Tesla a consolidat poziția de lider pe piața auto din Norvegia și în anul 2023, marcând al treilea an consecutiv în care constructorul american domină această piață, potrivit datelor publicate recent și transmise de Reuters.
În ciuda conflictului acut cu sindicatele puternice din regiunea scandinavă, Tesla și-a extins avansul față de competitorii săi.
Conform informațiilor oficiale prezentate marți, aproape 5 din 6 mașini noi înmatriculate în Norvegia anul trecut au fost modele electrice, iar Tesla a reușit să-și consolideze cota de piață la 20%, de la 12,2% înregistrată în 2022.
OFV, autoritatea rutieră din Norvegia, a raportat că vehiculele electrice au reprezentat 82,4% din totalul noilor mașini vândute în 2023, în creștere față de 79,3% în 2022.
Norvegia și-a asumat angajamentul de a deveni prima țară care interzice vânzarea de mașini cu motoare pe benzină și motorină până în 2025. În acest sens, automobilele complet electrice au fost scutite de majoritatea taxelor impuse vehiculelor cu motoare convenționale, deși în 2023 au fost introduse anumite taxe pentru modelele electrice.
Conflictul actual dintre Tesla și sindicatele scandinave a generat un blocaj în furnizarea serviciilor către Tesla din partea unor profesioniști suedezi, printre care mecanici, docheri, șoferi de camion, lucrători poștali și electricieni, ducând la sprijinul acordat de mai multe sindicate din Norvegia, Danemarca și Finlanda pentru blocarea importurilor de mașini Tesla în Suedia.
Foto: Pexels
Cu toate acestea, Christina Bu, președintele Asociației Utilizatorilor de Automobile Electrice din Norvegia, susține că acest conflict nu a avut un impact semnificativ asupra vânzărilor Tesla în Norvegia. „Nu există semne care să indice acest lucru”, a declarat Bu.
După Tesla, următoarele mărci importante pe piața auto norvegiană sunt Toyota, cu o cotă de piață de 12,4% (în creștere față de 8% în 2022) și Volkswagen, cu o cotă de piață de 10,8% (scădere față de 11,6% în 2022).
În 2023, modelul Tesla Model Y, un crossover vândut la aproximativ 42.500 de coroane (44.250 de dolari), a rămas cel mai popular model auto în Norvegia, urmat de modelul electric ID.4 al Volkswagen și Skoda Enyaq.
Christina Bu estimează că în 2024, cota de piață a mașinilor electrice în Norvegia ar putea atinge 95%, cu un an înainte de data țintă stabilită de parlamentul de la Oslo pentru o piață auto compusă exclusiv din mașini electrice. „Este un salt semnificativ, dar am înregistrat o creștere similară și în 2022 față de 2021, când am înregistrat o creștere de aproape 15 puncte procentuale. Cred că putem repeta acest lucru în 2024”, a spus Bu.
În capitala Oslo, mai mult de o treime dintre autoturismele private sunt acum complet electrice, iar acest procent ar putea crește la 50% în următorii doi ani, conform estimărilor.
Moller Mobility Group, cel mai mare distribuitor auto din Norvegia, estimează că în 2024, cota de piață a mașinilor electrice va ajunge la 90%, necesitând mai mult efort pentru atingerea obiectivului stabilit pentru 2025.
Cu toate acestea, în ciuda progreselor în reducerea poluării fonice și a emisiilor de noxe, există îngrijorări printre deținătorii de mașini electrice legate de lipsa de puncte de încărcare stradale. Ei susțin că politicile actuale favorizează cei care dețin stații de încărcare proprii. „O mașină electrică ar trebui să fie o opțiune reală pentru toată lumea... indiferent dacă locuiești într-o clădire cu parcare sau fără”, spune Inger Sophie Finch, rezidentă în Oslo.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News