Se va face bine TAROM?
A fost pus în transparență decizională ordinul ministrului transporturilor și infrastructurii privind aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2024 al TAROM.
În urma unei analize a ordinului, surse credibile ne-au relatat, pe scurt, că, printre altele se propune vânzarea sau închirierea slotului pentru Londra, fiind vorba despre perechea de sloturi pe Londra. În trecut, au fost două astfel de sloturi pe Londra și se ridică, prin urmare se ridică problema: de ce nu a fost închiriat unul până acum? Dar și următoarea variantă ridică semne de întrebare: de ce nu se păstrează unul, luând un B737 MAX optim pentru această destinație. Problemele se ridică în contextul în care în Anglia avem minimum 18% din totalul emigrației române și numărul este în creștere.
Documentul ridică și alte probleme: nu apare estimarea veniturilor variabile nici la membrii CA și nici la conducere, care are buget separat. În proiect tabel apar împreună profitul și pierderea netă, deși ar trebui să fie defalcate. Suma destinată acoperirii pierderilor contabile din anii precedenți este egală cu suma profit/pierdere netă a perioadei de raportare 278.530,87. Personalul prognozat este de 1.313, deși era 1100, pe când în text numărul mediu este de 1216, ceea ce ar însemna că sunt bugetate 1.313 salarii. Este o problemă și cu privire la productivitatea muncii, nefiind defalcată pe categorii de personal. Cheltuielile cu personalul nu sunt defalcate pe valoare fixă și valoare variabilă, membrii CA având astfel, respectiv o bază fixă și alta variabilă. Alt aspect este că nu apar cheltuielile cu chiriile terenului de sub hangar, alte spații folosite de TAROM.
Participarea salariaților la profit în limita de 10% din profitul net este neînscrisă, în condițiile în care reducerea pierderilor a fost făcută aproape exclusiv de către salariați, mai arată sursa citată.
Câștigul mediu lunar pe salariat nu este corect făcut pentru că:
- este global realizat și nu pe categorii de personal
- ascunde veniturile în valută rezultate din diurnele externe
- ascunde veniturile în lei rezultate din diurnele interne
Cum a fost controlat proiectul dacă are astfel de probleme? De cine a fost controlat? - este, cu adevărat, problema ridicată.
La acestea, se adaugă ce nu apare în proiect:
- prognoza de pierderi financiare pentru anul propus
- raportarea pierderilor, estimate față de ultimul an și de ultimii 5 ani
- nu apare nivelul cheltuielilor estimate prin amenzi, procese, etc
- nu apare modul de calcul al productivității în funcție de numărul de ore de muncă prestate pe categorii de personal.
- gradul de încărcare personal per avion nu este indicat, nici numărul de avioane nu este indicat în real și scriptic (una este să ai 18 avioane pe hârtie și alta 13 la zbor!)
- nu sunt indicate recuperările de sume de la terți pentru diverse: nerespectarea contractului, întârzieri la plată, etc
- nu sunt indicate cheltuielile juridice și raportarea lor la anul trecut
- nu s-a indicat coeficientul mediu de inflație aplicat sumelor aferente de exemplu pentru salarii.
Sindicatele au dat aviz negativ, însă TAROM este exceptată prin OG 26/2013 de la consultarea cu sindicatul.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News