Marea majoritate a societăților au fost lovite grav de criza Covid-19: unele dintre ele s-au închis în mod temporar (a se vedea uzinele de mașini), iar altele au decis să-și reducă activitatea. Experții spun că unele afaceri nu își vor mai reveni și vor rămâne permanent închise, chiar după revenirea la „normal”.
Desigur, aceast „normal” trebuie luat în considerare în cca. doi ani din acest moment - chiar cu relaxarea măsurilor de izolare, este greu de crezut că guvernele lumii vor permite reluarea tuturor activităților economice exact așa cum acestea s-au desfășurat înainte de pandemie.
Și totuși, putem spune că există tipuri de business care au prosperat în timpul acestei pandemii? Conform unui studiu al BBC, există cel puțin cinci tipuri de afaceri care s-au dezvoltat în această perioadă.
Un exemplu ar fi societatea britanică „Stitch and Story” care oferă ustensile și tutoriale pentru a învăța să croșetezi. Societatea a pornit ca un start up din „bucătărie” și a fost fondată în urmă cu 7 ani și furnizează materiale și tutoriale persoanelor care vor să învețe să tricoteze și să croșeteze; una dintre cofondatoare a declarat că vânzările au crescut cu 800% numai în luna martie (!) față de anul trecut. Mai multe afaceri care ofertă posibilitatea oamenilor să facă ceva de la zero și-au văzut vânzările explodând, în special dacă activitățile respective nu implică munca la calculator.
Un alt exemplu pot fi aplicațiile de exerciții fizice și nutriție care pot fi descărcate de pe telefon. Un antreprenor de fitness din Marea Britanie a declarat că vânzările au crescut cu 88% în luna aprilie față de anul trecut. Aplicațiile de acest tip oferă persoanelor posibilitatea de a face exerciții fizice de slăbit sau de tonifiere și de asemenea rețete de mâncare care sunt adaptate pentru nevoile utilizatorului (slăbire, tonifiere, creșterea masei musculare etc.) Oamenii care stau în izolare au căutat în această perioadă să găsească modalități alternative de a face mișcare și de a rămâne sănătoși, aceasta fiind una din explicațiile posibile pentru această creștere în descărcarea acestor tipuri de aplicații.
Societățile care oferă livrare la domiciliu cu produse din alcool sau produse de mâncare și-au văzut de asemenea cifrele de afaceri crescând. Chiar în timpul izolării oamenii au comandat la domiciliu băuturi alcoolice pe care să le împartă cu familia, chiar prin intermediul programelor video, precum zoom, skype, sau google meeting, pentru a enumera câteva. Totuși distribuitorii și producătorii au anunțat că cele mai comandate sunt sticlele la jumătate sau sticlele în gramaje mai mici. În ceea ce privește mâncarea, chiar în România, multe restaurante s-au redeschis și au început să onoreze livrările la domiciliu, fie prin intermediul angajaților sau prin aplicațiile terțe care oferă livrarea. Față de începutul declarării stării de urgență, când nu multe restaurante au rămas deschise, acum putem spune că din ce în ce mai multe se redeschid pentru a onora livrarile la domiciliu.
Furnizorii de divertisment precum Netflix, HBO sau Amazon prime au văzut și ei un număr masiv de conturi care au fost create în această perioadă. Deși de-a lungul timpului acestea s-au confruntat cu probleme de „account sharing” (împărțirea contului), în care practic un singur cont cu un sigur abonament era plătit, deși contul era folosit de mai multe persoane, aparent în perioada pandemiei, mai multe persoane au decis să plătească abonamente la aceste societăți. Netflix a declarat că numărul de noi abonați s-a ridicat la 16 milioane în primele trei luni ale anului, dublu față de ultimul trimestru din 2019. Este de notat că popularitatea acestor societăți este datorată accesului exclusiv la anumite filme sau seriale pe care oamenii le urmăresc (multe dintre ele creând chiar frenezii în rândul fanilor). Totuși, producția a fost oprită în majoritatea țărilor, ceea ce înseamnă că fanii nu trebuie să se aștepte la episoade noi în această perioadă. Experții nu sunt însă îngrijorați de această modificare, motivând că Netflix este societatea cel mai puțin impactată de pandemie, iar businessul acesteia este perfect pentru o populație care se află în izolare.
Unele societăți care furnizează haine, în mod surprinzător au înregistrat câștiguri impresionante în această perioadă. Societatea britanică Boohoo care a refuzat să închidă depozitele și livrările internaționale a arătat că a înregistat câștiguri și în această perioadă. Purtătorul lor de cuvânt a declarat că vânzările au scăzut pe în ceea ce privește hainele de „oraș”, însă oamenii au continuat să cumpere echipamente de sport, treninguri și haine de purtat prin casă. De asemenea, vânzările au crescut pentru bluze, demonstrând că oamenii vor în continuare să păstreze aparențele în cadrul întâlnirilor video. În același timp, businessurile din aceeași branșă care au ales să-și închidă depozitele și să nu livreze în această perioadă, au înregistrat pierderi considerabile. Tocmai de aceea, mulți dintre ei au decis să redeschidă depozitele și să reînceapă activitatea.
Conform acestui studiu, există deci și tipuri de societăți care pot înflori în timpul pandemiei, în ciuda tuturor previziunilor economiștilor. Diferența este că oamenii s-au adaptat și și-au schimbat obiceiurile de cumpărare. Psihologii ne-ar putea motiva că oamenii încearcă să facă cumpărături pentru a suplini alte lipsuri pe care în acest moment le resimt și încearcă să dezvolte alte obiceiuri „sănătoase” pe perioada în care se află în izolare. În toate cazurile, vânzările din această perioadă au scăzut substanțial în toate domeniile și pe toate palierele. Chiar dacă unele societăți au reușit să-și mențină și eventual să-și crească cifrele de afaceri, situația mondială nu este una în creștere.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu