Țările Uniunii Europene iau în considerare amânarea cu 20 de ani a introducerii unor taxe la nivelul UE pe combustibilii poluanți pentru aviație, în timp ce caută un progres în reformele fiscale care au fost negociate de ani de zile cu puține progrese, se arată într-un proiect de document văzut de Reuters.
Comisia Europeană a propus o revizuire a normelor de impozitare a energiei în 2021 pentru a le face mai favorabile climei, inclusiv prin introducerea treptată a taxelor pe combustibilii pentru zborurile în interiorul blocului de 27 de țări, care în prezent scapă de taxele la nivelul UE.
După ce țările nu au putut ajunge la un acord cu privire la propunerile anterioare care ar fi introdus o cotă minimă de impozitare la nivelul UE pentru combustibilul pentru avioane începând din 2028, acestea iau acum în considerare scutirea atât a combustibililor pentru aviație, cât și a celor pentru transportul maritim de la aceste taxe pentru încă 20 de ani, se arată într-un proiect de compromis consultat de Reuters.
"Întrucât în prezent nu există suficient combustibil alternativ durabil (SAF) pe piață, impozitarea combustibililor pentru aviație ar duce la creșterea prețurilor biletelor de avion și nu la o trecere generală de la combustibilii fosili la SAF”, se arată în documentul intrat în posesia Reuters.
Doar aeronavele mici, cu maximum 19 locuri, și ambarcațiunile utilizate pentru „navigația privată de agrement” vor fi supuse unor taxe minime în UE înainte de expirarea celor 20 de ani, se arată în documentul
Pentru celelalte aeronave și ambarcațiuni, țările pot introduce taxe naționale dacă doresc, dar nu sunt obligate.
În conformitate cu proiectul de compromis, țările UE vor reexamina peste 15 ani dacă vor începe să aplice ratele minime de impozitare ale UE la combustibilul pentru aviație și navigație după expirarea perioadei de scutire de 20 de ani.
Alți combustibili, cum ar fi benzina utilizată în automobile, precum și electricitatea, fac deja obiectul unor rate minime de impozitare la nivelul UE.
Modificarea politicii fiscale a UE este extrem de dificilă, deoarece necesită aprobarea unanimă a țărilor UE, ceea ce înseamnă că orice guvern o poate bloca.
Militanții pentru combaterea schimbărilor climatice, care cer de mult timp să se pună capăt scutirii de impozit în UE a combustibilului pentru avioane, au declarat că o amânare de 20 de ani ar fi în contradicție cu obiectivul UE de a ajunge la emisii nete zero până în 2050.
„În momentul în care această taxă ar intra în vigoare, lumea ar trebui să fi atins neutralitatea climatică”, a declarat Jo Dardenne, director pentru aviație în cadrul grupului non-profit Transport & Environment.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu