Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu va fi prezent în Japonia, la Festivalul de la Tokyo, cu spectacolul „Povestea prinţesei deocheate”. Prof. Univ. Dr. Constantin Chiriac, directorul general al TNRS și președintele Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu, a vorbit despre spectacolele care urmează.
„Avem o triplă prezentare, suntem înaintea turneului cu „Povestea prințesei deocheate” în Japonia. Alte două premiere la final de septembrie, început de octombrie, „Cameristele” și „Oleanna”, un text de David Mamet, o propunere a domnului Bogdan Sărătean. Ne bucurăm că putem să prezentăm acest spectacol. Este, dacă vreți, un text în oglindă cu un alt spectacol pe care îl avem în repertoriu, Lecția lui Eugen Ionescu”, a spus Constantin Chiriac. „E o gradație frumoasă a tensiunii. Textul este foarte bun. David Mamet este cunoscut ca un mare creator de caractere”, a subliniat Constantin Chiriac.
„Este un efort uriaș și trebuie să reamintim că, de fiecare dată când mergem în turneu, nu mergem cu sprijinul financiar al primăriei și al orașului. Mergem cu sprijin atras, așa cum a fost cazul turneului de la Chișinău”, a mai spus acesta. „Vom începe o mare co-producție cu Tokyo Metropolitan”, a mai zis Constantin Chiriac.
Ministrul Culturii din România, Lucian Romașcanu, va fi prezent la reprezentațiile din Japonia ale Naționalului sibian. „Va veni și ministrul Culturii. Este pentru prima dată când un ministru al Culturii reușește nu numai să acorde atenție, dar să speculeze această imagine uriașă pe care Teatrul Național din Sibiu o face de atâta timp”, a spus Constantin Chiriac.
Avanpremiera spectacolului va avea loc în 30 septembrie, iar premiera în 1 octombrie. „Sunt 30 de ani de când David Mamet a scris piesa asta. Din punct de vedere dramaturgic, ea e perfectă, atât timp cât perfecțiunea există. E perfectă pentru că nu e părtinitoare, nu e tezistă. Dar în același timp, autorul presimte fenomene stranii ale modernității. Oare cum ar arăta piesa lui Mamet în ziua de azi, în care exhibăm în medul virtual, cu surplus de violență, atâtea neîmpliniri, găsind mereu și mereu vinovați? Oare și-ar fi imaginat cât de actual va fi textul lui după trei decenii? Ambele personaje au dreptatea și vina lor în egală măsură, iar asta e tragic. Doar că e o tragedie a omului modern, complet lipsită de catharsis”, a spus regizorul Bogdan Sărătean.
În distribuție sunt actorii Veronica Arizancu și Ciprian Scurtea, iar scenografia este semnată de Alexandra Budianu. Spectacolul este o poveste despre putere și fragilitatea ei, despre măști și umbre, a cărei actualitate frapantă ne pune în fața propriilor temeri și speranțe.
De asemenea, Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu prezintă, în luna octombrie, premiera piesei „Cameristele”, de Jean Genet, regia Hunor Horváth, realizată de Secția germană a Naționalului sibian. Avanpremiera spectacolului va avea loc în 8 octombrie, iar premiera în 9 octombrie, la TNRS – Sala Mare, din Bl. Corneliu Coposu, nr. 2.
„Cameristele" de Jean Genet, jucată pentru prima dată la Paris în 1947 în mijlocul unor proteste violente, expune fără milă perversiunea unei societăți conservatoare și retrograde, punând sub semnul întrebării moralitatea ca privilegiu al celor bogați și puternici. Într-un stil deopotrivă ludic și incisiv, piesa autorului francez explorează limitele dintre dragoste și ură într-o lume nedreaptă din punct de vedere structural. Jean Genet este un dramaturg și poet care a „spart frontiere", punând în mod constant sub semnul întrebării ideea de libertate, atât în opera sa, cât și în viața sa privată. El însuși fiind orfan, dezertor, hoț și vagabond, dragostea și fascinația i-au fost mereu îndreptate înspre destinul celor care trăiesc la periferia sau în afara societății.
Jean Genet a cerut ca cele trei personaje din piesa sa, Solange, Claire și Madame, să fie interpretate de bărbați. O astfel de decizie nu ne mai surprinde atât de mult în zilele noastre, însă ne provoacă să analizăm problemele de reprezentare și stereotipurile specifice contemporaneității, cu scopul de a găsi noi forme de autenticitate și de a genera noi conexiuni empatice.
Actorii Yannick Becker, Benedikt Häfner și Daniel Bucher de la Secția germană a Teatrului Național „Radu Stanca” Sibiu, precum și tânăra actriță Ana Tiepeac în rolul lui Jean Genet însuși, înfruntă aceste provocări împreună cu orchestra „RakLap”, care asigură acompaniamentul muzical, pentru a pune în scenă un manifest împotriva structurilor de putere descrise în piesă și împotriva nedreptăților de astăzi.
În montarea lui Hunor Horváth, actorii trebuie să lupte neîncetat pentru identitatea personajelor, în timp ce mascarada lor se reflectă în apa care acoperă întreaga scenă, iar rolurile clar împărțite la început încep să se estompeze pe scena rotativă. Tot astfel, scenografia creată de Elöd Golicza va capta jocul actorilor și îl va iradia în toate direcțiile ca o prismă.
Totul culminează, în final, cu o mare întrebare: cine și ce putem fi într-o lume care ne atribuie un rol chiar înainte de a ne naște? Sau: este nevoie oare de un dezastru care să ne afecteze pe toți pentru a înțelege că suntem toți o singură entitate și că împărțim o singură lume?
Biletele sunt disponibile online, pe www.tnrs.ro, și la Agenția de bilete din str. Nicolae Bălcescu nr. 17.
Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu va fi prezent în Japonia, la Festivalul de la Tokyo, cu spectacolul „Povestea prințesei deocheate”, în regia lui Silviu Purcărete, care va avea trei reprezentații pe scena de la Tokyo Metropolitan Theatre în perioada 8-11 octombrie 2022. Spectacolul se va juca în limba română, cu supratitrare în limbile japoneză și engleză, iar reprezentațiile din 9 și 11 octombrie vor fi urmate de discuții cu publicul.
Prof. Univ. Dr. Constantin Chiriac, directorul general al TNRS și președintele Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu, va susține, în data de 7 octombrie, conferința cu tema „Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu – o punte între creativitatea japoneză și cea europeană” pentru studenții de la Universitatea Meiji Gakuin. Festivalul de la Tokyo are loc în perioada 1 septembrie - 11 decembrie 2022 (de-a lungul a 102 zile), cu scopul de a conecta lumea cu artele și cultura din Tokyo.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News