EXCLUSIV  Tragedia aviatică din Coreea de Sud. Analiza pilotului Cezar Osiceanu

Foto: Captură video Youtube
Foto: Captură video Youtube

Pilotul Cezar Osiceanu a vorbit despre prăbușirea avionului din Coreea de Sud.

UPDATE:

Noi informații în cazul avionul sud-corean:

1. Se pare că avionul a făcut o trecere la verticala pistei, manevră uzitată în scopul verificării de la sol a poziției fiecărei jambe a trenului de aterizare.

2. ⁠Flapsurile și slats-utile avionului erau escamotate, ceea ce a provocat o viteză mare la aterizare și a crescut distanța de rulaj după aterizare.

Știrea inițială:

În această dimineață în Coreea de Sud avionul companiei low cost Jeju Air tip Boeing 737, seria 800, a încercat să aterizeze pe pista aeroportului Muan. Avionul avea la bord 172 de pasageri și 6 membri ai echipajului, și anterior aparținuse companiei irlandeze RyanAir. Decolase de la Bangkok pentru o cursă regulată.

Din primele imagini de la locul catastrofei, se observă faptul ca avionul avea trenul de aterizare escamotat și că după contactul cu pista de beton a parcurs o distanță mare până la capătul pistei unde s-a lovit de un obstacol și a explodat.

Investigațiile se axează în principal pe factorul uman și tehnic

În astfel de situații de aterizare cu trenul escamotat investigațiile se axează în principal pe factorul uman și tehnic deoarece factorul meteo este exclus, dat fiind situația meteorologică bună din punct de vedere al vizibilității și plafonului de la momentul catastrofei. 

Din punct de vedere tehnic avionul Boeing 737-800 are un mecanism de acționare a trenului de aterizare normal și un altul de avarie. În cazul în care comanda normală nu funcționează piloții ridică un capac de pe podeaua cockpit-ului și acționează manual cele trei cabluri corespunzătoare fiecărei jambe ale trenului de aterizare. De aceea la o primă vedere se pune întrebarea ce a făcut ca niciuna dintre cele 3 jambe ale trenului de aterizare să nu acționeze.

Din punct de vedere uman se întâmplă adesea ca piloții, din varii motive, să uite să dea comandă de scoatere a trenului la toate tipurile de avion cu tren escamotabil, astfel încât toți constructorii de avioane au introdus la bord avertizoare sonore și luminoase cu privire la lipsa scoaterii și sigurantării trenului de aterizare atunci când sunt îndeplinite anumite condiții de viteză, înălțime față de sol și poziție a flapsurilor.

Ce ar fi trebuit să facă piloții

Avionul din cazul de față avea o greutate mare la aterizare astfel încât în mod normal ar fi trebuit să aterizeze cu flapsurile bracate la maxim și cu automatul de frânare setat pe poziția 3 (aproape de maxim). Dacă avionul avea trenul escamotat din motive dincolo de cele umane, pe parcursul apropierii în vederea aterizării piloții trebuiau să întrerupă aterizarea și să o rateze, informând controlorul de trafic.

Checklist-ul de aterizare obligă la verificarea obligatorie a poziției trenului de aterizare, iar poziția lui neconformă obligă la aplicarea procedurilor de avarie. Decizia de ratare o ia oricare dintre cei doi piloți în această situație în mod obligatoriu!

Întrebările la care trebuie găsite răspunsuri

Întrucât avionul a aterizat pe “burtă” putând rata până la contactul cu pista se pun alte întrebări și anume:

1. Dacă piloții au știut de lipsa trenului de aterizare. Unele informații indică că avionul ar fi ratat o dată ceea ce indică faptul ca piloții cunoșteau situația trenului de aterizare și o comunicaseră turnului de control. 

2. Dacă piloții au informat turnul de control despre această situație.

3. Dacă piloții au informat echipajul de cabină despre situație. 

4. Dacă echipajul de cabină a executat pregătirea cabinei și a pasagerilor despre aterizarea forțată ce urma să aibă loc.

5. Dacă controlorul aerian a urmat instrucțiunile specifice unei aterizări forțate, instrucțiuni care prevăd pregătirea la sol a echipajelor de salvare, pompieri, etc. pentru intervenția imediată.

După luarea contactului cu pista de beton a aeroportului, avionul a rulat în mod necontrolat neputând fi oprit decât de frecarea cu pista, iar din cauza greutății mari distanța de rulaj asigurată de lungimea pistei nu a fost suficientă, avionul lovindu-se de un obstacol situat după pistă. În continuare comisia de investigare va urma să execute ancheta catastrofei în situația în care în urma exploziei avionul a fost distrus aproape în întregime. 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News


Copyright 2025 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel