Începând de joi, 14 noiembrie, TPBI oferă acces publicului larg la datele deschise (open data) utilizate pentru transportul public din regiune, așa cum se întâmplă în toate marile orașe europene, au anunțat joi, 14 noiembrie 2024, reprezentanții Asociației de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București – Ilfov (TPBI) la Reuniunea Operatorilor, Producătorilor și Autorităților din Transportul Public (ROPAT), care se desfășoară zilele aceasta la Sala Amfiteatru a Institutului Național de Statistică din București.
Proiectul „Open Data Infrastructure pentru Regiunea București-Ilfov” a fost dezvoltat intern de TPBI și permite celor interesați, inclusiv dezvoltatorilor de aplicații, să utilizeze datele legate de transportul public din cadrul TPBI, în formatul Open-API. Aceste date pot fi descărcate de aici: https://mo-bi.ro/rep. Codul sursă al acestui proiect este disponibil sub licență GPLv3.
Pe site-ul https://mo-bi.ro, TPBI a mai pus la dispoziția publicului larg, începând cu 21.10.2024, mai multe instrumente utile, ca alternativă la altele similare, printre care o hartă completă despre infrastructura de transport rutier și cel pe șine (inclusiv de tramvai) din regiunea București – Ilfov sau informații despre numărul de autobaze și depouri, despre circulația vehiculelor pe linii în timp real, precum și o hartă a arterelor cu ambuteiaje.
Harta interactivă https://maps.mo-bi.ro/ este foarte utilă pentru publicul călător. Oricine o accesează de pe un smartphone, dacă are deschisă opțiunea de localizare prin GPS, va vedea toate stațiile din apropiere, iar prin accesarea oricărei stații, poate vedea ce linii poate utiliza, precum și timpul de sosire a vehiculelor în stația selectată.
Călătorii au acces la monitorizarea în timp real a transportului public, o aplicație asemănătoare cu serviciul oferit de aplicația InfoTB. Instrumentul oferă date despre pozițiile vehiculelor și numărul pasagerilor, așa cum sunt comunicate de dispozitivele îmbarcate pe vehiculele de transport în comun.
Tot aici – în premieră în România – în partea dreaptă sus, se află un buton către o hartă realizată în colaborare cu Waze și Google, care prezintă în timp real toate arterele aglomerate din Capitală și județul Ilfov, pe fiecare dintre ele fiind menționate lungimea ambuteiajului și viteza de deplasare a vehiculelor prinse în trafic.
Pe aceeași pagină, în partea de jos, pot fi activate mai multe straturi (layere) cu informații foarte utile: rețeaua și stațiile de Metrou, punctele intermodale tip ”Park&Ride”, proiectul cu serviciile Trenului Metropolitan, inclusiv cu stațiile de tren propuse și cele existente, precum și punctele periculoase din oraș, cu toate zonele în care au fost înregistrate accidente din ultimii ani. Mai sunt disponibile Nomenclatorul stradal al Capitalei, loturile de linii de tramvai propuse a fi reabilitate, propunerile de extindere a actualelor linii de tramvai etc.
În cadrul Reuniunii, șeful Direcției Dezvoltare Transport Feroviar a TPBI Iosif Szentes a vorbit despre importanța proiectului Tren Metropolitan București-Ilfov, „început de TPBI în urmă cu patru ani”, subliniind că „transportul feroviar este cel mai nepoluant mod de transport” și adăugând că, „cu trenul de Aeroport, am plecat de la șase călători și am ajuns în prezent la peste 220 călători pe un tren și la peste 1,5 milioane de pasageri pe an”.
La ROPAT a mai vorbit Ionel Scrioșteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI), care a arătat că trenul metropolitan este o soluție ce va contribui la decongestionarea traficului în Capitală. Au mai participat la discuții Ștefan Roșeanu - șeful Autorității pentru Reformă Feroviară, Adrian Foghiș (secretar de stat în MTI), primarul Sectorului 6 Ciprian Ciucu, directorul Metrorex Mariana Miclăuș etc.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu