, pe termen mediu și lung, a nivelului sarcinii administrative legate de obligațiile privind tahografele pentru societățile de transport care respectă legea. Ca raportor am făcut câteva amendamente prin care am întărit prevederile privind protecția datelor cu caracter personal, am eliminat posibilitatea de a aplicare automată de sancțiuni pe baza datelor furnizate de tahograf prin comunicarea la distanță, am prevăzut conectarea tahografului digital la un sistem global de navigație prin satelit (GNSS) pe baza unui serviciu de poziționare gratuit, am introdus prevederi care să transforme tahograful digital dintr-un instrument dedicat doar controlului legislației sociale într-un instrument care să sprijine șoferul să respecte această legislație și am prevăzut asigurarea unei interfețe armonizate cu aplicații STI care să faciliteze integrarea diferitelor sisteme și să împiedice înmulțirea fără rost a dispozitivelor independente la bordul vehiculului. De asemenea, au fost introduse prevederi privind creșterea credibilității atelierelor precum și prevederi care să definească mai bine și să limiteze mandatul Comisiei privind modificările tehnice ulterioare, non-esențiale, ale regulamentului prin intermediul actelor delegate, pentru a ne asigura că aceste modificări tehnice ulterioare nu vor implica costuri mai mari decât cele estimate în studiul de impact" a concluzionat Adriana Țicău, raportor al Parlamentului European pentru regulamentul privind tahografele digitale.
Termenul de depunere a amendamentelor la propunerea de raport este 15 martie 2012, dezbaterea amendamentelor va avea loc în data de 21 martie, votul în cadrul Comisiei TRAN este prevăzut pentru luna aprilie, iar votul în plen pentru luna mai.
Textul proiectului de raport privind revizuirea regulamentului privind tahografele digitale poate fi accesat la următorul link:
http://www.europarl.europa.eu/meetdocs/2009_2014/documents/tran/pr/889/889443/889443ro.pdf
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News