TAROM folosește avioane despre care NTSB spune că prezintă probleme la sistemul de control al direcției

FOTO: Agerpres
FOTO: Agerpres

TAROM folosește, potrivit datelor pe care le avem în momentul de față, aceleași aeronave problematice (Boeing-737 NG) despre care organismele internaționale de control (NTSB) sau Administrația Federală a Aviației din SUA au avertizat că prezintă probleme tehnice, respectiv probleme cu cârma, care ar putea bloca sau restricționa funcționarea lor. Pentru deblocare, piloții sunt instruiți "să folosească forța brută".

Alegeri prezidentiale 2024

Un comunicat de presă al NTSB (National Transportation Safety Board, USA) din data de 26.09.2024 remarca următoarele:

I. Boeing-737NG și Boeing-737MAX conțin un actuator de ghidare problematic în coada aeronavei

"Sistemul de control al direcției (cârma) ar putea bloca sau restricționa funcționarea unor aeronave 737NG și 737MAX

(...) Consiliul Național pentru Siguranța Transporturilor (NTSB) a emis recomandări urgente de siguranță către compania Boeing și Administrația Federală a Aviației (FAA) ca răspuns la riscul de blocare sau restricționare a sistemului de control al direcției pe unele aeronave Boeing-737.

NTSB investighează un incident din 6 februarie 2024, în care pedalele de direcție ale unui Boeing 737-8 MAX au rămas „blocate” în poziția neutră în timpul rulajului de aterizare pe Aeroportul Internațional Newark Liberty, Newark, New Jersey.

Căpitanul a folosit roata frontală pentru a controla direcția aeronavei după aterizare. Nu au fost raportate daune asupra aeronavei sau răniți în rândul celor 155 de pasageri sau în rândul celor șase membri ai echipajului. Un raport preliminar detaliind circumstanțele evenimentului a fost publicat pe 12 martie.

6. FOTO: Ager... (boeing-737_43645100.jpg)

Sursa: Agerpres. Evenimentul de primire a două noi avioane Boeing 737-800 în flotă: Alexandru Ioan Cuza -YR-BGL și Mihai Viteazul – YR-BGM, de către Compania aeriană TAROM.

(...)

Actuatorul de ghidare la rulare al direcției, care este instalat în coada unor aeronave B-737NG și 737MAX, este proiectat pentru a controla mișcarea cârmei în timpul operațiunilor de apropiere, aterizare și rulare în categoria IIIB. Deși nu este utilizat în timpul aterizărilor ce nu necesită precizie mare, actuatorul rămâne mecanic conectat la sistemul de direcție.

Manualul de zbor al Boeing 737 instruiește piloții care se confruntă cu un sistem de direcție blocat sau restricționat să depășească blocajul sau restricția folosind forța brută, inclusiv un efort combinat al ambilor piloți.

NTSB și-a exprimat îngrijorarea că această cantitate de forță aplicată în timpul aterizării sau rulajului ar putea duce la o apăsare mare asupra pedalelor de direcție și la o deviere bruscă și nedorită a cârmei, ceea ce ar putea provoca pierderea controlului sau ieșirea de pe pistă.

NTSB a recomandat ca Boeing să determine răspunsuri adecvate ale echipajului de zbor, în afară de aplicarea forței brute asupra pedalelor, pentru astfel de situații în timpul zborului sau aterizării.

De asemenea, NTSB a recomandat ca Boeing să notifice echipajele de zbor care operează aeronave Boeing-737 cu actuatori afectați că sistemul de control al direcției se poate bloca din cauza umidității acumulate înghețate din interiorul actuatorilor.

7. FOTO: Ager... (boeing-737-2_72932800.jpg)

Sursa: Agerpres. Ceremonia de primire a celei de-a doua aeronave Boeing 737-800 NG care va intra în flota TAROM, desfășurată pe Aeroportul Internațional București-Băneasa Aurel Vlaicu

În plus, NTSB a recomandat FAA să determine dacă actuatorii cu rulmenți asamblați incorect ar trebui eliminați din aeronave și, în caz afirmativ, să direcționeze operatorii americani să facă acest lucru până când sunt disponibili înlocuitori.

NTSB a mai recomandat ca, dacă FAA decide că actuatorii afectați trebuie eliminați, să notifice autoritățile aviatice din alte țări care supraveghează operatorii aeronavelor B737 și să le încurajeze să solicite îndepărtarea actuatorilor afectați până când sunt disponibile piese de schimb (...)".

Mai multe detalii, în limba engleză, aici: https://www.ntsb.gov/news/press-releases/Pages/NR20240926.aspx

II. TAROM folosește aceleași modele de avioane problematice vizate de NTSB

Am căutat pe site-ul TAROM ce fel de avioane are flota. Rezultatele, în screenshot-ul atașat.

1. -imagine fara descriere- (tarom1_11900000.jpg)

2. -imagine fara descriere- (tarom2_82046300.jpg)

„Menționăm că TAROM operează aeronave întreținute conform standardelor de siguranță și securitate specifice sectorului aviației, iar în urma verificărilor interne aeronavele TAROM nu sunt vizate de situația tehnică menționată în articol. Mai mult, producătorul Boeing nu a emis nicio notificare sau restricție către TAROM în legătură cu această chestiune. Cu siguranță, dacă producătorul va transmite recomandări sau notificări tehnice, compania TAROM va da curs acestora și va lua măsurile necesare.


Dorim să subliniem că siguranța pasagerilor noștri este prioritatea numărul unu și că toate deciziile operaționale pe care le luăm se bazează pe acest principiu. Flota TAROM este supusă unor procese riguroase de întreținere și verificare, iar personalul respectă standardele internaționale de siguranță aeriană”, au precizat reprezentanții TAROM.

III. NTSB și FAA nu au identificat operatori care să folosească aceste piese, deși mai mult de 40 de operatori străini le-ar folosi

Potrivit Reuters, astăzi, 1 octombrie 2024,

"Consiliul Național pentru Siguranța Transporturilor din SUA (NTSB) a declarat că mai mult de 40 de operatori străini ai aeronavelor Boeing 737 ar putea folosi avioane cu componente ale sistemului de control al cârmei care ar putea prezenta riscuri de siguranță, deși nu a identificat care companii aeriene ar putea fi afectate".

De asemenea, potrivit Reuters, "Cu toate acestea, NTSB și Administrația Federală a Aviației din SUA (FAA) nu au identificat care operatori ar putea folosi aceste piese. Mai mulți operatori străini nu au răspuns la solicitările Reuters cu privire la flota lor".

"Boeing, care a refuzat să comenteze luni, a declarat săptămâna trecută că a informat operatorii de B-737 afectați despre o potențială problemă cu actuatorul de ghidare la rulare al cârmei în august".

"Cu toate acestea, președintele NTSB, Jennifer Homendy, a declarat într-o scrisoare adresată administratorului FAA, Mike Whitaker, că este îngrijorată de posibilitatea ca alte companii aeriene să nu fie conștiente de prezența acestor actuatori pe aeronavele lor Boeing-737".

Echipajele de zbor ar putea să nu știe la ce să se aștepte dacă actuatorul de ghidare la rulare eșuează la altitudine mică sau în timpul aterizării, a mai declarat NTSB, numind această defecțiune inacceptabilă, potrivit aceleiași surse.

IV. Ce știe TAROM despre aceste chestiuni?

Având în vedere că TAROM folosește aceste aeronave vizate de rapoartele și anchetele internaționale, respectiv,

  • 2 Boeing 737-800 NG cu următoarele caracteristici:

3. -imagine fara descriere- (tarom1_34855600.jpg)

  • și 2 Boeing 737-800 NG cu următoarele caracteristici:

5. -imagine fara descriere- (tarom2_64967800.jpg)

DC News a contactat compania aeriană TAROM în legătură cu aceste defecte ale aeronavelor consemnate și documentate de organismele internaționale, în legătură cu măsurile luate pentru informarea publicului și în legătură cu eventuala răspundere angajabilă în sarcina operatorului aerian de transport.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Cele mai noi știri
Cele mai citite știri

Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt3
YesMy - smt4.5.3
pixel