EXCLUSIV  Tehnici de manipulare în magazine. Dr. Dorin Sarafoleanu: Au aranjat să fie niște mirosuri atrăgătoare

Fotografie de la Demian Smit: https://www.pexels.com/ro-ro/fotografie/arhitectura-estompare-ince-o-are-interval-de-timp-449559/
Fotografie de la Demian Smit: https://www.pexels.com/ro-ro/fotografie/arhitectura-estompare-ince-o-are-interval-de-timp-449559/

Prof. univ. dr. Dorin Sarafoleanu, cunoscutul clinician ORL, a vorbit la DC News TV despre tehnicile de manipulare ale magazinelor.

„Ce se întâmplă în mall pentru manipulare este, în primul rând, această muzică, care atrage tinerii și îi ține acolo. Dar pe lângă asta, ei au aranjat să fie niște mirosuri atrăgătoare care să se armonizeze cu muzica. Pe lângă asta, mai pun și niște restaurante, ca să se asigure că stai cât mai mult în mall-ul ăla. Este o metodă de manipulare absolut perfectă. Noi o dorim, prin această cultură a mall-urilor”, a precizat dr. Dorin Sarafoleanu.

Trucurile Supermarketurilor

Deși pare greu de crezut, modul în care este aranjată marfa și felul în care sunt prezentate prețurile în supermarketuri nu sunt aleatorii. Acestea mizează pe simțurile noastre și pe modalități prin care ne pot păcăli creierul să cumpere impulsiv lucruri de care nu avem nevoie sau cantități mai mari decât necesar.

Deși pare greu de crezut, modul în care este aranjată marfa și felul în care sunt prezentate prețurile în supermarketuri nu sunt aleatorii. Acestea mizează pe simțurile noastre și pe modalități prin care ne pot păcăli creierul să cumpere impulsiv lucruri de care nu avem nevoie sau cantități mai mari decât necesar. 

Supermarketurile care au împânzit orașele din România se bazează foarte mult pe cumpărarea impulsivă și pe trucuri care să ne păcălească creierul să achiziționeze produse inutile. Psihologii explică această tendință prin suferințele colective din perioada comunistă, când românii au trăit în foame și frig. Nevoile primare nesatisfăcute de atunci au lăsat urme în subconștientul colectiv, generând astăzi dorința de a umple frigiderul și casa cu obiecte, adesea inutile.

Cele mai comune tehnici de manipulare folosite de supermarketuri

1. Produsele proaspete la intrare: Legumele și fructele sunt plasate la intrarea în magazin pentru a deschide apetitul consumatorilor. La finalul traseului de cumpărături, înainte de casele de marcat, sunt așezate dulciurile și băuturile alcoolice.

2. Gheretele cu mâncare: Gheretele amplasate lateral în magazine, unde se prepară produse pe loc, alimentează olfactiv poftele clienților.

3. Culorile etichetelor: Etichetele de discount sunt portocalii sau roșii, culori care induc o stare de bine, de veselie și căldură.

4. Produsele gratuite la achiziționarea unui număr de produse: Ofertele de tipul „cumpără 2, primești 1 gratuit” sau reducerile procentuale transmit psihicului mesajul că primești ceva gratuit, făcându-te să uiți de condiționări.

5. Mesajele subliminale: Acestea folosesc stimuli sub pragul percepției conștiente. De exemplu, dacă îți este sete, vei alege băutura cu sticla aburită și urme de lichid șerpuit, chiar dacă nu este preferata ta.

6. Promoțiile limitate în timp: Promoțiile legate de anumite perioade te determină să achiziționezi produsul de teama că nu-l vei mai găsi a doua zi.

7. Cupoanele de reducere: Acestea te conving că poți cumpăra anumite produse mai ieftin, determinându-te să revii în același magazin.

8. Prețuri terminate în „9”: Psihicul este influențat de prețurile care se termină în „9”, dându-i consumatorului senzația că 4,99 lei este mai acceptabil decât 5,00 lei.

Cum să contracarați trucurile supermarketurilor

Pentru a nu cădea pradă acestor strategii de manipulare, puteți urma câteva practici simple:

- Nu mergeți la cumpărături cu stomacul gol.
- Faceți o listă clară, de acasă, cu produsele necesare.
- Cumpărați doar cantitatea de care aveți nevoie.
- Evitați achiziționarea de produse în plus.
- Ignorați setea de chilipiruri, pe care comercianții o cunosc foarte bine.

Prin conștientizarea acestor tehnici de manipulare și aplicarea unor măsuri simple de protecție, puteți evita cumpărăturile impulsive și economisi bani.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Te-ar putea interesa

Cele mai noi știri

Cele mai citite știri


Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel