Titi Aur, instructor de conducere defensivă, a făcut retrospectiva anului 2023 în materie de siguranţă rutieră şi spune că reprezentanţii statului au cosmetizat statisticile, astfel încât acestea să "dea bine". În plus, spune Titi Aur, datele nu sunt false, ci doar aşezate în aşa fel încât să dea impresia că numărul accidentelor a scăzut simţitor.
"Din păcate, observaţia mea este că în loc să se canalizeze ştiinţa, inteligenţa, capacitatea celor care sunt implicaţi în siguranţa rutieră în direcţia în care să reducem accidentele, am senzaţia că această capacitate este canalizată înspre cum să cosmetizăm statisticile.
O să spun lucruri concrete. În 2023, au fost, cred, cinci conferinţe pe siguranţă rutieră, dintre care una la Parlament şi două la Guvern. S-au întâlnit, practic, o parte dintre principalii actori. Asta pentru că lipseşte cu desăvârşire partea de Direcţie de Transport rutier din cadrul Ministerului Transporturilor. Chiar dacă a fost dl Grindeanu prezent la două conferinţe, a venit la nivelul politic, să spună lucruri generale pe care le-a primit, nu lucruri aplicate.
La conferinţele de care vorbesc, cei care sunt din partea statului în mai multe forme au venit şi au prezentat lucruri foarte frumoase. Suntem în scădere cu numărul de accidente grave, se fac autostrăzi, drumuri, etc. Cum se face asta?
În primul rând, s-au schimbat criteriile prin care un accident este declarat grav. Accidentul grav este dat fie de mortul sau morţii din accident, fie din rănitul sau răniţii grav. Nu s-a făcut un fals, este corect aşa, se merge pe criteriile europene, dar scăzând numărul de accidentaţi grav de la 8000 şi ceva la 3700, s-a venit în faţă la diferite conferinţe şi s-a spus că a scăzut cu 40% numărul de accidente grave.
Pe urmă, s-a comparat anul 2010 cu 2020. Normal că a scăzut numărul de morţi, pentru că a evoluat foarte mult maşina, dar şi pentru că 2020 a fost un an în care nu s-a circulat mult.
Apoi, s-au împărţit accidentaţii uşor, în jur de 30.000 pe an, în două categorii. Prima este de accidentaţi uşor care vin din accidente grave, şi a doua este de accidentaţi uşor care vin din alte accidente. Şi atunci s-a ajuns la următorul paradox, care arată ciudat într-o statistică.
Până acum 2-3 ani, am avut 8000 de răniţi grav şi în jur de 27-28000 de răniţi uşor, iar în anul următor am avut brusc 3700 de răniţi grav şi numai 2700 de răniţi uşor. De la aproape 30.000, am scăzut la 2700. Am analizat şi m-am întrebat cum se întâmplă asta.
Uitându-mă în raportul făcut de Poliţia Rutieră, de MAI, datele sunt corecte. Dar sunt cu o mică şmecherie. Cei 2700 de răniţi sunt cei proveniţi din accidente grave, iar pe o altă pagină sunt alţi 27.000 de accidentaţi uşor, din alte accidente. Când vezi această statistică, că a scăzut foarte mult numărul de accidente grave, numărul de accidentaţi, etc, problema e că vin reprezentanţi ai statului român în conferinţele de care vorbeam şi prezintă situaţia ca fiind reală. Culmea e că nu e falsă, dar e cosmetizată.
Mai mult de atât, la Ministerul Transporturilor, când a fost întrebată Direcţia de Transport Rutier de ce nu face normele pentru legea 20, de multe ori mi s-a răspuns că nu mai e timp, că e treabă cu Ucraina, etc. Dar când a apărut un alt proiect de lege, care vrea să oblige la aplicarea legii 20, s-a găsit timp foarte mult, şi m-am uitat pe punctul de vedere al MT către Guvern. Şi atunci, vin cu întrebarea. Oare acei specialişti care ştiu atât de multe lucruri nu mai bine şi-ar pune mintea şi energia ca să se facă lucruri în sensul de siguranţă rutieră mai bună? Ei, nu se întâmplă asta.
Eu am ajuns la concluzia că aceste conferinţe nu îşi au sensul", a declarat Titi Aur la DC Conducem.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu