Gigantul aerospațial Boeing — care a lăsat deja în spațiu doi astronauți NASA în acest an — plănuiește acum să construiască avioane de luptă letale, pilotate de inteligență artificială.
Publicitate
Flota lor de aeronave, propusă „fără echipaj uman”, pilotate de „inteligență artificială” și denumite MQ-28 Ghost Bats, ar număra mii de unități doar pentru Statele Unite.
Criticii au declarat pentru DailyMail.com că planurile companiei ridică îngrijorări legate de siguranța publică, securitatea națională și pur și simplu „utilizarea corectă a fondurilor contribuabililor americani”.
„Istoricul Boeing nu pare să indice că este neapărat cel mai potrivit pentru a implementa acest tip de proiect”, a declarat un fost oficial al Departamentului de Stat, Steven Feldstein, pentru DailyMail.com.
Cu o capacitate de stocare de aproximativ 16 metri cubi în botul său pentru încărcături interschimbabile, Ghost Bats de la Boeing ar putea, într-o bună zi, să transporte o varietate de bombe și muniții, inclusiv mai multe arme nucleare tactice.
În prezent, trei prototipuri ale Ghost Bat au fost construite și testate pe zbor în Australia pentru Forțele Aeriene Regale Australiene (RAAF), cel puțin unul dintre acestea fiind livrat Statelor Unite pentru teste și încercări de integrare.
Dar „demonstrația de concept” a Ghost Bat de la Boeing a reușit deja să se dovedească eficientă pentru RAAF, care a plătit peste 500 de milioane de dolari (USD) pentru încă trei MQ-28 — și a acoperit costurile pentru infrastructura de fabricație internă necesară pentru a produce mai multe.
Următorul obiectiv al RAAF este să aibă un total de 10 Ghost Bats până în 2025 pentru operațiuni militare active.
Compartimentul de bombe al Ghost Bats ar putea găzdui ușor, deși ipotetic, mai multe focoase de tip W80, fiecare de șapte ori mai puternice decât bomba atomică de 21 de kilotone detonată la Nagasaki.
Prototipurile funcționale actuale ale Ghost Bat, atât în Australia, cât și în SUA, au 11 m lungime, pot zbura mai mult de 3700 de km și sunt deja capabile să utilizeze „inteligența artificială pentru a zbura independent”, conform unei fișe tehnice de la Boeing.
În total, planurile mai ambițioase și costisitoare ale Forțelor Aeriene ale Statelor Unite sunt de a cheltui aproape 9 miliarde de dolari pentru a dezvolta și menține aceste avioane de vânătoare futuriste controlate de AI, conform The Potomac Officers Club.
Se estimează că mașinile de ucis operaționale, dotate cu AI, vor costa 30 de milioane de dolari fiecare, dar Pentagonul încă analizează oferte din partea competitorilor Boeing pentru versiunea finală: un termen mai lung care se va extinde până în 2029 și ulterior.
Așadar, în timp ce Forțele Aeriene ale SUA au solicitat 557 de milioane de dolari în acest an pentru a dezvolta și testa programul său de avioane de vânătoare cu AI ca parte a bugetului pentru FY2025, premiul final va fi în contracte de miliarde de dolari pentru a fabrica această flotă de 1.000 de avioane dotate cu AI.
Dar, pentru moment, finanțatorii australieni ai Ghost Bat afirmă că se concentrează mai puțin pe letalitatea sa și mai mult pe utilitatea sa pentru misiuni de spionaj aerian.
„Suntem foarte deschiși ca Ghost Bat să aibă capacitate de atac”, a spus în august ministrul australian pentru industria apărării și livrarea capacităților, Patrick Conroy, „dar vrem mai întâi informații, supraveghere și recunoaștere [ISR]”.
„Căutăm un beneficiu imediat în ceea ce privește ISR pentru Ghost Bat”, a completat Conroy.
Feldstein — fost oficial al Departamentului de Stat, acum cercetător senior în cadrul Programului pentru Democrație, Conflict și Guvernare de la Carnegie Endowment — a declarat pentru DailyMail.com că se îndoiește că firma afectată de scandaluri este potrivită pentru această sarcină.
„Privind doar istoricul său în ceea ce privește tehnologiile emergente și de vârf, mai ales problemele recente legate de zborurile spațiale, dar și cu alte produse, nu are un istoric foarte solid în realizarea de lucruri inovatoare”, a spus Feldstein.
În ultimii câțiva ani, mai multe modele de avioane comerciale Boeing au avut, de fapt, probleme cu ușile, incendii ale motoarelor în zbor și două accidente mortale în care au murit 346 de persoane.
Feldstein, care a scris despre amenințarea morală a războiului cu AI pentru Bulletin of Atomic Scientists, a notat că istoria Boeing în domeniul apărării ridică îngrijorări similare.
„Adesea, produsele sale par să aibă depășiri de costuri și par să fie doar marginal eficiente în realizarea efectivă a obiectivelor”, a spus el.
Mary Wareham — director de advocacy pentru divizia de armament a organizației nonprofit Human Rights Watch — a pus la îndoială întreaga premisă a contractelor pentru care Boeing concurează, producând ceea ce Pentagonul numește „arme autonomice letale”.
„Treci peste o linie morală atunci când permiți senzorilor computerizați, în loc de oameni, să ia viața umană”, i-a spus ea reporterului de la New York Times.
DailyMail.com a contactat Boeing pentru comentarii cu privire la dimensiunile etice mai largi ale avioanelor de vânătoare pilotate de AI, în special MQ-28, dar nu a primit răspuns.
În primii ani ai programului CAA al Forțelor Aeriene ale Statelor Unite, Boeing a avut un avantaj clar față de rivalii săi în a obține, într-o bună zi, contractul profitabil pentru a construi flota de drone letale AI a Americii.
Și, spre deosebire de concurenții săi — Lockheed Martin, Northrop Grumman, General Atomics și start-up-ul AI Anduril — Boeing are deja modele funcționale ale avioanelor sale în aer.
Cu toate acestea, probabil ca un semn al reputației în creștere a Boeing pentru management defectuos, lăcomie și probleme fatale de siguranță a zborului, Ghost Bat a pierdut în această rundă a finanțării CAA a Forțelor Aeriene în fața propunerilor prezentate de Anduril și de producătorul de drone General Atomics, conform Daily Mail.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu