„Țara noastră e proasta Europei”. Premierul populist olandez critică primirea refugiaților ucraineni

Geert Wilders, liderul de extremă dreapta al Olandei, care a câștigat cele mai multe locuri în alegerile de acum trei luni, dar nu a reușit încă să formeze un nou guvern de coaliție, a declarat luni că Țările de Jos au devenit „prostii Europei” pentru că au acceptat prea mulți refugiați ucraineni, relatează Reuters.

Geert Wilders, liderul populist al Partidului Libertății (PVV) din Olanda, continuă să agite apele scenei politice naționale cu declarațiile sale controversate despre refugiații ucraineni. După ce partidul său a obținut cele mai multe locuri în alegerile din decembrie 2022, dar nu a reușit să formeze o coaliție de guvernare, Wilders își menține retorica populistă, criticând numărul de refugiați ucraineni primiți în Țările de Jos și punând sub semnul întrebării ajutorul militar acordat Ucrainei.

Într-o postare recentă pe rețelele sociale, Wilders a catalogat Olanda drept „proasta Europei” din cauza numărului mare de refugiați ucraineni, pe care îi acuză că vin în țară nu din cauza războiului, ci pentru beneficii sociale și locuri de muncă. Comentariile sale au alimentat un foc mocnit al diviziunilor interne din societate, în timp ce guvernul interimar condus de premierul Mark Rutte încearcă să navigheze prin complexitatea crizei din Ucraina și a consecințelor sale umanitare.

De partea cealaltă, Rutte a reiterat angajamentul ferm al Olandei față de Ucraina, declarând că sprijinul militar și umanitar va fi acordat pe termen lung, indiferent de cine va conduce viitorul guvern. El a subliniat importanța solidarității europene și a asigurat populația ucraineană de continuitatea asistenței olandeze.

Discursul lui Wilders nu este singular în peisajul politic olandez. Partidul pentru Libertate, cunoscut pentru pozițiile sale eurosceptice și anti-imigrație, reprezintă o forță vocală pe scena internă. Totuși, comentariile sale despre refugiați au fost întâmpinate cu critici din partea altor partide politice, organizații umanitare și a unei părți substanțiale a societății civile.

Dezbaterea privind primirea refugiaților ucraineni în Olanda se suprapune cu discuțiile mai ample despre imigrație și rolul țării pe scena internațională. În timp ce unii susțin o abordare mai restrictivă, invocând motive economice și sociale, alții pledează pentru solidaritate și umanitate în fața unei crize umanitare de amploare.

Cert este că declarațiile lui Wilders reflectă o fractură existentă în societatea olandeză, iar viitorul guvern va trebui să găsească soluții echilibrate care să răspundă atât nevoilor refugiaților, cât și preocupărilor propriilor cetățeni. Rămâne de văzut dacă negocierile pentru formarea unei coaliții stabile vor ține cont de aceste dileme și dacă se va ajunge la un consens privind gestionarea fluxului de refugiați și continuarea sprijinului pentru Ucraina.

cloudnxt3
YesMy - smt4.5.3