Află în articol mai multe despre tensiunile dintre Filipine și China.
Manila a acuzat China că a rănit personal filipinez și a avariat nave filipineze în timpul unei coliziuni în Marea Chinei de Sud la începutul acestei săptămâni, în timp ce tensiunile se amplifică din cauza disputelor teritoriale în această cale navigabilă bogată în resurse și importantă din punct de vedere strategic.
Atât Filipinele, cât și China s-au acuzat reciproc pentru ciocnirea de luni, în apropiere de Second Thomas Shoal, în zona disputată a insulelor Spratly, o declarație a Departamentului filipinez de Afaceri Externe de miercuri oferind prima confirmare oficială din partea ambelor părți că au existat răniți și pagube. Aceasta urmează mai multor rapoarte privind rănirea marinarilor filipinezi vehiculate în presa locală și în agenția Associated Press, citând surse, precum și de către oficialii americani.
Departamentul filipinez de Afaceri Externe ”denunță acțiunile ilegale și agresive ale autorităților chineze care au dus la rănirea personalului și la avarierea navei”, se arată în declarație, fără a preciza câți marinari au fost răniți sau a oferi detalii despre rănile lor.
Foto: Agerpres
Cel puțin opt filipinezi au fost răniți în incident - inclusiv un marinar care și-a pierdut un deget, a relatat marți AP, citând un oficial care a vorbit sub protecția anonimatului.
Tabloidul de stat chinez Global Times a publicat miercuri pe Internet fotografii ale incidentului, care arată o barcă gonflabilă cu cocă rigidă filipineză prinsă între o navă mare a Gărzii chineze de Coastă și cel puțin alte trei bărci chinezești.
Întrebat despre incident într-o conferință de presă miercuri, purtătorul de cuvânt al Ministerului chinez de Externe, Lin Jian, a declarat: ”Măsurile de aplicare a legii luate de Garda de Coastă chineză la fața locului au fost profesioniste și reținute, având ca scop oprirea pescuitului ilegal de către navele filipineze, și nu au fost luate măsuri directe împotriva personalului filipinez”.
Incidentul de luni este cel mai recent dintr-o serie de confruntări între navele chineze și filipineze, care au ridicat posibilitatea ca Marea Chinei de Sud să devină un punct fierbinte pentru un conflict global. Acesta are loc la doar câteva săptămâni după ce președintele filipinez Ferdinand ”Bongbong” Marcos Jr. a avertizat că moartea oricărui cetățean filipinez din cauza altei țari în această cale maritimă ar fi ”foarte aproape” de un act de război.
Marcos a căutat legături mai strânse cu SUA, care a subliniat în repetate rânduri ”angajamentul de fier” al Washingtonului față de un tratat de apărare reciprocă din 1951 dintre SUA și Filipine, care stipulează că ambele părți se vor ajuta să se apere reciproc în cazul în care oricare dintre ele ar fi atacată de o terță parte.
China revendică ”suveranitatea incontestabilă” asupra aproape întregii Mări a Chinei de Sud, precum și asupra majorității insulelor și bancurilor de nisip din această zonă, inclusiv asupra multor elemente care se află la sute de kilometri de China continentală.
În 2016, un tribunal internațional de la Haga s-a pronunțat în favoarea Filipinelor într-o dispută maritimă istorică, care a concluzionat că Republica Populară Chineză nu are niciun temei juridic pentru a revendica drepturi istorice asupra celei mai mari părți din Marea Chinei de Sud.
Foto: Agerpres
Beijingul a ignorat hotărârea. În schimb, și-a impus din ce în ce mai mult pretențiile sale teritoriale maritime, navele Gărzii de Coastă chineze - întărite de bărci ale miliției - fiind implicate în mai multe confruntări în ultimul an, care au avariat nave filipineze și în care marinarii filipinezi au fost răniți cu tunuri de apă.
Cunoscut sub numele de Ayungin Shoal în Filipine și Ren'ai Jiao în China, Second Thomas Shoal este un recif scufundat, în formă de lacrimă, situat la aproximativ 200 de kilometri de insula filipineză Palawan.
Acesta se află în Insulele Spratly, un arhipelag în mare parte nelocuit în care au fost găsite rezerve de petrol și gaze și care este revendicat de China, Filipine, Vietnam, Malaezia, Brunei și Taiwan.
Filipine a transportat luni o reaprovizionare pentru soldații săi staționați pe BRP Sierra Madre, o ambarcațiune de debarcare ruginită a marinei filipineze, construită în SUA, care a eșuat în mod deliberat în 1999, cu un drapel național arborat la bord, pentru a afirma pretențiile teritoriale ale Manilei asupra Second Thomas Shoal.
Garda chineză de Coastă a declarat luni că o navă de aprovizionare din Filipine ”a ignorat avertismentele solemne repetate ale Chinei” și s-a apropiat ”în mod deliberat și periculos” de o navă chineză într-o ”manieră neprofesionistă”, ceea ce a dus la o coliziune.
O navă de aprovizionare și două bărci de cauciuc din Filipine au încercat să livreze ”ilegal” provizii navei de război eșuate, a declarat purtătorul de cuvânt al Gărzii chineze de Coastă, Gan Yu.
Foto: Agerpres
Garda chineză de Coastă a mai spus că a luat măsuri, inclusiv ”avertismente și interceptări, inspecții la bord și evacuări forțate” împotriva navelor filipineze.
Mai mulți oficiali americani au criticat luni acțiunile Chinei și au subliniat sprijinul Washingtonului pentru Manila.
”Statele Unite sunt alături de aliatul lor, Filipine, și condamnă acțiunile escaladate și iresponsabile ale Chinei”, a declarat purtătorul de cuvânt al Departamentului de Stat al SUA, Matthew Miller, conform CNN.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu