De regulă, când vine vorba de companii private, de evoluția și poziția lor pe piață, mulți caută cifre: cifra de afaceri, profit, venituri, cheltuieli, etc. Cu cât mai mari, cu atât de bine. Iar prezența în topuri, dar mai ales ascensiunea spre vârful clasamentului este dorința oricărei firme care și-a propus, cu adevărat, să se impună.
Iată de ce, evoluția Topului Național al Firmelor reflectă cel mai bine dezvoltarea sectorului privat în România din ultimii 25 de ani. Dacă la început pe primele 15 locuri figurau 759 companii, astăzi, pe primele 10 poziții se regăsesc 12.472. Altfel spus, în jumătate de secol, numărul companiilor premiate la TNF a crescut de mai bine de 16 ori.
În 1994, domeniile de activitate vizate de TNF erau agricultura, construcțiile, serviciile, comerțul și industria. În prezent, topul umărește o gamă mai largă de sectoare de activitate, apărute ca o consecință firească a progresului înregistrat de România în acești ultimi 25 de ani. În 2018, TNF premiază companii și din domenii precum: silvicultură și pescuit, cercetare, dezvoltare și high tech, turism.
Dacă în 1994, anul în care Camera de Comerț și Industrie a României a organizat prima ediție a TNF, PIB-ul României se cifra la aproximativ 22,6 miliarde de dolari, iar salariul mediu net ajungea la 119 de dolari, în 2018, salariul mediu este de circa 667 de dolari, iar PIB-ul a trecut de 187 miliarde euro.
Conform datelor Camerei de Comerț și Industria a României, cinci companii care au fost recompensate cu premiu de excelență în afaceri la prima ediție a TNF, în 1994, se află și în clasamentul din acest al Topului Național al Firmelor: Apulum SA, Automobile Dacia SA, Rifil SA și Romexpo SA și Coca-Cola HBC România.
Creștere spectaculoasă
În cei 25 de ani economia românească a cunoscut o transformare spectaculoasă: de la o economie de stat centralizată, la o economie de piaţă. Dacă în 1994, la elaborarea clasamentului s-a bazat pe datele a 1000 companii, anul acesta s-a lucrat cu 688.018 de companii, dintre care 189.962 au intrat în cursa pentru primele 10 poziții în topul național.
De asemenea, potrivit unui studiu Eurostat, la începuturile anilor '90 majoritatea angajaților lucrau la stat, în prezent bugetarii reprezintă doar circa 20% din ponderea persoanelor angajate.
În cei 25 de ani exporturile au crescut de 15 ori, volumul schimburilor comerciale a avansat de la aproximativ 8 miliarde de dolari în 1993, la peste 60 de miliarde de dolari în 2017. Exporturile au cunoscut o evoluție spectaculoasă, acum fiind reprezentante de autovehiculele de transport rutier, mașini și echipamente, echipamente electrice.
Internaționalizarea business-ului românesc este una dintre prioritățile strategice ale Camerei de Comerț și Industrie a României, în acest sens fiind organziate frecvent întâlniri bilaterale, Forumuri de Afaceri sau Misiuni Economice.
Direcții strategice
Mai multe investiții străine, absorbția fondurilor europene, dezvoltarea infrastructurii de transport, deschiderea granițelor pentru specialiști și creiere din toată lumea, mai multe investiții în cercetare și digitalizare – sunt doar câteva direcții strategice de acțiune ale Camerei de Comerț și Industria a României pentru următorii ani.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News