Începând cu 1 ianuarie, mai multe zeci de jurisdicţii vor impune taxe suplimentare marilor companii multinaționale care plătesc o rată efectivă de impozitare sub 15%. Dar va genera acest nou protocol veniturile prognozate și va elimina competiția fiscală?
Cei care susțin această inițiativă au afirmat cu încredere că va fi așa, însă vorbele lor seamănă cu cele ale localnicilor din basmul "Hainele cele noi ale împăratului", care evitau să spună adevărul. O evaluare sinceră indică faptul că această taxă minimă globală nu va crește veniturile, nici nu va eradica competiția fiscală, se arată în opinia publicată de Euronews.
Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), care a coordonat negocierile acestui proiect, estimează că aceasta va aduce anual până la 220 de miliarde de dolari (201 miliarde de euro) la nivel global.
Astfel de estimări sunt pline de ambiguitate; chiar și Comitetul Comun al Congresului SUA pentru Impozite (JCT) nu este sigur cât de multe venituri ar putea ajunge la Trezoreria SUA dacă regulile vor fi adoptate în SUA și în alte părți. Estimările JCT variază drastic, de la o reducere de 122 de miliarde de dolari (111,5 miliarde de euro) la o potențială adiție de 236,5 miliarde de dolari (216,2 miliarde de euro) în decursul a 10 ani. Estimările proprii ale Tax Foundation privind modificarea regulilor din SUA pentru a se alinia taxei minime arată riscuri semnificative pentru baza fiscală a SUA.
Lipsa legislației SUA de la ultima încercare din 2021 și contemplarea unei implementări întârziate în jurisdicții precum Elveția accentuează incertitudinea. Și în timp ce unele țări precum Spania și Polonia au avut alegeri în 2023 care au întârziat capacitatea lor de a se pregăti să implementeze regulile, alte țări din Africa și America de Sud manifestă pur și simplu reticență în a implementa legislația.
FOTO: Pexels
Pentru țările care încearcă să avanseze în legislație, există numeroase provocări. Potrivit oficialului Uniunii Europene, Benjamin Angel, guvernele au ridicat peste 400 de întrebări diferite pentru a clarifica modul în care regulile ar putea funcționa pentru cele 27 de state membre.
În ceea ce privește veniturile, mai multe țări au generat și estimări, iar veniturile combinate din nouă țări europene ajung la mai puțin de 10 miliarde de dolari pe an (9,1 miliarde de euro). Mai este mult până să se atingă suma de 220 de miliarde de dolari a OCDE.
Veniturile reprezintă doar o parte a așa-zisei fanfare. Adesea, când există venituri fiscale suplimentare, oamenii se așteaptă ca acestea să fie direcționate către infrastructura publică sau servicii precum educația sau sănătatea. Chiar dacă acest lucru ar putea fi valabil pentru o parte din veniturile generate de taxa minimă, se preconizează un scenariu mai îngrijorător.
În timp ce regulile impun o nouă povară fiscală companiilor cu rate reduse de impozitare, ele le oferă și guvernelor posibilitatea de a oferi sprijin acestor companii.
Două companii în situații similare ar putea avea impact foarte diferit sub taxarea minimă, în ciuda faptului că primesc aceeași valoare monetară sub formă de sprijin fiscal din partea guvernelor. O companie care primește un credit fiscal standard ar putea vedea o suprataxare, în timp ce o companie care primește aceeași sumă sub formă de grant sau credit fiscal rambursabil ar avea un risc mai mic de a se confrunta cu o suprataxare.
Guverne inteligente (și susținătorii lor din sectorul privat) ar putea colabora pentru a se asigura că beneficiile fiscale sunt proiectate pentru a minimiza probabilitatea de suprataxare, totodată respectând noile reguli. Multe venituri din suprataxe vor fi direcționate către noi regimuri de subvenții.
FOTO: Pexels
Designul opac al taxei minime va duce astfel la subvenții suplimentare opace - forme mai urâte de competiție fiscală. Țările ar trebui să se îndrepte către politici bazate pe principii care susțin investițiile de capital, muncitorii și creșterea economică.
Acestea includ cheltuieli complete pentru investițiile de capital (cum ar fi cele pe care Regatul Unit le-a făcut recent permanente pentru echipamente și instalații) și impozite mai mici pentru muncitori.
Deci, va ridica taxa minimă sute de miliarde de dolari și va elimina competiția fiscală? Cel mult, este incert; în cel mai rău caz, este puțin probabil. Va schimba deciziile afacerilor și guvernelor pe măsură ce învață să lucreze cu noile reguli? Absolut. Este de asemenea popular pentru politicieni să sărbătorească o propunere bazată pe clișee despre ceea ce ar putea face în loc să se confrunte cu realitatea despre ceea ce face? Din nou, absolut.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu