Un Eurobarometru, “Percepții referitoare la echitate privind tranziția verde”, desfășurat în perioada în perioada 30 mai ‐ 28 iunie 2022, arată că tinerii români cu vârste între 15-24 de ani nu sunt la fel de atenți cu privire la ecologie, când își aleg un loc de muncă, spre deosebire de cei din segmentul de vârstă 25‐39 de ani.
În total s-au efectuat 26.395 de interviuri, dintre care 1.056 în România. Metodologie pentru UE a fost interviuri față‐în‐față și online, iar în România interviurile s-au realizat doar față‐în‐față. Una dintre întrebările din cadrul Eurobarometrului face referire la alegerea unui loc de muncă în funcție de motive ecologice. Respondenții au răspuns la întrebarea: A avea un loc de muncă ce contribuie la evoluția tranziției ecologice este un lucru important pentru dumneavoastră personal (%)?.
56% dintre tinerii români între 15-24 de ani sunt de acord cu această afirmație, procent mai mic decât media UE la această categorie de vârstă: 64%. În schimb, o mai mare atenție o acordă cei cu vârste între 25-39 de ani, în proporție de 62%, apropiindu-se de media europeană. Cel mai mic procent în privința alegerii unui loc de muncă din rațiuni ecologice o reprezintă cei care au peste 55 de ani (sub 50%).
Sub 50% dintre tinerii români de 15-24 de ani ar reduce consumul de energie din motive de mediu, cu 10% sub media europeană pentru această categorie de vârstă. Cei de peste 55 de ani țin cel mai puțin la reducerea consumul din motive ce ar proteja mediul, ci mai degrabă din motive economice.
De remarcat că două noi rapoarte ale Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică, analizate de EduPedu.ro, arată că elevii români sunt interesați de problematica mediului înconjurător, dar sunt cu mult în urma colegilor lor din alte țări cu privire la cunoștințele pe această temă și la competențele legate de durabilitatea mediului.
Noile analize OCDE, publicate luna trecută și care coroborează datele relevante din studiile ce au însoțit testările PISA, arată că, în România, dorința elevilor de a ști mai multe despre mediu și protecția lui există, dar școala este departe de a răspunde acestor nevoi.
OCDE apelează la datele colectate cu ocazia evaluărilor PISA, în rândul elevilor de 14-15 ani, pentru a vedea care e situația în acest domeniu, raportat la recomandarea Comisiei Europene de la începutul anului, ca sistemele de învățământ să întărească diversele competențe necesare privind durabilitatea, schimbările climatice și mediul.
În prezent, şi desigur şi în viitor, obligaţia noastră, a tuturor, este de a echilibra şi controla calitatea mediului pentru fiecare componentă cât şi pe ansamblu. Astfel, ameliorarea mediului va deveni acţiunea împotriva dezordinii şi reacţie împotriva inerţiei şi compromisurilor în considerarea mediului de viaţă uman. Poate cândva fiecare element şi parametru al mediului se va integra “într-o lume a echilibrului şi armoniei”. Sunt celebre cuvintele lui Albert Schweitzer (câştigător al premiului Nobel pentru pace - filozof, teologist şi misionar pentru drepturile omului şi protejare a mediului, în Africa) “Omul şi-a pierdut capacitatea de a prevedea şi de a anticipa. Va sfârşi prin a distruge planeta”.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News