Tudor-Ștefan Rotaru, psihoterapeut și lector universitar în etică și integritate academică, a vorbit despre creșterea numărului de abuzuri, comportamentul abuzatorilor, și propune soluții care ar diminua aceste fenomene, într-un interviu exclusiv pentru DCNews.
Abuzurile de orice fel au efecte negative asupra psihicului victimelor. Tudor-Ștefan Rotaru, psihoterapeut și lector universitar, ne vorbește despre creșterea numărului de fenomene de acest gen în ultima perioadă.
"Aici apar două fenomene. E posibil să crească numărul cazurilor de acest tip sau e posibil ca nivelul acestora să fi fost același în permanență iar acum să iasă la suprafață pentru că își fac curaj victimele să raporteze. Să luăm drept exemplu cazurile recente, când cineva a avut curajul să mărturisească, au apărut ulterior și celelalte victime, scoțând la lumină un fenomen care se întâmpla de multă vreme.
Nu putem ști dacă sunt mai multe cazuri de abuzuri acum decât înainte. Cu abuzurile asupra minorilor se întâmplă la fel, cu siguranță astfel de lucruri s-au întâmplat și în trecut, doar că a fost nevoie de cineva care să iasă la suprafață.
În general, abuzatorii mizează pe sentimentul de rușine pe care victima îl are, astfel încât ei cred că victima nu va raporta. Ei merg pe ideea de rușine și intimidare. Odată cu mărirea ariei de acoperire a programelor de prevenție și odată cu faptul că s-a vorbit mai deschis în societate despre aceste fenomene, că s-a trecut peste tabuuri de tipul „abuzul sexual e din vina victimei”, oamenii au înțeles că nu este o rușine să ți se întâmple și că ai șanse, în clipa în care spui că ți s-a întâmplat, ca totul să iasă la suprafață", spune Tudor-Ștefan Rotaru.
Despre comportamentul abuzatorului, psihoterapeutul Tudor-Ștefan Rotaru ne spune că ne putem da seama cu greu, în afara unui context de abuz, despre faptul că cineva este abuzator. Nu crede că există un profil psihologic al abuzatorului atât de bine conturat încât să îl putem observa atunci când interacționăm cu el sau ea, în alte contexte decât cele în care persoana respectivă își alege victimele.
"Un singur lucru este comun la situațiile pe care le-am văzut până acum - asimetria - care este dată de un anumit tip de relație cum ar fi relația profesor-elev sau profesor-student. Asimetria aceasta este folosită de abuzator pentru a intimida victima și a o supune voinței sale. Există un principiu în etică: dacă un profesor te pune să faci lucruri care nu au legătură cu pregătirea ta academică sau școlară, atunci acel lucru deja reprezintă grăuntele unui abuz de un fel sau altul. Și dacă profesorul își trimite studentul să-i ia hainele de la curățătorie, tot abuz este." spune psihoterapeutul.
Printre efectele abuzului asupra psihicului victimei, psihoterapeutul Tudor-Ștefan Rotaru a enumerat sentimentul de rușine și vinovăție, punând accent pe faptul că victimei îi este indus de către abuzator faptul că este vinovată cu ceva, că „a căutat-o”, o gândire toxică, încă persistentă în societate și în ziua de azi.
Ulterior, acest sentiment de vinovăție poate fi dublat de o traumă, de stres post-traumatic, anxietate depresie și confuzie. „Noi ne străduim conștient sau inconștient să cultivăm în noi un sentiment al propriei valori. În clipa în care ești folosit, se produce o deteriorare a acestui sentiment, iar scăderea stimei de sine este și ea o consecință firească", spune psihoterapeutul.
Practica psihoterapeutică, spune Tudor-Ștefan Rotaru, singura care - în experiența lui - a dat rezultate, este scoaterea la lumină a poveștii. Deși pare fi retraumatizant pe moment, este vindecător, și este indicat să încurajăm victimele să își spună povestea.
"Victimele trebuie încurajate să își spună povestea, dar atenție, într-un cadru sigur, nu într-un cadru în care sunt puse la îndoială sau li se spune că „și-au dorit să li se întâmple” sau „a căutat-o cu lumânarea”. Și este important, acolo unde nu s-a prescris și este cu putință, o intervenție legală, ca să se scoată la lumină adevărul. Un fenomen social este că, atunci când unul vorbește, prind curaj și ceilalți", a spus psihoterapeutul.
Tudor-Ștefan Rotaru este de părere că ar trebui implementate platforme de raportare anonimă a abuzurilor (din partea cadrelor didactice asupra studenților, sau din partea superiorilor asupra cadrelor didactice de nivel inferior) în fiecare instituție de pregătire didactică. "În universitatea la care lucrez eu dar și în alte părți s-a propus să se facă o platformă prin care studenții, anonim, să poată raporta abuzuri.
În momentul în care instituția primește un număr ridicat de raportări la adresa unui cadru didactic, se ridică un semn de întrebare. Mai mult, în momentul în care făptașii știu că există aceste platforme anonime, numărul abuzurilor poate scădea", a încheiat Tudor-Ștefan Rotaru, psihoterapeut și lector universitar în etică și integritate academică în cadrul unei universități din Iași.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News