Compania Națională de Transporturi Aeriene Române, TAROM, oferă asistență tuturor persoanelor care au mobilitate redusă ca urmare a unei dizabilități temporare sau permanente, motorie, vizuală, auditivă sau mintală, ori din cauza vârstei sau a unei boli, pe toată durata călătoriei, de la rezervarea sau cumpărarea biletului până la sosirea la destinație.
Pentru a derula aceste servicii, și a putea consilia adecvat pasagerii, compania are nevoie să primească, cu minimum 48 de ore înainte de decolare, informația referitoare la existența unei cereri speciale. Solicitarea poate fi transmisă oricărei agenții TAROM, agentului de turism sau prin Call Center-ul TAROM (în funcție de modalitatea de realizare a rezervării). Orice variantă de informare sau cerere trebuie comunicată companiei cu nu mai puțin de 48 de ore înainte de ora de plecare. Această procedură este disponibilă vizibil din Home Page https://www.tarom.ro/informatii-pasageri/despre-calatorie/persoane-cu-dizabilitati.html.
Informațiile respective sunt strict necesare pentru că obiectivul fiecărui zbor este acela de a oferi condiții de maximă siguranța tuturor călătorilor, conform reglementărilor înternaționale și naționale în materie de transport aerian.
Din nefericire, la data de 6 decembrie, unul dintre pasagerii noștri, fostul celebru rugbist George Baltă, a fost expus unei situații pe care nici o persoană, cu atât mai puțin una cu mobilitate redusă, nu ar trebui să o traverseze. Achiziția biletului, realizată prin intermediul unui site specializat, a fost făcută fără bifarea necesității de Wheel Chair Cabin. Această cerință a fost introdusă în sistem abia după emiterea biletului. Odată bifată cerința, sistemul de rezervari nu i-a mai validat serviciul solicitat pe zborul spre Cluj (nici pe data de 2 decembrie, nici pe data de 3 decembrie, la a doua încercare) pentru că nu permitea zborul în siguranță. TAROM a fost informată de situația sa cu doar o zi înainte (5 decembrie) de către însoțitorul său, venit la aeroport, căruia i s-a comunicat si personal faptul că reglementările în materie de siguranță nu permit efectuarea cursei cu aeronava respectivă. TAROM i-a oferit acestuia alternative de zbor pe un alt tip de aeronavă, tot pentru data de 6 decembrie, și a anulat rezervarea la cursa care nu permitea transportul pe motive de siguranță. Cu toate acestea, însoțitorul s-a prezentat cu domnul George Baltă la îmbarcare, deși cunoștea situația la care îl expune pe acesta, ignorând toate informațiile transmise.
Odată ajunși în fața ghișeului de check-in, agentul, în mod corect, a constatat faptul că pasagerul nu avea rezervare valabilă, pasagerul era complet imobilizat, prin urmare nu putea fi îmbarcat la respectivul zbor, întrucât reglementarile aplicabile sunt imperative și interzic în mod expres astfel de îmbarcări, pentru siguranța tuturor pasagerilor.
„Regretăm mult situația și sperăm ca nicio persoană cu dizabilități să nu mai treacă prin astfel de situații, care o fac mai vulnerabilă, în loc să o suțină în dificilele încercări pe care le traversează. Echipa TAROM dorește în mod permanent să își îmbunătățască activitatea și este deschisă la orice sugestie a pasagerilor săi, dar, în același timp, nu putem lăsa informațiile false să umbrească dedicarea TAROM față de pasagerii săi, oricare este starea lor, și nici să afecteze comunicarea cu publicul român direct sau prin opinia publică. Până acum am susținut și am practicat o comunicare onestă cu publicul larg. Intenționăm să continuăm să practicăm onestitatea în orice situație, indiferent dacă ne avantajează sau nu, în interesul general al publicului și al statului român”, declară Bogdan Popescu, director general TAROM.
TAROM încurajează comunicarea directă și corectă cu compania și reprezentanții ei, astfel încât toți pasagerii să poată accesa toate informațiile și soluțiile disponibile.
Pe această cale dorim să venim în întâmpinarea tuturor persoanelor cu dizabilități/ mobilitate redusă, orferind pașii de urmat și necesarul de informații care le pot asigura acces total la serviciile de transport aerian TAROM, disponibile pe site-ul nostru.
1. Dacă aveți nevoie de asistență la aeroport sau în cabina aeronavei, vă rugăm să transmiteți solicitarea oricărei agenții TAROM sau agentului dumneavoastră de turism, de preferință în momentul rezervării, dar nu mai tarziu de 48 de ore înainte de plecare. Dacă ați efectuat rezervarea online, vă rugăm să contactati TAROM Call Center, dar nu mai târziu de 48 de ore înainte de plecare.
2. Pentru siguranța pasagerilor cu dizabilități sau cu mobilitate redusă, este posibil să vi se solicite prezența unui însoțitor cu rolul specific de a vă asista în caz de urgență sau cu nevoile de bază (folosirea toaletelor aeronavei, hrănire sau medicație etc.).
3. Un însoțitor este necesar numai în următoarele cazuri:
- Dacă pasagerul are o dizabilitate mintală gravă care îl împiedică să înțeleagă și să aplice instrucțiunile de siguranță.
- Dacă pasagerul este fără vedere și auz, acest lucru împiedicând comunicarea cu echipajul.
- Dacă pasagerul are nevoie de îngrijiri speciale sau de asistență medicală în timpul zborului.
- Dacă pasagerul nu poate să se hrănească sau să folosească toaleta aeronavei în mod independent, din cauza unei dizabilități.
- Dacă pasagerul nu este capabil fizic să participe singur la evacuarea unei aeronave.
Însoțitorul trebuie să îndeplinească următoarele cerințe: Trebuie să aibă peste 18 ani/ Trebuie să fie apt fizic și mintal/ Nu trebuie să aibă în grijă o altă persoană (de exemplu un copil, un sugar sau o altă persoană cu mobilitate redusă).
4. Toate aeronavele noastre sunt echipate cu scaune cu cotiere mobile. Cu toate acestea, există un număr limitat de locuri dedicate persoanelor cu mobilitate redusă. Vă rugăm să verificați disponibilitatea unor astfel de locuri atunci când efectuați rezervarea.
5. Pentru siguranța lor, pasagerii cu dizabilități sau cu mobilitate redusă nu pot călători pe un rând cu ieșiri de urgență sau pe un rând situat imediat în fața și în spatele unui rând cu ieșiri de urgență.
6. Din motive de siguranță, numărul pasagerilor imobilizaţi complet (WCHC) şi al celor care călătoresc pe targă este limitat, în funcție de tipul de aeronavă, după cum se indică în tabelul prezent pe site-ul TAROM (https://www.tarom.ro/informatii-pasageri/despre-calatorie/persoane-cu-dizabilitati.html).
7. Dacă solicitați un serviciu de scaun cu rotile pentru cabină și călătoriți singur(ă), trebuie să vă puteți ocupa de propriile necesități în toaleta aeronavei și pe scaun (de exemplu: hrănire, medicație sau deplasarea de la locul dvs. la toaleta aeronavei). Dacă nu puteți face acest lucru, trebuie să fiți însoțit de o altă persoană cu vârsta de minimum 18 ani, capabilă să vă ofere asistența necesară.
8. Vă rugăm să rețineți că aeronavele noastre nu sunt echipate cu scaun cu rotile la bord.
9. Tabelul de pe site-ul nostru (https://www.tarom.ro/informatii-pasageri/despre-calatorie/persoane-cu-dizabilitati.html) prezintă alocarea locurilor pentru pasagerii cu mobilitate redusă, în funcție de tipul de aeronavă, valabilă pentru toate configurațiile cabinei de pasageri.
Compania Naţională de Transporturi Aeriene Române - TAROM a fost înfiinţată în anul 1954 şi îşi desfăşoară activitatea sub autoritatea Ministerului Transporturilor, fiind membră a Alianţei SkyTeam din 25 iunie 2010.
Transportatorul Național al României deține o flotă de 18 aeronave și are în portofoliul său un număr de 70 de destinații operate cu aeronave proprii sau deservite de partenerii săi code share. Din anul 1993, TAROM este companie membră a Asociaţiei Internaţionale a Transportatorilor Aerieni (IATA).
Mai multe detalii despre produsele și serviciile oferite de compania TAROM pot fi obținute accesând site-ul www.tarom.ro sau apelând gratuit Serviciul Call Center la numărul de telefon 004 021 99 78.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News